به گزارش ایرنا؛ محسن مومنی شریف دوشنبه شب در حاشیه دیدار با جمعی از هنرمندان استان کرمانشاه در حوزه هنری استان در جمع خبرنگاران به حضور خود در مناطق زلزله زده استان اشاره کرد و افزود: یکی از دغدغه های ما موضوع معماری ایران اسلامی در این مناطق است و نگران هستیم که در امکانی مثل بناهای قدیمی و یا روستاها ساخت و سازها نسبتی با هویت ملی و دینی مردم نداشته باشد.
وی اظهار کرد: مرکز معماری حوزه هنری با همکاری استانداری و دانشگاه رازی کرمانشاه طرح هایی متناسب با فرهنگ استان برای اجرا در مناطق زلزله زده دارد که بزودی در قالب فراخوانی در میان معماران کشور اعلام می شود.
وی اظهار کرد که در نظر داریم برای سه بخش عمومی مناطق زلزله زده مانند میادین، پیاده روها و پارک ها متناسب با فرهنگ مردم منطقه و مبتنی بر معماری ایرانی اسلامی طرح هایی را ارائه دهیم.
وی گفت: می توانیم این زلزله را تبدیل به فرصتی برای تقویت معماری ایرانی اسلامی در مناطق زلزله زده استان کرمانشاه کنیم.
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی همچنین از رسانه ها خواست همچنان به دنبال انعکاس مسائل و مشکلات مردم مناطق زلزله زده باشند و نگذارند مردم این مناطق فراموش شوند.
او افزود: در این حادثه کودکان بسیاری آسیب دیدند که باید همه برای بازسازی روحیه مردم این مناطق به خصوص کودکان تلاش کنیم.
او به حضور اهالی سینما در مناطق زلزله زده نیز اشاره کرد و گفت: حضور این گروه ها در مناطق زلزله زده به بازسازی روحیه مردم کمک می کند.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.

**دنبال گسترش مراکز در سطح کشور نیستیم
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه یکی از برنامه های حوزه را تقویت کیفی برنامه ها و فعالیت ها دانست و گفت: به دنبال توسعه کمی و ایجاد دفاتر در شهرستان ها نیستیم.
مومنی شریف با بیان اینکه تمرکز ما بر روی تقویت مراکز استانی است افزود: پیشنهاد راه اندازی مراکز در شهرستان ها از سوی افراد مختلفی ارائه شده اما معتقدیم که در شهرستان ها دیگر ادارات و سازمان ها هستند و ما باید به دنبال تقویت کیفیت برنامه ها باشیم.
او در ارتباط با توسعه سینماها در سطح کشور نیز گفت: حوزه هنری هرجا سینمای قدیمی در سطح کشور داشته باشد بازسازی می کند اما برای راه اندازی سینمای جدید برنامه ای ندارد.
او به اضافه شدن 6هزار صندلی به ظرفیت سینماهای حوزه هنری در سطح کشور اشاره کرد و گفت: تا پایان مهرماه سال آینده این رقم به 10هزار صندلی افزایش می یابد.
او با بیان اینکه سینماهای قدیمی در سطح کشور را به پردیس تبدیل می کنیم گفت: برای سینما پیروزی کرمانشاه هم برنامه بازسازی و تبدیل آن به یک پردیس را داریم و در این راه نیاز به استفاده از اعتبارات استانی و حمایت و کمک استانداری را داریم.
وی با اشاره به اینکه ساخت سینما در کشور جزو وظایف حوزه هنری نیست گفت: اکنون حوزه هنری 90سینمای فعال در 19استان کشور دارد.

**استقبال بی نظیر نسل جوان از کتاب های دفاع مقدس
رئیس حوزه هنری انقلاب اسلامی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه انتشارات سوره مهر حوزه هنری جزء ناشران بسیار معتبر کشور است گفت: استقبال مردم و چهره های هنری و فرهنگی کشور از انتشارات سوره مهر حوزه هنری کم نظیر است که نمونه آن را در نمایشگاه کتاب به وضوح مشاهده کردیم.
مومنی شریف استقبال مردم از کتاب هایی با موضوع دفاع مقدس را بسیار خوب دانست و افزود: در دوران بحران هویت جوانان ما هویت خود را در این بخش از تاریخ جستجو می کنند و از این رو استقبال نسل جوان از کتاب های دفاع مقدس بالا است.
او یکی از جاهای پر رونق حوزه هنری را بخش انتشارات و کتاب دانست و گفت: استقبال مردم جلوتر از فعالیت های حوزه هنری در این بخش است.
وی با بیان اینکه اوضاع کتاب در کشور بد است و تیراژها به 300جلد رسیده است گفت: تیراژ کتاب های حوزه هنری در این وضعیت 2هزار و 500جلد است و برخی از کتاب ها چندین بار تجدید چاپ شده است.
او توجه به ظرفیت استان ها در حوزه های مختلف فرهنگی و هنری را از برنامه های حوزه هنری دانست و اظهار کرد: به دنبال ارتقای کیفی فعالیت ها در تمام حوزه ها از جمله بخش کتاب و انتشارات هستیم.
وی فراهم کردن زمینه فعالیت هنرمندان و اهالی فرهنگ و هنر، آموزش و عرضه دستاوردهای هنرمندان را از جمله اقداماتی در راستای تقویت فرهنگ و هنر دانست و گفت: آثار هنرمندان باید به دست مردم برسد تا منجر به تقویت جایگاه هنرمندان و تقویت حوزه فرهنگ و هنر گردد.
او به وجود استعدادهای فراوان در استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و گفت: حوزه هنری استان کرمانشاه باید زمینه شناسایی و حمایت از استعدادهای موجود در استان را بیشتر فراهم کند.
استان کرمانشاه با 2 میلیون نفر جمعیت یکی از استان های مرزی کشور با 371کیلومتر مرز مشترک با کشور عراق است.
در این استان تنها 2سالن سینما آن هم در مرکز استان وجود دارد و شهرستان های استان فاقد سینما هستند.
حوزه هنری 2 سینمای آزادی و پیروزی در شهر کرمانشاه دارد که سینما آزادی فعال است و سینما پیروزی از چندین سال قبل به دلیل فرسوده شدن ساختمان آن تعطیل شده است.
3033خبرنگار و انتشتار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.