به گزارش ایرنا؛ محمودی در ابتدا به نقد نمایش 'فرغونی پر از امید' به کارگردانی موسی هدایتی از کردستان پرداخت و گفت: در این نمایش بازیگران فضای خوبی را برای تماشاچی فراهم کردند.
وی با اشاره به ساده بودن قصه، آن را انتقادی، ترکیبی و در ژانر اجتماعی، با حرکت، موسیقی و کمدی بیان کرد.
محمودی با بیان اینکه این گروه با بازیشان تماشاچی را در دست داشتند افزود: در کار خیابانی کار خوب اتفاقات خوبی را رقم می زند.
وی با اشاره به اینکه بازی باید مخاطب را با خود همراه کند، گفت: در این گروه دیدیم خنده بر لبان تماشاچی نشست.
وی از گروه خواست تا با مراقبت کارهای بهتری همچون فرغونی پر از امید را داشته باشند.
محمودی سپس به نقد نمایش 'من یک دوم' به کارگردانی مرضیه علیزاده و نویسندگی علی حسینی از همدان پرداخت و گفت: در نمایش من یک دوم روی متن و اجرا فکر شده بود، اما زمینه داستان فراهم نبود.
وی با اشاره به حجم زیاد قصه افزود: قصه از هدف اصلی یعنی دغدغه مسکن معلولان دور شده، هدف کوچک گردیده و به بحثی همچون ازدواج بیشتر پرداخته شد.
عضو انجمن منتقدان با بیان اینکه قصه قابلیت های خوبی داشته و تم نو پایی است تصریح کرد: بازی در6 دقیقه اول خوب نبوده و نور در هشت دقیقه اول ایراداتی داشت اما ایده صورتک ها، فرم ها، طراحی چهره، موسیقی و خصوصا تک نوازی ها خوب بودند.
محمودی در نقد نمایش سوم گفت: در نمایش 'پروفسور بالتازار' به نویسندگی و کارگردانی لارا باقری از ایلام اکثر هنرمندان با اسم بالتازار مشکل داشتیم چرا که در متن قصه، ما یک داستان ایرانی را شاهد هستیم اما بالتازار یک اسم خارجی است.
وی با اشاره به اینکه شخصیت ها پردازش نشده بودند افزود: به داستان پرداخت نشده بود.
محمودی گفت: قصه بافت قوی دارد اما شروع خوبی ندارد و قصه با ورود منوچهر و ملیحه جان می گیرد.
وی با اشاره به اینکه کارگردان وقتی نویسنده قصه باشد انرژیش کاهش می یابد گفت: بهتر بود خانم باقری متن را به نویسنده دیگری می دادند بنویسد و خود روی کارگردانی تمرکز می کرد.
وی در ادامه به نقد و بررسی 'ساعت پنج شد بابا' به نویسندگی حسین فضل الهی و کارگردانی گلنار اکبری از کرمانشاه پرداخته شد.
محمودی ایده متن نمایش ساعت پنج شد بابا را خوب دانست و در نقد آن گفت: موقعیتی که در متن برای شخصیت ها دیده شده خوب بود اما تکرار زیاد داشت، آمد و رفت بازیگران در صحنه زیاد بود.
وی با اشاره به اینکه پایان قصه با شگفتی تمام شد این شگفتی را جالب دانست.
نمایش بعدی که مورد نقد قرار گرفت نمایش 'ازدواج کوچک' کاری از سیدمهرداد کاوسی حسینی و گروه مستقل آکسایا از استان همدان بود.
محمودی با انتقاد از اینکه نقش معلول در قصه کم بود گفت: در هر جشنواره ای، نمایش ها باید هماهنگ به اهداف ترسیم شده و متناسب با آن باشد که در این جشنواره هدف معلولان هستند.
وی ایده نمایش، بازی و موسیقی را خوب برشمرد و تصریح کرد: نمایش طنزهای جالبی داشت.
محمودی سپس به نمایش 'خروس زری' به کارگردانی صباح مجیدی و نویسندگی فرشید گویلی از استان کردستان پرداخت.
وی در نقد این نمایش گفت: مشکل نمایش متن قصه بوده که مشخص نمی کرد برای چه رده سنی ساخته شده است.
وی با اشاره به ایده خوب اجرایی که وجود داشت افزود: شیوه روایت روند خوبی نداشت و در کار ضرب آهنگی دیده نشد.
وی با اشاره به اینکه کار در حوزه کودک و نوجوان مشکل تر از کار برای بزرگان است تصریح کرد: باید تحقیق و تلاش فراوانی در این حوزه انجام شود چون کار برای کودک حساس است.
محمودی در پایان به نقد و بررسی نمایش 'نقش فروش' به کارگردانی و دراماتور جبار فرجی زاده از استان کردستان پرداخت.
محمودی نمایش نقش فروش را یک تئاتر شورایی دانست و گفت: موضوع مهریه از اصل داستان که ازدواج هست دور شده و ممکن است معیارها از دید تماشاگر چیز دیگری را در ذهنش مجسم نماید.
وی کار بازیگران را خوب ارزیابی کرده ولی بیان را خوب ندید.
محمودی با بیان اینکه نمایش فضای طنز‌ جالبی داشت تصریح کرد: صدای بازیگران خوب به گوش نمی‌رسید.
این جشنواره از روز جمعه اول دی آغاز و تا چهارم ادامه دارد و تاکنون 13 نمایش به روی صحنه رفته است.
از بین 128 اثر ارسالی به دبیرخانه جشنواره، هشت نمایش صحنه ای و 10 نمایش خیابانی از استان های کرمانشاه، لرستان، همدان، ایلام و کردستان توسط هیات بازبینی انتخاب شده است.
دبیرخانه پنجمین جشنواره تئاتر معلولان زاگرس از تیر ماه امسال کار خود را برای بررسی و بازبینی آثار آغاز کرده و در نهایت 18 نمایش در بخش رقابتی جشنواره انتخاب و یک گروه نیز از کردستان عراق به عنوان مهمان در کنار آثار رقابتی از یکم تا چهارم دی نمایش های خود را در شهر کرمانشاه اجرا می کنند.
3033خبرنگار و انتشار دهنده:فرزاد نویدی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.