به گزارش خبرنگار ایرنا؛ 'فرنگیس حیدرپور' بانوی شیرزن گیلانغربی است که در مهر ماه سال 59 و به هنگام آغاز جنگ تحمیلی علیه کشورمان در منطقه آوزین این شهرستان با تبر در مقابل نیروهای مهاجم ایستاد و موفق شد 2 افسر عراقی را به هلاکت برساند و اسیر کند.
فرنگیس حیدرپور متولد سال 41 در روستای آوزین از توابع شهرستان گیلانغرب است که در جریان جنگ تحمیلی با رشادت و شجاعت خود حماسه ای را آفرید تا امروز شیرزن ایرانی لقب بگیرد.
هم اکنون 2 تندیس از این بانوی مقاوم که اسطوره زنان شجاع ایران اسلامی است، در بوستان شیرین کرمانشاه و میدان مقاومت گیلانغرب، محل نبرد تن به تن مردم این دیار با متجاوز ارتش بعث عراق نصب شده است.
این فداکاری شیرزن گیلانغربی را 'مهناز فتاحی' از نویسندگان کرمانشاهی در قالب کتابی به رشته تحریر درآورده و منتشر کرده است.
سلحشوری ها و فداکاری های مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس آنچنان زیبا در کتاب فرنگیس به تصویر کشیده شده است که داوران از میان انبوه کتاب های راه یافته به بخش پایانی نتوانستند بر آن چشم بپوشند و این اثر مهناز فتاحی را به عنوان کتاب برگزیده سال دفاع مقدس انتخاب کردند.
این کتاب توانست در هفدهمین دوره انتخاب بهترین کتاب دفاع مقدس که سوم بهمن امسال در تهران برگزار شد و در آن کتاب های منتشر شده در سال های 93 و 94 در حوزه دفاع مقدس بررسی شد در بخش خاطره ها به عنوان اثر برگزیده شناخته شد.
کتاب فرنگیس در 354 صفحه منتشر شده و قیمت روی جلد آن 150 هزار ریال است.
نویسنده این کتاب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: ایده نوشتن کتاب فرنگیس سال های 89 و 90 به ذهنم خطور کرد و سه سال بر روی آن کار کردم و در این مدت بارها به روستای محل زندگی فرنگیس رفتم و با او نشست و برخاست کردم و ساعت ها مصاحبه از او ضبط کردم.
مهناز فتاحی با بیان اینکه بیش از 50 بار کتاب را بازنویسی کردم، افزود: بر روی این موضوع خیلی حساس بودم و می خواستم با دقت رشادت های فرنگیس و مردم کرمانشاه در دوران دفاع مقدس را به مردم معرفی کنم.
او با اظهار خوشحالی از اینکه کتابش توانسته عنوان برگزیده کتاب سال را از آن خود کند، گفت: این جایزه افتخاری برای مردم کرمانشاه است و امیدوارم روند معرفی فرهنگ مردم کرمانشاه و فداکاری های آنان در دوران جنگ همچنان تداوم داشته باشد تا مردم داخل و خارج از کشور بیشتر با این رشادت ها آشنا شوند.
فتاحی اظهار کرد: با نگارش این کتاب به دنبال نشان دادن بخشی از دفاع مقدس در استان کرمانشاه بودم که خداوند متعال کمک کرد و توانستم به این هدفم برسم.
او نشان دادن فرهنگ مردم مناطق کُردنشین را از دیگر اهداف خود در نگارش این کتاب دانست و گفت: این کتاب فقط مختص به فرنگیس نیست بلکه در آن به فرهنگ مردم، شهدا، ایثارگران و آداب و رسوم مردم منطقه و دفاع آنها در جنگ تحمیلی پرداخته شده است.
وی با بیان اینکه این کتاب سال 94 با حضور بنده و فرنگیس رونمایی شد، گفت: تاکنون چهار بار تجدید چاپ شده و به زبان های انگلیسی، اردو و فارسی ترجمه شده و تصمیم داریم به زبان کُردی هم ترجمه کنیم.
به گفته او نسخه صوتی این کتاب تهیه و منتشر شده است و همچنین این کتاب از شبکه آموزش به صورت نمایش کتابخوانی شد.
وی تیراژ این کتاب را در هر مرحله 2 هزار و 500 نسخه اعلام کرد و گفت: در مجموع چهار مرحله 10 هزار نسخه تاکنون چاپ شده است.
این نویسنده کرمانشاهی اظهار کرد: کتاب فرنگیس سال گذشته نامزد جایزه بخش مستندنگاری شد و لوح تقدیر گرفت.
به گفته او این کتاب جزو 100 کتاب برتر تاریخ دفاع مقدس است که امسال هم اصلی ترین جایزه کتاب سال را گرفت.
فتاحی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه تمام تلاشم را برای معرفی فرنگیس انجام دادم، گفت: انتظار دارم بعد از مطرح شدن فرنگیس و مسائل و مشکلات آن، مسئولان به شیرزن فداکار توجه بیشتری کنند.
وی با بیان اینکه فرنگیس با مشکلات فراوانی مواجه است، افزود: این شیرزن گیلانغربی باوجود اینکه روی مین رفته اما هنوز جانباز نیست.
وی ابراز امیدواری کرد مسئولان با خواندن کتاب فرنگیس و آشنایی با رشادت های این شیرزن و مشکلات فعلی او نسبت به رفع رسیدگی به مشکلاتش تلاش کنند.
فتاحی با بیان اینکه کتاب دیگری در دست تهیه دارد، گفت: در این کتاب با عنوان 'پناهگاه بی پناه' مسائل مربوط به سال 64 کرمانشاه را مطرح می کنم که مردم از ترس بمباران به پناهگاه رفتند و 80 نفر شهید و 300 نفر مجروح شدند.
وی معرفی مظلومیت مردم کرمانشاه در دوران جنگ را هدف از نوشتن این کتاب دانست و گفت: بنده خودم مشاهده گر این وقایع بودم و این مشاهدات را در قالب کتاب به تمام مردم معرفی کردم.
به گفته او این کتاب سال گذشته چاپ شد که می توان از موضوعات آن 100 قصه را بیرون کشید.
او به انتشار کتاب باغ مادر بزرگ به عنوان دیگر اثر خود که به تازگی چاپ شده نیز اشاره کرد و گفت: این کتاب خاطرات واقعی خانم 'خانزاد مرادی محمدی' است که در دوران جنگ تحمیلی در شهر روانسر زندگی می کرده است.
او با بیان اینکه کتاب باغ مادر بزرگ با محوریت دفاع مقدس نوشته شده، اظهار کرد: این کتاب روایتگر خاطرات مادر بزرگی است که در دوران دفاع مقدس زندگی می کرده و به طور مستقیم درگیر سال های جنگ تحمیلی بوده است.
این نویسنده کرمانشاهی گفت: بخش هایی از این کتاب به ورود مردم پناهنده کُرد حلبچه به استان کرمانشاه و پذیرایی مردمان این استان از آنها اختصاص داده شده، ضمن اینکه یک بخش آن نیز به خاطرات یک آواره کُرد عراقی در مورد پذیرایی کرمانشاهیان از آواره‌ها اختصاص پیدا کرده است.
فتاحی با بیان اینکه این کتاب در هفت فصل و 285 صفحه به چاپ رسیده، گفت: انتشارات سوره مهر این کتاب را چاپ کرده است.
وی اضافه کرد: این کتاب در 2 هزار و 500 نسخه در چاپ اول منتشر شده و با قیمت 170 هزار ریال به فروش می‌رسد.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت 371 کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق دارد و در طول هشت سال جنگ تحمیلی به صورت مستقیم درگیر جنگ بود.
مردم استان کرمانشاه در طول دوران دفاع مقدس 9 هزار و 800 شهید، 21 هزار و 600 جانباز و هزار و 800 آزاده تقدیم انقلاب اسلامی کرده اند.
3033/8066 خبرنگار:فرزاد نویدی **انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.