به گزارش ایرنا مصطفی پوردهقان روز دوشنبه در جلسه مدیریت مصرف آب شهرستان با تأکید بر لزوم توجه به مصرف صحیح آب در همه بخش‌ها افزود: بر اساس گزارش‌های موجود، میزان مصرف آب شهرستان در روزهای اوج مصرف در تابستان به 380 لیتر در ثانیه می‌رسد و این در حالی است که سهم شهرستان اردکان از میزان آب انتقالی، به‌طور متوسط حدود 180 لیتر بر ثانیه است.
وی اضافه کرد: وضعیت آب در شهرستان اردکان از لحاظ کیفی و کمی از سایر مناطق استان نامطلوب‌تر است به‌گونه‌ای که حتی با وجود ورود آب چاه‌ها به مدار توزیع، با حدود 60 الی 70 لیتر کمبود آب مواجه‌ایم.
معاون فرماندار اردکان گفت: لازم است مردم در مصرف آب صرفه‌جویی کنند و سال گذشته با اقداماتی که در راستای فرهنگ‌سازی این امر انجام شده، مشکل خاصی در تأمین آب شرب و بهداشتی مردم به‌وجود نیامد.
پوردهقان با تقدیر از همکاری مردم و ائمه جماعات، مدارس و شهرداری‌ها در سال‌های گذشته، فرهنگ‌سازی را یکی از مهم‌ترین ارکان در تحقق مصرف بهینه آب عنوان و تصریح کرد: اجرای طرح خاموشی زمستانه چاه‌های کشاورزی به‌صورت دوره‌ای، نصب کنتورهای هوشمند از اقدامات مناسبی بوده که به گواه آمارها، نقش مهمی در کاهش مصرف آب در شهرستان اردکان داشته است.
وی خاطرنشان کرد: یکی از مهم‌ترین راه‌های کاهش مصرف آب، جداسازی آب شرب و فضای سبز است که این موضوع به‌صورت ویژه در شهرداری ‌های اردکان و احمدآباد انجام گرفته و هم‌اکنون کار تفکیک تا 80 درصد آب فضای سبز در شهر اردکان و بیش از 85 درصد در شهر احمدآباد پیشرفت داشته است.
وی گفت: 70 درصد مصرف آب شهرستان اردکان در بخش خانگی است و با فرارسیدن فصل گرما، این عدد به میزان قابل‌توجهی افزایش می‌یابد، لذا جای‌گزینی خنک‌کننده‌های غیرآبی تاثیر چشم‌گیری در میزان مصرف خواهد داشت.
رئیس اداره آب و فاضلاب اردکان نیز با بیان اینکه از 10 حلقه چاه در اردکان به منظور آب رسانی به شهرستان استفاده می شود افزود: در حال حاضر با توجه به محدودیت منابع آبی تنها راه مقابله با کم آبی و بحران آب در فصل تابستان صرفه جویی در مصرف آب می باشد با توجه به مصرف بسیار زیاد کولرهای آبی ، ترغیب مردم به استفاده از کولرهای گازی می تواند در مقابله با بحران کم آبی بسیار راهگشا می باشد. .
رضا چهره آزاد گفت: اردکان با توجه به موقعیت جغرافیایی و کاهش منابع آب زیرزمینی در سال‌های اخیر یکی از کم آب‌ترین مناطق کشور به شمار می‌رود.
شهرستان اردکان دارای آب و هوای گرم و خشک بیابانی، بارندگی کم ، نامنظم و خشکسالی های پی در پی است و میزان شوری آب این منطقه به حدی است که برای شرب مناسب نیست.
اردکان علاوه بر این محدودیت های منابع آبی، با افت سطح دسترسی به آب نیز روبروست و این چالشی برای تامین آب شرب بهداشت و حفظ فعالیت های کشاورزی ، صنعتی معدنی و آینده شهرستان شده است .
اردکان با 98 هزار نفرجمعیت در60 کیلومتری شمال شهر یزد واقع شده است.
7544/ 6197 خبرنگار: مژگان دشتی** انتشار: فلاح
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.