به گزارش خبرنگار ایرنا؛ منابع آبی روانسر در سال های گذشته به دلیل بارش های مناسب جوی علاوه بر تامین آب مورد نیاز مردم این شهرستان به شهرستان جوانرود نیز انتقال می یافت اما با آغاز فصل تابستان و وجود گرمای زیاد و کاهش سطح آب های زیرزمینی برخی از نقاط شهری و روستایی شهرستان روانسر در طول شبانه روز با مشکل کمبود آب روبرو هستند.
مدیریت صحیح و منطقی مصرف آب در زمینه‌های مختلف از جمله خانگی، کشاورزی و صنعت و توجه دست اندرکاران برای توزیع مناسب این موهبت الهی در نقاط مختلف شهرستان می تواند در جهت رفع این مشکل موثر واقع شود.

** صرفه جویی تاکید مسئولان شهرستان
فرماندار روانسر در این باره در گفتگو با خبرنگار ایرنا گفت: به دلیل کمبود بارش‌های چند سال گذشته سطح ایستایی چاه‌های آب این شهرستان بیش از 40 متر کاهش یافته و ضروری است همشهریان روانسری در مصرف آب نهایت صرفه جویی را داشته باشند.
حسین ویسمرادی، با بیان اینکه مدیریت منابع آبی باید مستمر باشد و اجازه ندهیم منابع آبی ما بیشتر از این نابود شود، تصریح کرد: با توجه به کمبود بارش هایی که در چند سال اخیر داشته ایم باید با تدوین برنامه های کوتاه مدت و میان مدت این بحران را مدیریت کنیم که فرهنگ سازی و متوسل شدن به راهکارهای علمی و عملی می تواند عواقب این بحران را کاهش دهد.
وی افزود: اولویت اصلی شورای حفاظت از منابع آبی شهرستان برخورد با چاه های غیرمجاز و تسریع در نصب کنتورهای هوشمند آب است.
فرماندار روانسر اظهار کرد: آب یکی از زیرساخت های اصلی در بحث توسعه اقتصادی و کشاورزی شهرستان روانسر است و مدیریت این منشا حیاتی برای ما بسیار ضروری است.
ویسمرادی اضافه کرد: فرهنگ سازی و مدیریت مصرف بهینه آب اصلی ترین راهکار حفاظت از منابع آبی است.

**خشکسالی در روانسر همچنان حاکم است
رییس اداره هواشناسی شهرستان روانسر نیز گفت: از سال 87 تاکنون شهرستان روانسر چندین دوره خشکسالی را طی کرده و با وجود بارش های نسبتا خوبی که در 2 سال گذشته روی داده کماکان خشکسالی هیدرولوژی در منطقه تداوم دارد که با افزایش بارش در سالیان آینده نیز این خشکسالی قابل جبران نخواهد بود.
صابر محمدی با اشاره به اینکه میانگین بارش سالانه روانسر 510 میلیمتر است، افزود: امسال 508 میلی متر بارندگی داشته ایم که در حد نرمال است.
وی ادامه داد: پاییز بدون بارانی را پشت سر گذاشتیم و بارندگی موثر که باید در آبان ماه رخ می داد متاسفانه رخ نداد و برخلاف سال های گذشته نیز در اردیبهشت ماه امسال بارش تکمیلی نداشتیم.
رییس اداره هواشناسی روانسر اظهار کرد: بارش های زمستان سال زراعی جاری بیشتر به صورت برف بود و دمای این فصل برخلاف سال های گذشته سردتر بود که این رخدادها نکته ای مثبت برای ذخیره آبهای زیرمینی در روانسر بود.

**سطح ایستابی چاه های روانسر کاهش چشمگیری داشته است
مدیر امور آب منطقه ای اورامانات نیز در این باره گفت: سطح ایستابی چاه های روانسر به نسبت سال گذشته کاهش چشمگیری داشته که نیاز دارد همشهریان و بهره برداران نهایت صرفه جویی را داشته باشند.
ایوب ذائبی افزود: با هدف احیا و تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و کمک به حفظ، احیا و تامین منابع آبی و مسدود کردن چاه های غیرمجاز، دشت روانسر به عنوان دشت ممنوعه اعلام شد.
وی اضافه کرد: در شهرستان روانسر 800 حلقه چاه حفر شده وجود دارد که براساس پروانه های صادره از این چاه ها بیش از هشت هزار و 800 لیتر آب در ثانیه برداشت می شود.
وی بیان کرد: با این حجم برداشت بیش از هشت هزار و 540 هکتار از اراضی شهرستان روانسر آبیاری می شود.
مدیر امور آب منطقه ای شهرستان های پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی ادامه داد: سالانه بیش از 70 میلیون متر مکعب از چاه های دارای پروانه این شهرستان و از پتانسیل آب زیرزمینی دشت روانسر - سنجابی برداشت می شود.
ذائبی با اشاره به اینکه نصب کنتورهای حجمی بر روی چاه های این شهرستان در حال پیگیری است، گفت: اگر از اضافه برداشت ها جلوگیری نشود به طور یقین وضعیت اسفناکی را شاهد خواهیم بود.
وی یاد آور شد: سالانه با رهاسازی بخشی از آب سراب روانسر به دشت پایین دست سراب، بیش از یک میلیون متر مکعب آب در این دشت ذخیره می شود و موجب تغذیه آن می شود.

** با صرفه جویی مشکل قطعی آب نخواهیم داشت
مدیر امور آب و فاضلاب شهری روانسر نیز با بیان اینکه با صرفه جویی در مصرف آب مشکل قطعی آب را برای شهر روانسر نخواهیم داشت، گفت: با افزایش مصرف آب در نقاط مرتفع شهر از جمله فرهنگیان، هواشناسی و شهرک ویس القرن با مشکل افت فشار مواجه می شویم.
غفار صالحی همچنین افزود: آب شرب شهر روانسر از 2 حلقه چاه و آب شرب شهر شاهو از نیز از 2 حلقه چاه و یک دهنه چشمه تامین می شود.
وی اظهار کرد: شهر شاهو با مشکل کم آبی مواجه است که تلاش داریم با مدیریت صحیح تا حدودی این مشکلات را کاهش دهیم.

** آب شرب 11 روستای روانسر جیره بندی است
مدیر آب و فاضلاب روستایی شهرستان روانسر نیز با بیان اینکه 11 روستای زیرپوشش مجتمع های آبرسانی نهرابی و جانجان روانسر با مشکل کم آبی مواجه هستند که آب آنها جیره بندی است، گفت: سال گذشته 23 روستای روانسر به صورت سیار آبرسانی می شد که با تمهیدات اندیشیده شده خوشبختانه تاکنون آبرسانی سیار نداشته ایم.
بختیار مرادی افزود: استفاده احشام از آب شرب یکی از مشکلات آب و فاضلاب روستایی است که موجب شده با مشکل کم آبی مواجه شویم و با صرفه جویی پنج تا 10 درصدی می توانیم از این مشکلات عبور کنیم.
او همچنین گفت: آب شرب روستاهای روانسر از 26 محل تامین می شود که با درست مصرف کردن مشکلی نخواهیم داشت.
شهرستان روانسر با 47 هزار نفر جمعیت در 60 کیلومتری شمال غربی کرمانشاه قرار دارد.
8066/7455 خبرنگار: یوسف فتاحی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.