به گزارش خبرنگار ایرنا، مراد شیخ ویسی روز شنبه در نشست خبری اظهار کرد: در هفته منابع طبیعی از 15 تا 21 اسفند برنامه های متنوعی اجرا خواهد شد که از مهمترین آن ها کاشت درخت در نقاط مختلف استان است.
وی خاطرنشان کرد: هفته منابع طبیعی با درختکاری و غرس نهال در دانشگاه رازی کرمانشاه با حضور مسئولان و دوستداران منابع طبیعی آغاز می شود.
شیخ ویسی خاطرنشان کرد: گونه هایی نظیر زبان گنجشک، عرعر و آقاقیا در مناطق سردسیری و اوکالیپتوس، شیشه شور، اکاسیا و خرزهره در مناطق گرمسیری غرس خواهد شد.
مدیرکل منابع طبیعی کرمانشاه به سایر برنامه های مهم هفته منابع طبیعی اشاره و اظهار کرد: در روز دوم هفته منابع طبیعی از 400 دانش آموز همیار منابع طبیعی در سرسرای شهید بهشتی کرمانشاه تجلیل خواهد شد، ضمن اینکه در روز سوم این هفته نیز دیداری با دادستان و تعدادی از قضات دادگستری و دادستانی خواهیم داشت.
وی با بیان اینکه در روز چهارم هفته منابع طبیعی همکاران ما در نماز جمعه حضور گسترده ای خواهند داشت، افزود: توزیع نهال رایگان میان نمازگزاران جمعه از دیگر برنامه های پیش بینی شده است.
شیخ ویسی، غرس نهال توسط نیروهای بسیجی و سپاه در پادگان تنگ کنشت را از مهمترین برنامه های روز پنجم هفته منابع طبیعی برشمرد.
این مقام مسئول در خصوص مهمترین برنامه های 2 روز پایانی هفته منابع طبیعی نیز گفت: نهال کاری در محوطه راه آهن و تقدیر از فعالان منابل طبیعی استان در اتاق بازرگانی از جمله این برنامه ها هستند.
وی در ادامه توجه کشت گیاهان دارویی را یکی دیگر از برنامه های مهم در دست اقدام عنوان و اظهار کرد: از حدود 14 هزار گونه گیاهی با خاصیت دارویی در کشور، 11 هزار گونه در استان کرمانشاه وجود دارد.
شیخ ویسی با بیان اینکه هشت کارخانه توسعه فراوری گیاهان دارویی داریم، خاطرنشان کرد: ظرفیت استان در بحث گیاهان دارویی به قدری است که اگر سرمایه گذاری لازم در این بخش صورت گیرد می توانیم به اندازه درامدهای نفتی از آن سود و درامد کسب کنیم.

**کاهش 59 درصدی آتش سوزی در منابع طبیعی استان
فرمانده یگان حفاظتی منابع طبیعی استان کرمانشاه نیز در این نشست از کاهش 59 درصدی تعداد آتش سوزی های رخ داده در استان خبر داد.
سرهنگ عباس بهاری افزود: از ابتدای سال جاری تاکنون 35 فقره آتش سوزی در جنگل ها و مراتع استان رخ داده که باعث خسارت به 228 هکتار از اراضی منابع طبیعی شده است، هرچند نسبت به سال گذشته 66 درصد کاهش داشته است.
سرهنگ بهاری افزود: شهرستان های کرمانشاه، اسلام آبادغرب و گیلانغرب نیز بیشترین آمار آتش سوزی ها را چه از نظر تعداد و چه مساحت مورد حریق به خود اختصاص داده اند.
وی در پایان و با بیان اینکه 98 درصد آتش سوزی ها به دلیل عامل انسانی بوده است، گفت: در این راستا سه هزار و 104 پرونده تشکیل و به مراجع قضایی معرفی شده اند.
جنگل های طبیعی کرمانشاه حدود 528 هزار و 900 هکتار است، یعنی حدود 5/21 درصد مساحت کل استان و چهار درصد کل جنگلهای کشور را به خود اختصاص داده است.
سرانه جنگل طبیعی در استان کرمانشاه 26 صدم هکتار، در کشور دو دهم هکتار و جهانی آن 6 تا هشت دهم هکتار است که بدین ترتیب از نرم کشوری بالاتر و از نرم جهانی استان پایین تر است.
سطح مراتع استان کرمانشاه نیز یک میلیون و 188 هزار و 400 هکتار است که بدین ترتیب 48 درصد مساحت استان را مرتع تشکیل می دهد.
مراتع استان کرمانشاه 1/4 دهم کل مراتع کشور را به خود اختصاص داده است و سرانه مرتع در استان شش دهم هکتار است.
7458/8066
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.