حجت الاسلام رحیم جعفری در حاشیه نخستین کنگره ملی شعر عاشورایی دروازه قافله عشق در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار کرد: استان کرمانشاه چون هر ساله افتخار میزبانی زوار و عاشقان اباعبدالله را داشته، افتخار برگزاری این کنگره را دارد.
وی افزود: کنگاور به دلیل دروازه وردی بودن استان و اولین شهری است که در مسیر میزبانی زائران عتبات است، به همین علت تصمیم بر این گرفته شد این کنگره در این شهرستان برگزار شود.
وی همچنین به وجه تسمیه این کنگره با دروازه ورودی این شهر اشاره کرد و گفت: دلیل اصلی این که این کنگره به نام ' دروازه قافله عشق' مزین شد این بود که شهر کنگاور به عنوان دروازه ورودی استان و نیز دروازه ورودی به مسیر عتبات عالیات تا مرز خسروی محسوب می شود.
جعفری با بیان اینکه کرمانشاه را به لحاظ توانایی شاعران آن ' شیراز دوم' می‌نامند و این پتانسیل بالا یکی از دلایل برگزاری این کنگره در کرمانشاه بود، گفت: بیش از 60 اثر از سراسر کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شده است و تلاش داریم دبیرخانه دائمی کنگره را در شهرستان کنگاور راه‌اندازی کنیم تا در سال‌های آتی برگزاری این کنگره در استان استمرار یابد.
جعفری در ادامه تصریح کرد: محورهای بخش اصلی کنگره شامل صفات و فضائل امام حسین (ع)، در باب قیام کربلا، طفلان حضرت زینب (س)، طفلان حضرت مسلم (ع)، یاران امام حسین (ع) و شهدای دشت کربلا و سایر مفاهیم مرتبط با قیام کربلا (به زبان فارسی و کُردی) بود.
وی هدف از برگزاری این جشنواره را آشنایی شیفتگان فرهنگ متعالی عاشورا با صفات و فضائل امام حسین (ع) و یاران وفادارش، ترویج فرهنگ و ارزش های اصیل اسلامی، اشاعه فرهنگ و ادبیات آیینی – عاشورایی، شناسائی شاعران جوان شعر آیینی و ارتقای سطح کیفی شعر آئینی و گسترش هرچه بیشتر آن عنوان کرد.
شهرستان کنگاور با جمعیتی افزون بر 76 هزار نفر در 94 کیلومتری شرق کرمانشاه واقع شده و دروازه ورودی این استان غربی است.
8066/7447 خبرنگار: مجید رحمتی ** انتشار دهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.