برات سلیمی روزیکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارکرد: در مجموع یک هزار و 139 واحد مسکونی در شهرستان های بجنورد و مانه و سملقان در زلزله اخیر آسیب دیده اند که حدود 17 درصد آن به طور کامل تخریب شده است.
وی ادامه داد: از این تعداد واحد مسکونی آسیب دیده، 961 واحد، نیازمند تعمیرات و باسازی است.
سلیمی اظهارکرد: تاکنون ساخت 178 منزل مسکونی شهری و روستایی نیزدر دست اقدام است که 121 واحد آن در مراجل پایانی است.
وی با تأکید بر اینکه تمامی خانوارهای مددجوی این استان تحت پوشش بیمه حوادث هستند افزود: 27 میلیارد ریال از محل بیمه حوادث به خانوارهای مددجو زلزله‌زده این نهاد اختصاص پیدا کرد که تمامی آن برای تعمیرات و ساخت واحدهای مسکونی هزینه شده است.
وی ادامه داد: 200 میلیون ریال تسهیلات قرض‌الحسنه بنیاد مسکن، منابع بلاعوض و منابع داخلی کمیته امداد این استان نیز برای ساخت هر واحد مسکونی اختصاص‌یافته است که امیدواریم با همکاری بانک‌ها در پرداخت تسهیلات کار اتمام این واحدها شتاب بگیرد.
زلزله 23 اردیبهشت ماه امسال با قدرت 5.7 ریشتر بخش های از خراسان شمالی لرزاند که کانون آن در شهر پیش قلعه حدفاصل2 شهرستان بجنورد و مانه و سلمقان بود. این زلزله 400 مصدوم و 2 کشته داشت.
استان خراسان شمالی شامل نواحی شمال خاوری ایران است که از دیدگاه زمین شناسی در پهنه ساختاری، رسوبی کپه داغ قرار دارد.
این منطقه از دیدگاه لرزه زمین ساختی در زون کپه داغ قرار می گیرد که در این زون گسل های فعال و مهمی وجود دارد، این گسل ها برخی مواقع با حرکاتی که انجام می دهند موجب وقوع زمین لرزه های مخرب می شوند.
مهم ترین گسل های خراسان شمالی گسل اسفراین است که این گسل با درازای حدود 170 کیلومتر و راستای شمال باختری- جنوب خاوری واقع شده که از حاشیه شمال خاوری شهر اسفراین گذر می کند. گسل باغان- گرماب نیز گسلی است با درازای 55 تا50 کیلومتر و راستای شمال، شمال باختری – جنوب، جنوب خاوری واقع است.
براساس آمارهای موجود درسده اخیر 13 زمین لرزه با قدرت بیش از 5.5 ریشتر در خراسان شمالی رخ داده است که آخرین آن با قدرت 6.2 درجه درمقیاس امواج درونی زمین ریشتر بهمن سال 1375 بود که خسارات جانی و مالی فراوانی به دنبال داشت.
اکنون 33 هزار خانواده محروم با جمعیت 53 هزار نفر زیر پوشش کمیته امداد خراسان شمالی هستند که بیش از 47 درصد از این خانوار ها یعنی حدود 16 هزار نفر در مناطق محروم ساکن هستند.
اخبار خراسان شمالی را در کانال تلگرامی اخبار ایرنا خراسان شمالی به نشانی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.