اکبرسنجابی روز دوشنبه در جلسه ستاد مدیریت بحران شهرستان اظهار داشت: از مجموع واحدهای ارزیابی شده، 12 هزار و 273 واحد احداثی نوع یک، یک هزار و 633 واحد احداثی نوع 2 و 15هزار و 234 واحد مسکونی نیز از نوع تعمیری است.
وی با بیان این که با تلاش های صورت گرفته، کار ارزیابی خسارت واحدهای مسکونی در مناطق شهری و بیش از 2 هزار روستای سرپل ذهاب به اتمام رسیده است، بیان کرد: تسریع در روند بازسازی واحدهای مسکونی و تجاری شهرستان یک خواست عمومی است که باید با هماهنگی و همکاری مسئولان و مشارکت مردمی محقق شود.
وی ادامه داد: تاکنون کار آواربرداری پنج هزار و 618 وامد مسکونی شهری و سه هزار و 173 واحد مسکونی به اتمام رسیده و مالکان 9 هزار و 302 واحد مسکونی برای دریافت تسهیلات به بانک های عامل معرفی شده اند که از این تعداد سه هزار و 415 واحد منجر به عقد قرارداد و 6 هزار و 90 مورد پرداخت کمک بلاعوض نیز به زلزله زدگان انجام شد.
وی با بیان این که کار بازسازی و مرمت 2 هزار و 679 واحد مسکونی خسارت دیده ناشی از زلزله اخیر نیز آغاز شده، افزود: در کمتر از یک ماه آینده، پنج هزار واحد تعمیری برای سکونت دائم زلزله زدگان آماده بهره بررداری می شود.
فرماندار سرپل ذهاب اضافه کرد: گستردگی سرزمینی زلزله در این شهرستان بسیار بالا بوده و همکاری و هم افزایی تمام دستگاه های اجرایی و تلاش جهادی مدیران و مسئولان، لازمه تسریع در روند بازسازی است.
سنجابی اظهارکرد: بانک های عامل برابر هماهنگی صورت گرفته، تعداد نیروی انسانی خود را افزایش و نسبت به تقویت تجهیزات اقدام کردند و با راه اندازی شعبه های سیار، نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می کنند.
وی تامین مصالح مورد نیاز بازسازی واحدهای مسکونی را از جمله اولویت های اساسی ذکر کرد و گفت: تامین مصالح در درجه نخست از طریق عاملان فروش و اصناف شهرستان خواهد بود و در صورت نیاز از دیگر استان های دیگر کمک گرفته خواهد شد.
فرماندار سرپل ذهاب همچنین بر لزوم آواربرداری و ساخت واحدهای دامی سنتی شهرستان تاکید کرد و گفت: ستادهای معین بنیاد مسکن، باید نسبت به آواربرداری واحدهای دامی سنتی داخل بافت روستا و اجرای طرح هادی اقدام کنند.
سنجابی، در خصوص واحدهای احداثی نوع 2 در مناطق شهری نیز گفت: برابر هماهنگی با استاندار، مقرر شد این واحدها نیز همانند واحدهای احداثی نوع یک باشند و از همان تسهیلات بهره مند شوند.
وی خاطرنشان کرد: کسانی که در شهر ساکن بودند و قصد سکونت دائم در روستا را دارند، به شرط داشتن زمین مناسب، از محل طرح ویژه به آنها وام ساخت پرداخت خواهد شد.
وی بر لزوم مختار بودن مالکان در انتخاب پیمانکار تاکید کرد و گفت: ستادهای معین به هیچ وجه حق ندارند پیمانکاری را به مالکان تحمیل کنند.
سنجابی، در خصوص کانکس های تحویلی بنیاد مسکن به مالکان و مستاجرین واحدهای احداثی نیز گفت: کانکس های تحویلی بعد از اتمام بازسازی، از مالکان تحویل گرفته می شود و مبلغ 25 میلیون ریال نیز به آنان پرداخت خواهد شد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
7079/7399/8066 خبرنگار:سیروس صدیقی چگینی **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.