به گزارش خبرنگار ایرنا؛ براساس توافق های صورت گرفته با دولت مرکزی عراق قرار است امسال حدود 500 هزار زائر از طریق مرز خسروی عازم کربلا شوند و از این رو مقدمات ایجاد و تقویت زیرساخت های این مرز از سال گذشته در دستور کار مسئولان استان قرار گرفته است.

**تکمیل بزرگراه کربلا از کنگاور تا سرپل ذهاب
معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه که مسئولیت کمیته زیرساخت های ستاد اربعین استان را نیز بر عهده دارد، در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح اقدام های صورت گرفته در این کمیته پرداخت و با اشاره به تکمیل و بهره برداری 25 کیلومتر بزرگراه حد فاصل شهر کرند تا سرپل ذهاب در هفته دولت و تکمیل و بهره برداری از 10 کیلومتر بزرگراه حد فاصل روستای خسروآباد تا شهر کرند در اول آبان امسال، گفت: بدین ترتیب بزرگراه کربلا از شهر کنگاور در ورودی استان تا شهر سرپل ذهاب کاملاً تکمیل شد.
مجتبی نیک کردار اظهار کرد: از سرپل ذهاب تا قصرشیرین هم چون 2 مسیر برای رفت و برگشت داریم مشکلی نخواهیم داشت ضمن آنکه از قصرشیرین تا خسروی نیز بزرگراه بوده که عملیات روکش آسفالت آن در حال انجام است و تا چند روز دیگر تکمیل خواهد شد.
وی افزود: در خروجی شهر سرپل ذهاب به سمت سه راهی قره بلاغ مسیری به طول 6/2 کیلومتر با پیگیری های موثر به تعهد وزارت راه اضافه و در حال تعریض است که سعی بر آن است یک باند آن تا چند روز دیگر آسفالت و به تسهیل عبور و مرور کمک کند.
او ایمن سازی و آشکارسازی نقاط حادثه خیز با نصب تابلو و علائم ایمنی در کل مسیر این مسیر را از دیگر اقدام های صورت گرفته در این مدت ذکر کرد.

**ایجاد چندین پارکینگ به مساحت 150هکتار برای توقف خودروها
مسئول کمیته زیرساخت ستاد اربعین استان کرمانشاه در ادامه به ایجاد پارکینگ در مسیرهای منتهی به مرز و مرز خسروی نیز اشاره کرد و گفت: پارکینگ شهرداری در کمربندی قصرشیرین به مساحت هشت هکتار، پارکینگ سازمان زندان ها در کمربندی قصر شیرین به مساحت 10 هکتار و پارکینگ جدید شهرداری در کمربندی به مساحت 40 هکتار، پارکینگ شهر صنعتی به مساحت 80 هکتار در شهرستان قصرشیرین ایجاد شده است.
به گفته او، کار ساخت یک واحد پمپ بنزین سیار در جریان است که ظرف یک هفته به اتمام می رسد.
پارکینگ به مساحت 12هکتار در خسروی برای اتوبوس ها توسط جهاد نصر در حال ساخت است که در مجموع مساحت پارکینگ ها حدود 150هکتار است که آماده بهره برداری است.
نیک کردار در ادامه از احداث دور برگردان مقابل شهرک صنعتی، احداث جاده اضطراری بین شهرک صنعتی و شهر قصرشیرین، احداث هزار و 200 متر بلوار در خروجی قصرشیرین که عملیات اجرایی آن در جریان است (اما مانع رفت و آمد نخواهد بود)، احداث میدانگاهی در سه راهی نصرآباد، تعویض خط لوله آب در مسیر قصرشیرین خسروی در محلی که با بلوار جدید الاحداث تلاقی دارد و تعمیر، تکمیل و بهره برداری از روشنایی بزرگراه قصرشیرین به خسروی را از دیگر اقدام های کمیته زیرساخت ستاد اربعین استان ذکر کرد.
استقرار شهرداری منطقه 14 تهران و اجرای عملیات زیباسازی و سایر خدمات شهری برای استقبال از زائران، لکه گیری معابر اصلی شهر، تهیه طرح ترافیکی و تصویب آن در شورای ترافیک برای آمادگی مقابله با مشکلات ترافیکی، نصب روشنایی در طول بلوار جدید الاحداث قصرشیرین به طول یک کیلومتر از دیگر اقدام هایی است که در شهر قصرشیرین انجام شده است.
آسفالت بلوار جدید شهر خسروی، زیباسازی، رنگ جدول و گل کاری شهر خسروی توسط شهرداری منطقه 14 تهران، نصب 17 عدد گیت گذرنامه که با 12 گیت موجود در مجموع 29 گیت (58 کاربر) آماده کار است و احداث 90 چشمه سرویس بهداشتی جدید ثابت در پایانه مسافری خسروی از دیگر اقدام هایی که معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری کرمانشاه به آنها اشاره می کند و می گوید: سفارش 6 عدد گیت گذرنامه برای طرف عراقی، انجام تعمیرات و بهسازی مسیر زائرین در پایانه مرزی خسروی در سمت عراق، ایجاد یک پارکینگ در شهر منذریه عراق، نصب 40 چشمه سرویس بهداشتی سیار در پایانه خسروی (در طرف عراق)، تعمیر 40 چشمه سرویس بهداشتی ثابت در پایانه خسروی (در طرف عراق) و آماده سازی پد بالگرد از دیگر فعالیت های انجام شده در مرز خسروی است.
نیک کردار، همچنین پوشش کامل مخابراتی در کل مسیر، پوشش اینترنتی مورد نیاز در قصرشیرین و خسروی، اجرای فیبر نوری و تامین پهنای باند زیرساخت های مورد نیاز مخابراتی خسروی، تامین آب مورد نیاز پارکینگ ها، موکب ها و اردوگاه ها و سرویس های بهداشتی عمدتاً به صورت لوله گذاری و نصب انشعاب و بعضاً به صورت تانکرهای ثابت و سیار را از دیگر اقدام های انجام شده در حوزه زیرساخت در شهرستان قصرشیرین ذکر کرد.
طبق تصمیم ستاد مرکزی اربعین، قرار است زائران 6 استان کشورمان و 30 هزار تن از زائران اتباع خارجی از مرز رسمی خسروی در ایام اربعین حسینی به کربلای معلا عزیمت کنند.
شهرستان قصرشیرین دارای 14 واحد اقامتی شامل هتل و مهمانپذیر درجه یک تا سه با 322 اتاق و یک هزار و 200 تخت است که بیشتر این اماکن در اوایل دهه 80ساخته شده تا زائران عتبات عالیات در مسیر تردد خود به عراق یک شب را در این منطقه مرزی اقامت داشته باشد.
مرز خسروی نزدیکترین نقطه از کشورمان به بغداد، کربلا، کاظمین و سامراست که این مرز رسمی تا بغداد پایتخت کشور عراق 190، نجف 380، کربلا 300، کاظمین 203 و تا سامرا 326 کیلومتر فاصله دارد.
قصرشیرین با 27 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه، بیش از 186 کیلومتر مرز مشترک با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
8066/3033 خبرنگار:فرزاد نویدی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.