آخرین آمار کشته‌شدگان زلزله کرمانشاه، ۴۳۵ نفر و مصدومان ۷۸۱۷ نفر اعلام شد.

به گزارش خبرنگار ایلنا، در پی وقوع زلزله 7.3 در غرب کشور، مردم برخی مناطق استان کرمانشاه به ویژه سرپل ذهاب و روستاهای آن همچنان از برق و آب بی‌بهره هستند و این دومین روز است که مردم باید ساعات سرد شب را یا در چادرها و یا در فضای باز شهری یا روستایی سپری کنند.

01:50/ افزایش سه برابری مستمری مددجویان زلزله‌زده در آبان‌ماه

افزایش سه برابری مستمری مددجویان زلزله‌زده در آبان‌ماه

رئیس کمیته امداد امام خمینی از افزایش سه برابری مستمری مددجویان زلزله‌زده در آبان‌ماه خبر داد. سید پرویز فتاح، رئیس کمیته امداد با اعلام اینکه مستمری مددجویان شش شهرستان زلزله‌زده استان کرمانشاه در آبان‌ماه سه برابر می‌شود، گفت: این موضوع شامل مددجویان زلزله‌زده شهرستان‌های سرپل‌ذهاب، قصرشیرین و ثلاث باباجانی، دالاهو، اسلام‌آباد غرب و جوانرود می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه واحدهای مسکونی آسیب‌دیده مددجویان این مناطق از نو ساخته خواهد شد، خاطرنشان کرد: تمامی مددجویان، منازل و لوازم خانگی آنها دارای بیمه حوادث است و خسارت‌های مادی جبران می‌شود.

رئیس کمیته امداد با بیان اینکه نیازهای اساسی مددجویان زلزله‌زده تامین می‌شود، تاکید کرد: کمک‌های نقدی و غیرنقدی هموطنان پس از دریافت به سرعت در اختیار افراد آسیب‌دیده قرار می‌گیرد.

علاوه بر شماره حساب ۹۹۹۹ کمیته امداد نزد بانک ملی و شماره حساب های اعلام شده از سوی دفاتر استانی کمیته‌امداد برای واریز کمک‌های نقدی، امکان دریافت کمک‌های غیرنقدی از طریق این دفاتر نیز فراهم شده است. همچنین هموطنان نیکوکار می‌توانند از طریق سایت کمیته امداد کمک‌های نقدی خود را برای کمک به زلزله‌زدگان استان کرمانشاه واریز کنند. تاکنون دو محموله از کمک‌های کمیته امداد شامل خرما، نان، پتو و آب معدنی در میان مناطق زلزله‌زده شهرستان‌های سرپل‌ذهاب و ثلاث‌باباجانی توزیع شده است.

 

01:41/ دستور آخوندی برای تحقیق درباره خسارات ساختمان‌های مسکن‌مهر

دستور آخوندی برای تحقیق درباره خسارات ساختمان‌های مسکن مهر

وزیر راه و شهرسازی در پی وقوع زلزله در کرمانشاه، دستور تحقیق درباره آسیب‌دیدگی ساختمان‌های جدیدالاحداث و به ویژه ساختمان‌های مسکن مهر را صادر کرد. در متن نامه عباس آخوندی، وزیر راه، مسکن و شهرسازی آمده است:

جناب آقای دکتر شکرچی‌زاده 

رئیس محترم مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی

با سلام، نظر به رخداد زلزله بزرگ در استان کرمانشاه و با توجه به خسارت وارده به ساختمان‌های منطقه و آسیب‌دیدگی ساختمان‌های جدیدالاحداث و به ویژه ساختمان‌های مسکن مهر و نظر به دستور معاون اول محترم ریاست‌جمهوری جهت بررسی و ارزیابی دقیق این آسیب‌دیدگی‌ها و خسارات، بدینوسیله به جنابعالی ماموریت داده می‌شود تا با استفاده از توان تخصصی بخش‌های پژوهشی آن مرکز و با هماهنگی معاونت مسکن و ساختمان، موضوع را با جدیت مورد بررسی قرار داده و نتیجه را به اینجانب اعلام نمایند. مدیران کل استان‌های کرمانشاه و ایلام و سایر مسئولان همکاری لازم را معمول خواهند داشت.

01:30/ طرح رایگان ایرانسل تا ساعت ۲۴ امروز در مناطق زلزله‌زده

شرکت ایرانسل از ادامه طرح رایگان ایرانسل تا ساعت ۲۴ امروز در مناطق زلزله‌زده خبر داد. شرکت ایرانسل اعلام کرد: با ادامه عملیات امداد در پی حادثه زلزله غرب کشور، همواره با تمدید طرح مکالمه رایگان کنارتونیم. تا ساعت ۲۴ روز چهارشنبه، همچنان تمام مکالمات درون شبکه‌اى ایرانسل در استان‌های ایلام و کرمانشاه رایگانه.

23:47/ آسیبی به اشخاص در تخریب بیمارستان اسلام‌آبادغرب نرسید/ پیگیری جدی کوتاهی‌ها

در تخریب بیمارستان اسلام‌آبادغرب به اشخاص آسیبی نرسید/ با جدیت کوتاهی‌ها را پیگیری می‌کنیم/ تخریب ۴۰ درصد بیمارستان سرپل‌ذهاب

قائم مقام وزیر بهداشت گفت: ما به صورت جدی کوتاهی‌ها را پیگیری خواهیم کرد و در بحث شکایت جدی هستیم. ایرج حریرچی با اشاره به شرایط مناطق زلزله‌زده گفت: شرایط منطقه از لحاظ درمانی پایدار است و از لحاظ بهداشتی هم اقدامات آغاز شده است. واکسیناسیون کزاز و دیفتیری و پیشگیری‌های لازم برای بیماری هاری نیز به زودی صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به شرایط دشوار مردم منطقه ادامه داد: متاسفانه بیمارستان سرپل‌ذهاب و اسلام‌آباد غرب تخریب شده است، بیش از ۵۷ درصد بیمارستان‌های تهران هم فرسوده هستند و سال گذشته به این مسئله تحت عنوان بیمارستان پلاسکو اشاره کردیم. بیمارستان سرپل‌ذهاب در سال ۸۷ و فاز دوم بیمارستان اسلام‌آباد غرب همین چند ماه پیش تحویل داده شده بود. با این شرایط ما به صورت جدی کوتاهی‌ها را پیگیری خواهیم کرد و در بحث شکایت جدی هستیم.

حریرچی با تاکید بر اهمیت اطلاع‌رسانی به مردم ادامه داد: در بیمارستان اسلام‌آباد دیوارها تخریب شده اما به اشخاص آسیب نرسیده است. بیمارستان سرپل‌ذهاب نیز چهل درصد تخریب شده و همه اینها تجربه‌ای برای آینده است.

قائم مقام وزیر بهداشت درباره اقلام مورد نیاز نیز گفت: وزارت بهداشت از مردم درخواست دارو نکرده است، دارو و تجهیزات کافی وجود دارد و دیروز بیست تن دارو به منطقه منتقل شد. امروز ۶۵۵۰ مورد ویزیت سرپایی در منطقه انجام شده است و تاکنون بیماری واگیردار خاصی مشاهد نشده است. تاکنون شش بیمارستان صحرایی ساخته شده و فردا نیز بیمارستان دیگری توسط سپاه شروع به کار خواهد کرد. براساس آخرین آمار ۹۳۴۵ مجروح به بیمارستان مراجعه کرده‌اند که ۱۳۵۹ نفر در بیمارستان‌های استان بعد از مداوا مرخص شده‌اند. هنوز ۱۱۱ نفر بستری هستند، همچنین ۱۳۴۳ جراحی فقط در استان صورت گرفته است و  ۹۵۵ مجروح به خارج از استان اعزام شده‌اند. امروزهم صد و پنجاه و پنج بیمار دیگر به تهران منتقل شدند.

حریرچی در پایان با تاکید بر اینکه آلام روانی سخت‌تر از آلام جسمی درمان می‌شوند، گفت: رسانه‌ها باید واقع‌بینانه و جهت اصلاح امور کار کرده و به مردم آرامش دهند. در جای خود نیز انتقادات تند تیز کنند.

23:38/ صدور حکم بازداشت برای پیمانکار بیمارستان تخریب‌شده اسلام‌آباد غرب

صدور حکم بازداشت برای پیمانکار بیمارستان تخریب‌شده اسلام‌آباد غرب

حشمت‌الله فلاحت‌پیشه در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا، از صدور حکم بازداشت برای پیمانکار بیمارستان نوساز تخریب‌شده در اسلام‌آباد غرب خبر داد و گفت: با توجه به اینکه بیمارستان تخریب شده در اسلا‌م‌آباد غرب به تازگی ساخته و افتتاح شده بود، شاهد بودیم این بیمارستان در پی وقوع زلزله تخریب شد و این در حالی بود که بیمارستان امام خمینی با وجود قدمتی چندین دهه‌ای خسارتی جدی به خود ندید. در پی این مسئله، مدعی‌العموم حکم بازداشت پیمانکار این بیمارستان را صادر کرده است.

نماینده اسلام‌آباد غرب در مجلس شورای اسلامی با اشاره به رایزنی‌های خود با وزیر راه و شهرسازی و وزیر بهداشت اظهار داشت: در پی گفت‌وگوهایی که با آقایان آخوندی و قاضی‌زاده هاشمی داشتم، قرار شده است که تیم متخصص فنی به بررسی این بیمارستان بپردازند. عزم و تلاش وزارت راه و وزارت بهدشات این است که براساس بررسی‌های این تیم متخصص، بیمارستان تخریب شده اسلام‌آباد غرب براساس اصول صحیح فنی و مهندسی و پدافند غیرعامل مورد ساخت و نوسازی قرار بگیرد.

23:28/ احتمال دفن بدون مجوز برخی قربانیان

به تعداد همه خانوارها چادر وجود دارد اما نحوه توزیع نامناسب بود/ احتمال دفن بدون مجوز برخی قربانیان

سخنگوی ستاد بحران گفت: در حال حاضر ۴۳ هزار و ۳۵۵ تخته چادر در منطقه وجود دارد. تعداد واحدهای تخریبی ۱۵ هزار واحد است و تعداد واحدهای تعمیری نیز ۱۵ هزار واحد است حال اگر ما در نظر بگیریم که ۳۰ هزار واحد تخریبی داشتیم و هر واحد را یک خانوار نیز در نظر بگیریم به تعداد همه خانوارها در منطقه چادر وجود دارد اما نحوه توزیع متاسفانه نامناسب بوده‌است. بهنام سعیدی با اشاره به آمار جان‌باختگان و مصدومان حادثه زلزله ۷.۳ ریشتری در استان کرمانشاه گفت: در این حادثه ۴۳۲ نفر جان خود را از دست دادند همچنین ۷ هزار و ۸۱۷ نفر هم مصدوم شده‌اند البته این تعداد مصدومان بستری نیستند و تنها هزار نفر از مصدومان در حال حاضر در بیمارستان‌ها بستری هستند.

وی با بیان اینکه ۵۵۰۰ نفر به صورت سرپایی درمان شدند، گفت: تعدادی از مصدومان بدحال بودند که با ۳ پرواز هوایی به تهران منتقل شدند.

سخنگوی ستاد بحران در پاسخ به این سوال که آیا ممکن است تعداد آمار مصدومان یا کشته‌شدگان این حادثه افزایش یابد، تصریح کرد: بعید است تعداد مصدومان تغییر کند اما باتوجه به اینکه نیروهای جست‌وجو در حال لکه‌گیری یعنی چک کردن نهایی هستند تا مطمئن شوند کسی زیر آوار نمانده، بعید است که بر تعداد مصدومان افزوده شود. اما درباره آمار جان‌باختگان با توجه به اینکه تعدادی جواز دفن هنوز صادر نشده لذا این احتمال تغییر وجود دارد و ممکن است آمار افزایش یابد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا کسی بدون جواز دفن شده است، گفت: پزشکی قانونی در حال حاضر در منطقه مستقر است و در حال بررسی است تا دقیقا آمار افرادی که جواز دفن ندارند مشخص شود احتمال اینکه افرادی بدون جواز دفن شده باشند، نیز وجوددارد.

سعیدی با بیان اینکه آواربرداری تعریف مشخصی دارد، خاطرنشان کرد: اولین مرحله آواربرداری باز کردن راه‌های مسدود شده است تا نیروهای امدادی به محل حادثه برسند. مرحله دوم آواربرداری سبک برای نجات زیرآوارماندگان است و مرحله سوم، کار جستجو پایان یافته و باید آواربردرای برای ساخت و ساز آغاز شود. هم اکنون اواخر کار جستجو هستیم و تیم‌ها همچنان کار می‌کنند. نیروهای سپاه، بسیج، هلال احمر و ارتش نیز درحال لکه‌گیری هستند.

وی ادامه داد: متاسفانه مردم از نحوه توزیع اقلام مصرفی ناراضی بودند. ما از نظر امکانات کمبودی نداری و در حال حاضر ۴۳ هزار و ۳۵۵ تخته چادر در منطقه وجود دارد. تعداد واحدهای تخریبی ۱۵ هزار واحد است و تعداد واحدهای تعمیری نیز ۱۵ هزار واحد است حال اگر ما در نظر بگیریم که ۳۰ هزار واحد تخریبی داشتیم و هر واحد را یک خانوار نیز در نظر بگیریم به تعداد همه خانوارها در منطقه چادر وجود دارد اما نحوه توزیع متاسفانه نامناسب بوده‌است.

سخنگوی ستاد بحران خاطرنشان کرد: سپاه، ارتش و بسیج در دو روز گذشته در زمینه امداد و نجات و جستجو تمرکز داشتند و در حال حاضر که کار جستجو سبک‌تر شده و تقریبا اواخر کار است مقرر شد تا سپاه و ارتش نیز با جمعیت هلال احمر برای توزیع چادرها کمک‌ کنند و به کسانی که هنوز اسکان نیافته‌اند امدادرسانی کنند. سعیدی با بیان اینکه تاکید ما بر این است که همه افراد آسیب‌دیده اسکان داشته باشند، گفت: مشکلی برای توزیع اقلام وجود ندارد اما اگر باز هم افرادی هستند که به آنها اقلام نرسیده است این آمادگی وجود دارد تا اقلام در اختیار آن‌ها قرار گیرد.

22:49/ تامین امنیت محموله‌های ارسالی به مناطق زلزله‌زده

امنیت محموله‌های ارسالی به مناطق زلزله‌زده را تامین می‌کنیم/ باید قبل از وقوع بحران، اماکنی برای توزیع اقلام ساماندهی می‌شد

جانشین فرمانده ناجا تاکید کرد: هر چند در روز گذشته و صبح امروز تعداد برخی از افراد تخلفاتی را مرتکب شدند اما با تمهیداتی که اندیشیده شد این مشکلات برطرف شد و با تامین نیروی لازم امنیت محموله‌ها قطعا برقرار خواهد شد. سردار اسکندر مومنی با بیان اینکه از ابتدای حادثه دلخراش زلزله کرمانشاه نیروی انتظامی استان در منطقه حضور دارد، گفت: در همان روز اول نیروی انتظامی از استان‌های همجوار و مرکز به منطقه اعزام شد و قرارگاهی در منطقه سرپل ذهاب احداث شد و یگان‌های مختلف نیروی انتظامی از جمله یگان ویژه، پلیس آگاهی، پلیس امنیت ، پلیس امنیت و ... در این قرارگاه حضور دارند.

وی با اشاره به اینکه نیروی انتظامی دو وظیفه مهم در این منطقه برعهده دارد، گفت: تامین امنیت مناطق مسکونی، کسب و کار، پارک‌ها، تامین امنیت معابر در حوزه ترافیکی و ... به خوبی حاصل شد. همچنین تامین امنیت برای محموله‌های ارسالی مساله‌ای بود که با سازمان‌دهی نیروها در حال حاضر هر جایی که لازم باشد می‌توانیم امنیت محموله‌ها و بارها را تامین کنیم.

جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه طرح توزیع اقلام کمی با مشکل روبرو شده بود، تصریح کرد: باید این سازمان‌دهی‌ها قبل از بحران انجام می‌شد و اماکنی برای توزیع اقلام در مواقع بحران در نظر گرفته می‌شد اما متاسفانه این اتفاق نیفتاد و توزیع در کنار خیابان صورت می‌گرفت.

سردار مومنی خاطرنشان کرد: هر چند در روز گذشته و صبح امروز تعداد برخی از افراد تخلفاتی را مرتکب شدند اما با تمهیداتی که اندیشیده شد این مشکلات برطرف شد و با تامین نیروی لازم امنیت محموله‌ها قطعا برقرار خواهد شد. وی درباره وضعیت ترافیکی در منطقه نیز گفت: ترافیک در برخی ساعات پرحجم اما روان است همچنین از نظر امنیتی نیز نیروی پلیس به صورت گسترده حضور دارد.

22:09/ ترمیم گاز ۱۵ درصد از شهروندان سرپل‌ذهاب

گاز ۱۵ درصد از شهروندان سرپل‌ذهاب ترمیم شده/ کدر بودن آب به‌دلیل پس‌لرزه‌ها است

رییس سازمان مدیریت بحران گفت:برخی جاها به علت پس لرزه‌ها آب کدر است، که مشغول تامین آب آشامیدنی توسط بطری و تانکر هستیم. اسماعیل نجار با اشاره به اینکه آمار مجروحان و جان‌باختگان قابل توجه است، گفت: آمار مجروحان و جان‌باختگان زیاد است در نتیجه تخلیه آنها کار عظیمی بود اما بخش عمده آن‌ به اتمام رسیده و لکه‌گیری ادامه دارد.  بحث اسکان آسیب ‌دیدگان شروع شده و روند امدادرسانی امروز با توجه به امکانات سرعت یافت.

نجار به جلسه امروز ستاد بحران با حضور رییس‌جمهور اشاره کرده و با تاکید بر اینکه جلسات ادامه دارد، تصریح کرد: برق و آب عمده شهرها ترمیم شده و تلاش‌های گسترده‌ای در این راستا صورت گرفته البته برخی جاها به علت پس لرزه‌ها  آب کدر است که مشغول تامین آب آشامیدنی توسط بطری و تانکر هستیم. گاز ۱۵ درصد از شهروندان سرپل‌ذهاب ترمیم شده و اقدامات لازم برای ترمیم آب و گاز با وجود امکاناتی که از دیگر استان‌ها رسیده با درایت و طمانینه ادامه دارد.

 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.