پیامد زلزله تنها به ویرانی و از دست رفتن جان و مال و دارایی ختم نمی شود، در واقع یک زمین لرزه نسبتا شدید همانند آنچه که استان کرمانشاه در 21 آبان ماه جاری تجربه کرد، پیامدهای کوتاه و درازمدتی دارد و چنین رانشی بسیاری از ابعاد انسانی، حیوانی و زیست محیطی را تحت شعاع خود قرار می دهد.
ورود آلاینده های میکروبی و شیمیایی یکی از پیامدهای زلزله بر منابع آبی است که به دنبال رانش زمین ایجاد می شود و از همین رو سرعت عمل برای ورود و کنترل این آلاینده ها اهمیت 2 چندان دارد.
برای شفاف سازی شایعات مطرح شده در فضای مجازی در باره کدر بودن آب برخی از مناطق زلزله زده و به منظور اطلاع از نحوه رسیدگی به وضعیت بهداشتی آب آشامیدنی این مناطق، به ویژه در مناطق روستایی، با کارشناسان مربوطه به گفت و گو پرداخته ایم.

**هیچ بیماری اپیدمی ناشی از آب آلوده مشاهده نشده است
مدیر گروه بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: نظارت بر وضعیت سلامت آب آشامیدنی یکی از رسالت های کاری ما است و شرکت های آب و فاضلاب شهری و روستایی موظف به تامین، انتقال و توزیع آب سالم در بین مردم هستند.
امیرکرمی ادامه داد: از سوی دیگر بهداشت محیط، مسئولیت بررسی و آزمایش به منظور تعیین وضعیت سلامت آب را برعهده دارد و کارشناسان این اداره از طریق سنجش کلر باقیمانده و آزمایش میکروبی در مناطق شهری و روستایی به انجام رسالت خود می پردازند.
این مسئول ادامه داد: در زلزله اخیر باتوجه به اینکه اکثر منابع آبی هفت منطقه زلزله زده دچار مشکل شدند، کارشناسان آب و فاضلاب روستایی و شهری همپای کارشناسان بهداشت به صورت شبانه روزی در راستای رفع مشکلات ایجاد شده تلاش کردند و نتیجه منجر به این شد که بیماری یا اپیدمی ناشی از آب آلوده در شهرستان های حادثه دیده مشاهده نشد.
کرمی ادامه داد: این امر به دلیل نظارت شبانه روزی بر روی کنترل آب آشامیدنی بود و تا مشخص شدن نتایج، آب آشامیدنی به صورت تانکر سیار و یا در قالب بطری توزیع شد.

**وجود کلر و سالم بودن آزمایش میکروبی 2 شاخص سلامت آب
به گفته کرمی، تا هنگامی که کلر باقیمانده در آب وجود داشته و آزمایش میکروبی مشکلی نداشته باشد، آبی که در اختیار شهروندان و مناطق روستایی قرار می گیرد سالم است و هر زمان این 2 شاخص از وضعیت استاندارد فاصله بگیرند، نگرانی ما نیز افزایش می یابد که در این صورت مراتب برای رسیدگی به همکاران آب روستایی و شهری اطلاع داده می شود.
وی با تاکید براینکه رسیدگی و کنترل وضعیت بهداشتی آب در روستاها بسیار حائزاهمیت است، اظهار داشت: منطقه جغرافیایی در روستاها وسیع است و در هرچند روستا تنها یک سیستم سالم سازی آب وجود دارد و از سوی دیگر گاه احتمالاتی همچون شکستگی خطوط انتقال آب به دلیل فرسودگی وجود دارد از همین رو نیاز است تیم های تعمیر و مرمت آب و فاضلاب در سراسر استان همواره با برنامه و در حال فعالیت باشند.

**کدورت به تنهایی نمی تواند آب را آلوده کند
این مسئول یادآور شد، هر زمان که مشکلی اعم از شکستگی لوله چه در خط انتقال و چه در داخل شبکه روستایی از مشکل لایروبی آب و یا پاره شدن دستگاه 'کلناتور' اتفاق افتد توسط بهورز، آبدار و یا کارشناسان بهداشت محیط به آب و فاضلاب روستایی اطلاع داده می شود.
وی در واکنش به تصاویر منتشر شده در فضای مجازی اظهار داشت: اگر آب تنها کدر باشد و آلودگی میکروبی و شیمیایی نداشته باشد خطرساز نیست و تنها از نظر زیبایی سیمایی نامناسب ایجاد می کند و ورود صرف کدورت به آب به معنای ورود فاضلاب و آلودگی دیگر در آن نخواهد بود.
به گفته کرمی، گرچه فضای مجازی در انعکاس اخبار و کمک به زلزله زدگان نقش مثبت داشته ولی برخی از کانالها با درج اخبار بدون منبع معتبر و ناصحیح موجب انتشار اخبار کذب که نتیجه ای جز تشویش اذهان عمومی ندارند، می شوند.

**گل آلودشدن آب به دنبال رانش زمین است
در ادامه کارشناس مسئول بهداشت محیط مرکز بهداشت شهرستان کرمانشاه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: در مناطق زلزله زده با توجه به اینکه لایه های زمین تکان خورده و حرکت می کند موجب گل آلود شدن آب ها نیز می شود، چنانچه در مناطق زلزله زده استان این اتفاق افتاد و کدورت از حد استاندارد فراتر رفت از همین رو بطری های آب معدنی در بین زلزله زدگان توزیع شد.
بهمن خدادادیان، با تاکید براینکه شرایط مصرف و نگهداری این بطری ها همواره رصد می شد، ادامه داد: در مواقع بحران همانند وقوع زلزله، سیل و یا شیوع یک بیماری اپیدمی، 2 شاخص مرتبط با آب آشامیدنی کنترل می شود که کنترل میکروبی و شمیایی از آن جمله است.
وی ادامه داد: به هنگام وقوع زلزله این امکان وجود دارد که مواد شیمیایی ناشی از حرکت زمین و گسل وارد آب شود که نیازمند کنترل است.
به گفته خدادادیان، این آزمایش ها ظرف 2 روز و یا 48 ساعت انجام می شود و دستگاه هایی برای تعیین آلودگی میکروبی آب فعال می شوند که اگر نمونه مورد آزمایش، از استانداردهای تعریف شده در دستگاه فراتر رود باید به سالم بودن آب شک کرد که برای تعیین نوع آلودگی، مورد آزمایش قرار می گیرد.
وی افزود: از سوی دیگر تا مشخص شدن نتایج آزمایش ها، از دیگر منابع آبی و چاه هایی که آسیب ندیده می توان در صورت کلرزنی استفاده کرد و با تانکرهای مخصوص را به مناطق زلزله زده فرستاد.
این کارشناس بهداشت محیط ابراز کرد: سلامت آب، مدیریت پسماند و زباله، مدیریت فاضلاب و کنترل حشرات و جوندگان برای جلوگیری از بیماری ها مهم ترین اقدام های کارشناسان بهداشت محیط است.
خدادادیان یادآور شد، ناگفته نماند که اگر این حادثه در فصل گرما اتفاق می افتاد با بیماری های روده ای متعددی مواجه می شدیم.

**نصب 200 دستگاه کلرزن شناور
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان کرمانشاه نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا در خصوص آخرین وضعیت امدادرسانی در مناطق زلزله زده استان، از نصب 200 دستگاه کلرزن شناور( بشقابی) در روستاهایی که کلرزنی به صورت دستی صورت گرفته خبر داد.
ایرج شهبازی ادامه داد: مقدار 120 کیلوگرم قرص کلر در روستاهای شهرستان های زلزله زده استفاده و طبق کلرسنجی مداوم که در روستاهای مناطق زلزله زده انجام شد کلر آزاد باقیمانده بین 0.6 تا 1.5 گزارش شد.
وی ادامه داد: با همکاران معاونت بهداشت، آبفار و دیگر استان های کشور برای اطمینان از سلامت آب شرب در روستاها بازدیدهای مشترک و مستمر انجام می شود.
به گفته این مسئول، از روزهای اول نمونه گیری و پایش آب شرب به صورت جدی از طریق آزمایشگاه سیار و ثابت در دستور کار شرکت قرار گرفت و تعداد 700 مورد تست کلرسنجی، 700 مورد تست کدورت سنجی، 37 مورد آزمون شیمی و 500 مورد آزمون میکروبی مربوط به شهرستان های سرپل ذهاب، ثلاث باباجانی، گیلان غرب، قصرشیرین و جوانرود در آزمایشگاه میکروبی ستاد استان و شهرستان سرپل ‌ذهاب و آزمایشگاه‌های ثابت و سیار شیمیایی و فیزیکی انجام شد.
شهبازی افزود: در روز اول حادثه آبرسانی به همه روستاهای حادثه دیده به صورت اعزام تانکر سیار با 41 دستگاه و توزیع آب بسته بندی شده انجام شد.
به گفته وی، با وصل برق در روز سوم همه منابع پمپاژی در مدار قرار گرفت و از 800 روستای دارای مشکل آب 700 روستای زلزله دیده که دارای تاسیسات آبرسانی بودند وصل شد.
وی اضافه کرد: با وصل برق تاسیسات در روز چهارم بعد از حادثه، آب در 800 روستای زلزله دیده که دارای تاسیسات آبرسانی بودند، وصل شد.
این مسئول ادامه داد: در روز نخست یک دستگاه دیزل ژنراتور برای روشن کردن ایستگاه پمپاژ سرابله در محل علمک آبرسانی سیار راه اندازی و 2 دستگاه به صورت رزرو در سرپل ذهاب مستقر شد و عملیات آبگیری همه تانکرهای سیار ( آب و فاضلاب شهری و روستایی و سپاه و بنیاد مسکن) از علمک های این شرکت انجام می‌گیرد.

**رسیدگی به 800 مورد شکستگی لوله های خط انتقال آب
شهبازی ادامه داد: تاکنون ترمیم بیش از 800 مورد شکستگی انجام شده و با توجه به تعدد شکستگی ها به علت فرسودگی شبکه ها، نوسانات برقی و پس لرزه ها همچنان در حال انجام تعمیرات هستیم.
به گفته این مسئول، حدود 800 ظرف پلاستیکی پی وی سی و 400 تانکر پلاستیکی برای ذخیره آب شرب به روستاها ارسال و توزیع شده است.

**نصب تصفیه خانه در مجتمع دیره گیلانغرب
وی از نصب یک دستگاه تصفیه خانه برای رفع کدورت آب شرب مجتمع دیره شهرستان گیلانغرب خبر داد و افزود: عملیات رفع کدورت مجتمع ویژنان با مواد منعقد کننده انجام شد.
شهبازی به تعمیر و تعویض دستگاه های کلرزنی که به دلیل زلزله از مدار بهره برداری خارج شده بودند، اشاره کرد و یادآور شد: همچنین مقدار 5/1 تن پودر پرکلرین به معاونت بهداشت و درمان برای استفاده در روستاهای غیرتحت پوشش تحویل داده شد.
وی از لوله گذاری و تعویض شبکه فرسوده آسیب دیده ناشی از زلزله به مقدار پنج کیلومتر و آبرسانی روستایی به کمپ های مناطق زلزله زده و انشعاب لوله گذاری به عنوان دیگر اقدام ها در مناطق روستایی یاد کرد.
زمین لرزه 7.3 ریشتری 21 آبان در 11 کیلومتری بخش ازگله، 32 کیلومتری شهرستان سرپل ذهاب در غرب کرمانشاه تاکنون 620 کشته و 12 هزار و 386 مصدوم داشته است.
این زلزله به 10 شهرستان و یک هزار و 930 روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرده و براساس ارزیابی های صورت گرفته حدود 90 هزار واحد مسکونی شهری و روستایی نیز آسیب کلی و جزئی دیده است.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.