حسین خدرویسی روز یکشنبه به مناسبت دهه فجر با حضور در دفتر ایرنا به تشریح عملکرد کمیته امداد استان در سال 96 بخصوص در موضوع زلزله زدگان زیرپوشش این نهاد پرداخت و گفت: حدود 75 درصد از آسیب دیده های زلزله یک یا 2 نفره هستند که برای آنها خانه های 60 متری ساخته می شود.
وی در باره نحوه ساخت واحدهای آسیب دیده اضافه کرد: تمام مراحل سفت کاری ساختمان برعهده پیمانکاران طرف قرارداد بنیاد مسکن خواهد بود و در مرحله تکمیل ساختمان و تجهیز نیز کمیته امداد و خیران پای کار می آیند.
خدرویسی، پرداخت سه ماه حقوق در آبان ماه و 2 ماه حقوق در آذر ماه را دیگر خدمت کمیته امداد استان به مددجویان زلزله زده عنوان کرد و گفت: کلیه مددجویان در مناطق زلزله زده سه برابر عیدی نیز خواهند گرفت.
به گفته او، کمیته امداد با همکاری گروه جهادی دانشگاه تربیت پاسداری امام حسین مشغول ساخت 100 واحد جایگاه دام در روستاهای زلزله زده است ضمن اینکه 400 واحد سرویس بهداشتی و حمام نیز در روستاهای زلزله زده با کمک همین گروه های جهادی تاکنون در روستاها ساخته شده است.
مدیرکل کمیته امداد کرمانشاه همچنین از ارسال 180 دستگاه کامیون کالا از محل کمک های مردمی به مناطق زلزله زده خبر داد و افزود: همچنین از محل کمک های خیران هزار و 600 کانکس در بین مددجویان آسیب دیده توزیع شده است.
خدرویسی، از اختصاص 6 هزار سهمیه به کمیته امداد استان برای زیرپوشش قرار دادن افرادی خبر داد که بر اثر زلزله ناتوان، یتیم، بی سرپرست و یا بدون درآمد شده اند.
وی گفت: دیگر خدمت مهم کمیته امداد استان توجه به خط زلزله واقعی بوده است به گونه ای که حتی به روستاهای ماهیدشت و فیروزآباد که دچار خسارت شده بودند اما به آنها کمتر توجه می شد نیز پنج ماه حقوق بیشتر پرداخت کرده ایم.
خدرویسی در ادامه از افزایش مستمری کلیه مددجویان کمیته امداد از دی ماه سالجاری و متمرکز شدن تمام پرداخت ها به این قشر اعم از یارانه و مستمری خبر داد و بیان داشت: طبق قانون بودجه 96 مستمری مددجویان کمیته امداد و بهزیستی باید سه برابر می شد که این موضوع از دی ماه اتفاق افتاد ضمن اینکه تمام پرداخت ها از این به بعد از طریق صندوق امداد و ولایت خواهد بود.
به گفته او، در مجموع از دی ماه پرداختی کمیته امداد به یک نفر 192 هزار و 500 تومان، 2 نفر 340 هزار تومان، سه نفر 460 هزار تومان، چهار نفر 600 هزار تومان و پنج نفر 692 هزار تومان شده است.
مدیرکل کمیته امداد در ادامه در خصوص آمار کلی مددجویان استان گفت: هم اکنون 68 هزار خانور یعنی 170 هزار نفر زیرپوشش خدمات کمیته امداد در استان کرمانشاه قرار دارند که از این تعداد 51 هزار خانوار مستمری بگیر هستند و مابقی از خدمات کمیته امداد مانند خدمات درمانی استفاده می کنند.
وی در خصوص عملکرد کارآفرینی و ایجاد اشتغال در این نهاد نیز بیان داشت: یکی از برنامه های محوری کمیته امداد کارآفرینی، اشتغال و توانمند سازی مددجویان است که در این راستا اولین دستگاه استان از لحاظ عملکردی هستیم به گونه ای که 2 برابر تعهد برنامه ای در سال 96 تسهیلات اشتغال پرداخت کرده ایم.
خدرویسی ادامه داد: تعهد کمیته امداد استان در سال 96 حدود 2 هزار و 500 نفر بوده است که ما توانستیم به چهار هزار و 260 نفر در مجموع 83 میلیارد تومان تسهیلات از محل منابع قرض الحسنه بانکی و منابع کمیته امداد تسهیلات پرداخت کنیم؛ ضمن اینکه مبلغ تسهیلات پرداختی به هر فرد نیز بسته به نوع طرح از 20 تا 50 میلیون تومان متغییر بوده است.
وی با گلایه از بانک های استان گفت: طبق قانون بانک های استان باید به کمیته امداد 79 میلیارد و 700 میلیون تومان تسهیلات می دادند اما متاسفانه تاکنون فقط 52 میلیارد تومان پرداخت کرده اند.
وی تاکید کرد که مشاغل ایجاد شده در کمیته امداد جزو پایدارترین مشاغل هستند به گونه ای که بنا به گواهی بانک مرکزی بیش از 85 درصد از مشاغل ایجاد شده کمیته امداد پایداری دارند.
به گفته او، ویژگی بارز تسهیلات کمیته امداد تنفس 6 ماهه آن برای اطمینان از پایداری و درآمد زایی مشاغل ایجاد شده است.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت دارای 31 شهر و 2 هزار و 600 روستا است.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7457/8066 خبرنگار:جواد الماسی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.