به گزارش خبرنگار ایرنا، از مزایای اجرای این طرح کاهش پدیده قاچاق سوخت، ارتقای وضعیت معیشت ساکنان مناطق مرزی، ایجاد اشتغال و رونق و شکوفایی اقتصاد منطقه است.
قاچاق سوخت (فروش غیرمجاز و عرضه خارج از شبکه) در قصرشیرین از زمان آغاز عملیات ترانزیت سوخت از عراق به بنادر جنوبی کشورمان با تردد تانکرهای سوخت رسانی عراقی در راه های ارتباطی این شهرستان شکل گرفت و در همین راستا نیز برخی افراد بدون اطلاع از این که بدانند عرضه و فروش سوخت غیرمجاز چه ضربه جبران ناپذیری بر پیکره اقتصاد ملی وارد می کند، برای دست یابی به سود ناچیز آن مبادرت به این کار کرده اند.
عده ای از رانندگان تانکرهای سوخت رسان عراقی نیز به جای ماندن در صف های طولانی برای سوخت گیری خودروهایشان، بدون سپری کردن وقت ترجیح می هند که با قیمت بیشتر نسبت به سوخت گیری خودروهای خود اقدام کنند.
به این ترتیب، پدیده قاچاق گازوییل و به عبارت بهتر عرضه خارج از شبکه و غیرمجاز سوخت از سوی عده ای سودجویان در زمان هایی که ترانزیت سوخت از مرز رسمی پرویزخان به سوی مسیرهای ارتباطی شهرستان قصرشیرین انجام می شود مدت ها است انجام می شود.
در طول جاده کمربندی قصرشیرین به سمت سرپل ذهاب (ریخک) در روزهایی که ترانزیت سوخت فعال است عده ای با در دست داشتن کارتن هایی که روی آن ها با خودکار و یا ماژیک نوشته شده 'سوخت'، رانندگان را برای برای خرید چند حلب گازوییل که برخی اوقات از مخلوط کردن نفت و قیر آب نیز تشکیل شده است، ترغیب و تشویق می کنند.
با وجود برخورد مسئولان و متولیان امر برای مقابله با عرضه خارج از شبکه، اما قاچاق سوخت همچنان توسط عده ای از سودجویان در انظار عمومی انجام می شود و هر راننده عراقی نیز که به دنبال تهیه گازوییل باشد، باک خودرویش را با این گازوییل پر کرده و راهی بنادر جنوبی کشورمان می شود.
هم اکنون به طور میانگین روزانه 500 دستگاه تانکر حامل مواد سوختی از اقلیم کردستان عراق از طریق مرز رسمی پرویزخان وارد ایران می شوند و پس از تخلیه در بنادر جنوبی کشورمان به عراق باز می گردند.
البته این پدیده در سال های اخیر کمتر شده و سوخت گیری خارج از شبکه تریلی های عراقی تنها مختص به شهرستان قصرشیرین نیست، بلکه در بسیاری از شهرها و روستاهای واقع در مسیر قصرشیرین تا بندر امام خمینی (ره) و بر عکس این امر به تجارتی پرسود برای برخی از ساکنان این مناطق تبدیل شده است.
ماموران انتظامی، متولیان و دست اندرکاران امر مبارزه با قاچاق سوخت شهرستان مرزی قصرشیرین بارها با فروشندگان غیرمجاز سوخت به خودروهای عراقی برخورد کرده اند ولی حتی این برخوردهای قهری نیز نتوانسته مانع از ادامه این اقدام آنان شود.
با همت دولت دکتر روحانی، به منظور کاهش پدیده قاچاق و حمایت از مرزنشینان، صادرات سوخت هدفمند می شود که از قبل اجرای این طرح مرزنشینان قصرشیرین و دیگر مناطق مرزی با اجرای طرحی که از سوی دولت تصویب شده است، منتفع می شوند.
اجرایی شدن طرح صادرات سوخت مانعی برای اجرای برنامه های روزانه عوامل انتظامی و مرزبانی در برخورد با عرضه کنندگان خارج از شبکه سوخت و قاچاق آن که جزء جدا نشدنی وظایف این نیروهاست نمی شود و برخورد با سودجویان متخلف عرضه خارج از شبکه سوخت، مستمر و همچنان در دستور کار است.
طبق قانون در بخش قاچاق سوخت در مرز علاوه بر معرفی رانندگان به تعزیرات حکومتی، یک ماه خودروهای متخلف توقیف می شود و برای رانندگانی که خارج از شبکه رسمی توزیع سوختگیری کنند نیز برخوردهایی همچون جریمه و توقیف خودروها در نظر گرفته شده است.
فرماندار قصرشیرین در این باره گفت: به منظور حمایت از مرزنشینان، شرایط برخورداری آن ها از سهمیه صادرات سوخت فراهم شده است که دستورالعمل اجرایی آن در مجلس شورای اسلامی تصویب شد و مقدمه های اجرای این طرح نیز اکنون در دست اقدام است.
فرامرز اکبری در گفتگو با خبرنگار ایرنا، یکی از عمده مشکلات در مناطق مرزی را قاچاق سوخت ذکر کرد و افزود: با توجه به ارزانی سوخت در داخل کشور و گرانی آن در آن سوی مرز، بسیاری از مرزنشینان که منبع درآمدی ثابتی ندارند، به فروش غیرمجاز سوخت روی آورده اند.
وی اظهارداشت: از این رو برای مقابله با قاچاق سوخت و حمایت از مرزنشینان، دولت طرح برخورداری مرزنشینان از سهمیه سوخت را تهیه و تصویب کرد که هم اکنون این طرح در برخی از استان ها کشور اجرایی شده است.
وی اضافه کرد: در همین راستا، تعاونی مرزنشینان به عنوان متولی صادرات سوخت به عراق مشخص شده است که این طرح در آینده نزدیک عملیاتی می شود.
وی با بیان این که بخش عمده سود حاصل از این صادرات بین خانواده های مرزنشین تقسیم ‌خواهد شد، از مزایای اجرای این طرح را تقویت مبادلات مرزی از سوی مرزنشینان، افزایش سطح درآمد خانوارها، کاهش قاچاق کالا، اشتغالزایی ، تقویت امنیت مرزها و بهبود وضعیت اقتصادی منطقه بیان کرد.
فرماندار قصرشیرین ادامه داد: با اجرایی شدن این طرح، همه خانوارهای روستایی مستقر تا شعاع 20 کیلومتری مرز، از سهمیه صادرات سوخت برخوردار می شوند.
اکبری گفت: بی شک با اجرایی شدن این طرح، شاهد تحول مطلوبی در بخش های مختلف در شهرستان مرزی قصرشیرین خواهیم بود.
دولت تدبیر و امید با اجرای طرح های مختلف، همواره ثابت کرده است که از اقشار محروم و کم درآمد جامعه حمایت می کند و برخورداری مرزنشینان قصرشیرین از سهمیه صادرات سوخت موید همین مطلب مهم و اساسی است که دکتر روحانی ، بهبود وضع معیشتی و افزایش زیرساخت ها در مناطق مرزی را از اولویت های کاری خود می داند.
بی شک با اجرای این طرح، علاوه بر اشتغالزایی و بهبود وضع معیشتی خانوارهای مرزنشین، شاهد کاهش قاچاق سوخت در مناطق مرزی خواهیم بود.
قصرشیرین در غرب کرمانشاه با 27 هزار تن جمعیت، بیش از 186 کیلومتر مرز با عراق دارد و در امتداد این مرزهای طولانی، 2 مرز رسمی خسروی و پرویزخان قرار دارد که اولی هم مرز با حوزه حکومت مرکزی (بخش عربی) و دومی هم مرز با اقلیم کردستان عراق است.
پرویزخان اکنون یکی از مرزهای راهبردی و مهم کشورمان است که 54 درصد صادرات غیرنفتی ایران به عراق را به خود اختصاص داده و نقش کلیدی و حیاتی در جذب بازار این کشور همسایه دارد.
روزانه 800 تا یک هزار و 200 دستگاه کامیون حامل کالاهای صادراتی از مرز رسمی پرویزخان به اقلیم کردستان عراق و همچنین 500 دستگاه کامیون کالا از طریق مرز رسمی خسروی به حوزه حکومت مرکزی عراق (بخش مرکزی) صادر می شود.
مرز خسروی در 20 کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است.
7079/3012/8066 خبرنگار: نازنین باباخانی ** انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.