به گزارش خبرنگار ایرنا، اولین رویداد مهم استان در هفته گذشته برگزاری جلسه شورای اداری شهرستان کرمانشاه بود که فضل الله رنجبر فرماندار کرمانشاه گفت: در برآوردهای اولیه 117 طرح و پروژه در این شهرستان با اعتباری بالغ بر 950 میلیارد ریال در ایام الله دهه مبارک فجر آماده افتتاح و بهره برداری شده است.
وی با بیان اینکه این پروژه ها در زمینه های مختلف عمرانی، اقتصادی، کشاورزی، خدماتی، درمانی و ... آماده بهره برداری شده اند، خاطرنشان کرد: بهره برداری از این طرح ها می تواند زمینه اشتغال حدود 230 نفر را در سطح شهرستان کرمانشاه به صورت مستقیم فراهم کند.

**آلودگی نواحی مرزی کرمانشاه به 20 برابرحد مجاز رسید
وزش شدید باد در ابتدای هفته قبل که سرعت آن تا 90 کیلومتر بر ساعت نیز رسید، موجب ورود توده جدیدی از گرد و غبار به جو استان کرمانشاه شد، به گونه ای که آلودگی برخی از شهرهای مناطق مرزی به 20 برابر حد مجاز رسید.
شهرستان های قصرشیرین، سرپل ذهاب، گیلانغرب، کرمانشاه، اسلام آبادغرب و حتی برخی شهرهای اورامانات نظیر جوانرود و روانسر نیز درگیر آلودگی هوا شدند.
طبق اعلام رئیس اداره نظارت و پایش اداره کل محیط زیست استان کرمانشاه آلودگی شهر کرمانشاه به 470 میکروگرم بر متر مکعب هوا رسید که این مقدار بیانگر وضعیت بحران و آلودگی نیز حدود 3.5 برابر حد استاندارد است.
ثریا قربانی همچنین وضعیت آلودگی لحظه ای هوا در شهرستان قصرشیرین در ساعت 13:30 دقیقه روز شنبه 30 دی را سه هزار و 100 میکروگرم بر متر مکعب هوا عنوان و اظهار کرد: این مقدار آلودگی بیش از 20 برابر حد استاندارد است.

**امکان اسکان دائم برای زلزله زدگان کرمانشاه قبل از رسیدن فصل گرما فراهم شود
رئیس فراکسیون امید مجلس و نماینده مردم تهران بر فراهم شدن امکان اسکان دائم مردم مناطق زلزله زده استان کرمانشاه قبل از فرا رسیدن فصل گرما در سال آینده تاکید کرد و گفت: یکی از مشکلاتی که بسیاری از افراد حادثه دیده به آن اشاره داشتند در خصوص اسکان موقت بود که امیدوارم با کمک دولت و بخصوص بنیاد مسکن انقلاب اسلامی این موضوع هرچه سریعتر رفع شود.
محمدرضا عارف در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه ادامه داد: البته طبق وعده معاون روستایی بنیاد مسکن کشور، مشکل اسکان موقت افراد زلزله زده استان کرمانشاه به زودی مرتفع می شود و شرایط بهتری برای آن ها ایجاد خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به بسته شدن لایحه بودجه سال 97، گفت: هم اکنون کار چندانی نمی توان انجام داد اما اگر لازم باشد نمایندگان مجلس تلاش می کنند تا با اضافه کردن بندی به لایحه و یا اصلاح موادی از آن مشکلی از مناطق زلزله زده کرمانشاه رفع شود.

**47 هزارمیلیارد ریال برای جبران خسارات وارده به واحدهای مسکونی زلزله زده استان نیاز است
استاندار کرمانشاه با اشاره به وارد آمدن آسیب به بیش از 78 هزار واحد مسکونی در اثر زلزله 7.3 ریشتری شامگاه 21 آبان، گفت: برای جبران خسارات وارد آمده به این حجم وسیع از واحدها حدود 47 هزار میلیارد ریال اعتبار نیاز است.
هوشنگ بازوند در جلسه شورای اداری استان کرمانشاه ادامه داد: زلزله قدرتمند 7.3 ریشتری که یک هزار و 920 روستا و 9 شهرستان را تحت تاثیر قرار داد موجب وارد آمدن آسیب به بسیاری از شهرها و یک هزار و 582 روستا شد به گونه ای که این روستاها از 20 تا 100 درصد تخریب شدند.
وی همچنین مجموع خسارت های وارد آمده به استان کرمانشاه در اثر زلزله مهیب 7.3 ریشتری را بالغ بر 50 هزار میلیارد ریال ذکر کرد و افزود: 12 هزار و 410 میلیارد ریال از این خسارات به زیرساخت های استان وارد شده است.
بازوند با قدردانی از اهتمام رئیس و نمایندگان مجلس برای کاهش مشکلات مردم در مناطق زلزله زده کرمانشاه، سهم استان از بودجه سال 97 را 6 هزار و 520 میلیارد ریال ذکر کرد و گفت: با توجه به وسعت تخریب زلزله و خسارت های به بار آمده این اعتبار کفاف بازسازی کرمانشاه را نمی دهد.

**میانگین بارش باران در استان کرمانشاه به 107 میلی متر رسید
معاون اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه گفت: میانگین بارش باران در استان طی چهار ماه سپری شده از سال زراعی جاری (اول مهر تا اول بهمن 96) به 107 میلی متر رسیده است.
علی محمد زورآوند اظهار کرد: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل که 104 میلی متر بود، سه درصد رشد داشته اما در مقایسه با دوره بلند مدت 46 درصد کاهش نشان می دهد.
وی همچنین میانگین بارش باران شهر کرمانشاه را نیز 71.2 میلی متر عنوان کرد و گفت: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 22 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت 60 درصد کاهش داشته است.

**تکذیب خبر فوت یکی از بازداشت شدگان آشوب های خیابانی اخیر کرمانشاه
دادستان عمومی و انقلاب کرمانشاه، خبر فوت یکی از بازداشت شدگان آشوب های خیابانی اخیر این شهر را تکذیب کرد و گفت: عکس منتشر شده متعلق به فردی است با هویت غلامرضا محمدی که در 28 آذر سال 94، حسب جواز دفن صادره و سوابق موجود به علت عوارض ناشی از مصرف مواد مخدر فوت کرده است.
محمدحسین صادقی تاکید کرد: مرگ این فرد مربوط به 2 سال پیش است و هیچ ارتباطی به موضوع دستگیری افراد در دی ماه سال 96 و در پی اغتشاشات ایجاد شده کرمانشاه ندارد.

**سه هزار و 500 پرستار در استان کرمانشاه فعالیت می کنند
رئیس هیات مدیره نظام پرستاری کرمانشاه از فعالیت سه هزار و 500 پرستار در استان خبر داد و گفت: 2 هزار و 250 نفر آنها دارای مدرک کارشناسی و کارشناسی ارشد پرستاری هستند.
علی اکبر ویسی افزود: هم اکنون در دانشکده های پرستاری استان 600 دانشجو مشغول به تحصیل هستند ضمن اینکه 33 نفر از اعضای هیات علمی و 3 دانشیار نیز در این دانشکده ها حضور دارند.

**ضرغامی: فضای مجازی نظارت های مردمی را افزایش داده است
عضو شورای عالی فضای مجازی با اشاره به اهمیت استفاده از این فضا گفت: امروز فضای مجازی به کمک انقلاب آمده تا نظارت های مردمی را افزایش دهد.
عزت الله ضرغامی در اختتامیه دومین جشنواره رسانه ای ابوذر که در تالار وحدت کرمانشاه برگزار شد، اظهار داشت: متاسفانه در ناآرامی های اخیر جنبه های منفی فضای مجازی دیده شد که به دنبال آن اقدام های سلبی توسط کل نظام برای کنترل آن انجام شد.
وی با تاکید بر اینکه هیچ کس امروز در کشور قائل به محدودیت و بسته شدن فضای مجازی نیست، افزود: فضای مجازی به کمک انقلاب آمده است تا زمینه نظارت عمومی را در جامعه فراهم کند و پیش زمینه ترویج امر به معروف و نهی از منکر باشد و کسانی که خود مشکلات بسیاری دارند باعث و بانی امر به معروف و نهی از منکر در کشور نشوند.

**کسب چهار رتبه برتر جشنواره رسانه ای ابوذر توسط خبرنگاران ایرنا کرمانشاه
خبرنگاران ایرنا مرکز کرمانشاه در دومین جشنواره رسانه ای ابوذر چهار عنوان برتر را از آن خود کردند و 'علی مولوی' رئیس این مرکز نیز به عنوان پیشکسوت عرصه رسانه استان مورد تجلیل قرار گرفت.
در این جشنواره که با حضور عزت الله ضرغامی عضو شورای عالی فضای مجازی در تالار وحدت دانشکده فرهنگ و هنر کرمانشاه برگزار شد، با رای هیات داوران از 22اثر برتر رسیده به دبیرخانه جشنواره با اهدای لوح تقدیر و هدایایی تقدیر شد.
جواد الماسی، بهمن زارعی، نازنین باباخانی و فرزاد نویدی خبرنگاران ایرنا مرکز کرمانشاه بودند که به ترتیب در بخش های گزارش، عکس، خبر و یادداشت و سرمقاله عناوین برتر را کسب کردند.

**سخنگوی دولت: راه آهن کرمانشاه در دهه فجر افتتاح می شود
سخنگوی دولت و رئیس سازمان برنامه و بودجه از افتتاح راه آهن کرمانشاه در دهه فجر امسال خبر داد و گفت: پس از افتتاح، پیش فروش بلیط قطار برای نوروز 97 آغاز می شود.
محمد باقر نوبخت پس از بازدید از طرح راه آهن کرمانشاه و نشست با مسئولان استان در جمع خبرنگاران گفت: کار احداث راه آهن تهران کرمانشاه به اتمام رسیده و امکان تردد قطار در این مسیر وجود دارد.
وی با بیان اینکه برای آیین افتتاح راه آهن، رئیس جمهوری را هم دعوت می کنیم، افزود: هماهنگی های لازم برای استقرار شرکت های ریلی مورد نیاز در مسیر انجام شده و تلاش ما این است که اولین قطار پس از افتتاح، از کرمانشاه به مشهد مقدس اعزام شود.
نوبخت گفت: پیش فروش بلیط قطار برای نوروز 97 هم پس از افتتاح انجام می شود تا مردم کرمانشاه به هر جایی که تمایل داشته باشند، سفر کنند.

**هفت هزار و 800 میلیارد ریال برای اجرای طرح راه آهن کرمانشاه هزینه شده است
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با بیان اینکه ارزش ریالی طرح راه آهن کرمانشاه اکنون 15هزار میلیارد ریال است، گفت: هفت هزار و 800 میلیارد ریال برای اجرای این طرح تاکنون هزینه شده است.
خیرالله خادمی در حاشیه بازدید از طرح راه آهن کرمانشاه با بیان اینکه طرح راه آهن کرمانشاه یکی از طرح های با اهمیت و مهم ریلی کشور و از میان پنج طرح ریلی در حال ساخت در کشور جزو مهمترین طرح ها است، افزود: این طرح بعد از رسیدن به کرمانشاه ادامه یافته و به سرپل ذهاب متصل می شود و از آنجا هم تا مرز خسروی ادامه پیدا می کند.

**تصویب اعتبار جدید برای مناطق زلزله زده کرمانشاه درجلسه آتی هیات دولت
معاون رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه با بیان اینکه نیاز است اعتبارات جدیدی برای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه در نظر گرفته شود، گفت: اعتبارات مورد نظر در جلسه آتی دولت مصوب خواهد شد.
محمدباقر نوبخت شامگاه پنجشنبه در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه که در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: برای تصویب اعتبارات جدید نیاز است سازمان مدیریت بحران درخواست کتبی به سازمان مدیریت و برنامه ریزی ارائه کند تا از این طریق بتوان در جلسه روز یکشنبه هیات دولت بررسی و مطرح شود.
وی با بیان اینکه سازمان مدیریت و برنامه ریزی نیز اختیارات مشخص و محدودی در هیات دولت دارد، یادآور شد: با این حال این قول را می دهم که در جلسه آتی حتما اعتبارات جدیدی را برای مناطق زلزله زده استان کرمانشاه لحاظ کنیم.

**اختصاص بیش از 11 هزارمیلیارد ریال اعتبار به مناطق زلزله زده استان اقدامی انقلابی از سوی دولت بود
استاندار کرمانشاه گفت: اختصاص 11 هزار و 260 میلیارد ریال اعتبار در قالب تسهیلات و کمک های بلاعوض به مناطق زلزله زده استان، اقدامی انقلابی از سوی دولت بود که باید از این حرکت قدردانی کرد.
هوشنگ بازوند در نشست ستاد بازسازی مناطق زلزله زده استان کرمانشاه که با حضور نوبخت معاون رئیس جمهوری در سرسرای جلسات استانداری برگزار شد، اظهار کرد: هشت هزار و 450 میلیارد ریال از این اعتبار در قالب تسهیلات و 2 هزار و 810 میلیارد ریال نیز در قالب کمک های بلاعوض توسط دولت مصوب شد.
وی در ادامه با اشاره به اینکه دولت 120 میلیارد ریال به عنوان وام تعمیرات برای مناطق زلزله زده در نظر گرفته است، افزود: به نظر می رسد این مبلغ پاسخگوی نیاز حادثه دیدگان نیست و به همین دلیل درخواست می کنم تا سقف تسهیلات اعطایی تعمیرات مسکن برداشته شود.
بازوند ادامه داد: بسیاری از صاحبان واحدهای تعمیری بین 150 تا 250 میلیون ریال نیاز دارند تا بتوانند واحد آسیب دیده خود را بازسازی کنند که امیدوارم دولت در این زمینه همکاری لازم را با حادثه دیدگان بعمل آورد.
استاندار کرمانشاه همچنین با اشاره به اینکه در جریان زلزله مهیب 7.3 ریشتری حدود سه هزار مستاجر، واحدهای اجاره ای خود را از دست دادند و نیازمند دریافت تسهیلات هستند، ابراز امیدواری کرد به این افراد نیز تسهیلات ودیعه مسکن به مبلغ 50 میلیون ریال تعلق گیرد.

**بصیرت و تقوای الهی حافظ ملت ایران در برابر افکار پلید استکبار جهانی است
امام جمعه موقت کرمانشاه گفت: بصیرت، حرکت در مسیر ولایت فقیه به همراه حفظ تقوای الهی موجب ایستادگی در برابر ناآرامی های اخیر و افکار پلید استکبار جهانی شد.
آیت الله محمد حجتی در خطبه های نماز جمعه این هفته کرمانشاه اظهار داشت: ملت فهیم ایران در برابر ترفندها و نقشه های متعدد بیگانگان هوشیار و آگاه هستند و این هوشیاری موجب حضور گسترده آنان در برابر ناآرامی های اخیر بود.
وی افزود: ملت ایران نزدیک به 40 سال است که از انقلاب اسلامی با تمام توان دفاع می کنند و هرگاه که لازم شده با حضور گسترده خود وفاداری خود به انقلاب را به همگان ثابت کرده اند.
آیت الله حجتی با تاکید براینکه این انقلاب به راحتی به دست نیامده و خون بسیاری از شهیدان برای به بارآمدنش ریخته شده، افزود: هدف استکبار تبدیل ایران به سوریه و عراق است که هر بار نقشه های آن با بصیرت ملت ایران خنثی می شود.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.