دراین مطلب آمده است :پنجم دی ماه سال 1382 ه .ش سالروز وقوع زلزله مخرب بم که منجر به کشته و زخمی شدن هزاران نفر از هموطنان عزیزمان گردیده، به نام روز ملی در برابر زلزله و کاهش اثرات بلایای طبیعی نام گذاری شده است. این مناسبت و همچنین وقوع زمین لرزه اخیر 3/7 ریشتری در کرمانشاه و 2/5 ریشتری هفته‌ی گذشته در بخش‌هایی از تهران، فرصت مغتنمی است تا همسو با برنامه‌های سطح ملی، توانمندی‌ها و میزان آمادگی استان سمنان در مواجهه با بلایای طبیعی مورد ارزیابی قرار گیرد و نقاط ضعف و قوت شناسایی و نسبت به رفع معایب و تقویت نقاط مثبت اقدام گردد.
شکی نیست که قرار گرفتن استان سمنان در پهنه‌ی لرزه خیزی کشور و احتمال وقوع زلزله و نیز پتانسیل بالای این خطه‌ی کویری با داشتن اقلیمی متفاوت از نظر وقوع بلایای جوی مانند خشکسالی، سیل، سرمازدگی و... و نیز وقوع حوادث و سوانح ترکیبی و انسان ساز مانند حوادث جاده‌ای و ریلی به دلیل موقعیت جغرافیایی و شاهراه کلیدی استان در کریدور شرق به غرب و شمال به جنوب کشور و نیز وجود چندین هزار هکتار جنگل در استان سمنان و احتمال حریق جنگل و... که موجب تحمیل و تاثیر تبعات ناشی از آن بر بخش‌های مختلف می‌گردد و جان هزاران نفر از هم استانی‌های عزیز را در مخاطره قرار می‌دهد، لازم است مسئولین و متولیان امر به ویژه دستگاه‌های عضو شورای مدیریت بحران استان با پذیرش شرایط اقلیمی و جغرافیایی حاکم بر استان در وهله‌ی نخست و نیز با مشارکت مردم نسبت به امر آموزش همگانی و برگزاری مانورهای تمرینی و بازآموزی در مرحله دوم، ضمن تقویت منابع و امکانات تخصصی، استفاده از سیستم‌های هشدار سریع، توجه به ترویج فرهنگ بهینه بیمه، آمادگی و پیشگیری در برابر حوادث طبیعی و غیرطبیعی اهتمام لازم را جهت افزایش و ارتقای تاب آوری جامعه در برابر حوادث را مبذول دارند.
در آن سوی ماجرا، اما حوادثی مثل زلزله، سیل و... یکی بعد از دیگری جان انسان‌ها و هموطنان را به مخاطره می‌اندازد و تخریب‌ها به بار می‌آورد. با وجود اهمیت زیادی که لایحه مدیریت بحران برای یک کشور حادثه‌خیز دارد اما سال‌هاست این لایحه بلاتکلیف مانده است. اگر قانون جامعی و مانعی برای مقابله با بحران‌های کشور تدوین و به دستگاه‌های مسئول ابلاغ گردد شاید بتوان کمتر شاهد تعارضات و مشکلات این چنینی در رابطه با بحران بود.
نکته‌ی دیگر به نظر می‌رسد که با توجه به اهمیت موضع بحران، وزارت کشور با مشغله‌های فراوان پاسخگوی مطالبات و مشکلات نباشد که شایسته است در صورت فراهم شدن فرآیندهای لازم، مسئولیت مدیریت بحران کشور به شهرداری‌ها که ارتباط نزدیکی شهروندان با این نهاد در راستای ساخت و سازها دارند، قرار گیرد. به هر حال روز پنجم دی ماه، روز ملی ایمنی در برابر زلزله هم مثل بسیاری از مناسبت‌های این چنینی با برگزاری برخی از مراسم نمادین همچون به صدا درآمدن زنگ مدارس و یا مانور زلزله در مدارس به پایان می‌رسد اما به نظر می‌رسد که تا دیر نشده باید فکری اساسی جهت حفظ ایمنی و آمادگی مردم و مسئولین در برابر حوادث به ویژه زلزله را نمود
6026/7342
*خبرنگار: الناز ملکی **انتشار دهنده: جانعلی فتحی
برای آگاهی از تازه‌ترین اخبار و رویدادها در استان سمنان به نشانی IRNASEMNAN@ کانال اخبار ایرنا سمنان مراجعه کنید.
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.