علی خسروی فر روز شنبه در گفتگو با خبرنگار ایرنا با تبریک فرارسیدن هفته قوه قضاییه، از کاهش 45 درصدی اطاله دادرسی در دادگستری گیلانغرب در سال گذشته خبرداد و گفت: شورای حل اختلاف این شهرستان در مقایسه با سایر شهرستان های استان کرمانشاه با 814 فقره پرونده سازشی، موفق به کسب رتبه نخست رسیدگی به پرونده ها شد.
وی اظهارداشت: در یکسال گذشته در پنج شعبه شورای حل اختلاف گیلانغرب، 2 هزار و 45 پرونده ارجاع شده که از این تعداد 2 هزار و 33 فقره پرونده مختومه شد.
وی بیان کرد: دستگاه قضایی گیلانغرب در راستا توجه به حقوق عمومی، حفظ حقوق بیت المال و مبارزه قاطع با مخلان نظم و آسایش عمومی عزم جدی دارد.
وی گفت: اجرای برنامه های ارشادی قبل از تفهیم دادخواست که منجر به سازش و جلوگیری از تحمیل بار مالی و هزینه های دادرسی شد، در کاهش حجم ورودی پرونده ها موثر بوده است.
وی افزود: با پیگیری های صورت گرفته توسط رییس کل دادگستری کرمانشاه، سامانه ابلاغ الکترونیکی افراد در این استان و از جمله در گیلانغرب راه اندازی شد که در این راستا و در بازده زمانی آغاز این طرح تاکنون، سه هزار و 412 فقره ابلاغ الکترونیکی صادر شد که این امر درکاهش اطاله دادرسی و کاهش مراجعات مردمی به دستگاه قضا نقش موثری دارد.
رییس دادگستری گیلانغرب با اشاره به برخی شایعات درخصوص برخی ناامنی، اضافه کرد که با توجه به همجواری این شهرستان با عراق، ناامنی های داخل کشور همسایه و بی ثباتی در آن سوی مرزها امری طبیعی است که باعث می شود برخی شایعات در فضای مجازی شکل گیرد.
خسروی فر تاکید کرد که تاکنون هیچ گونه مشکل جدی امنیتی در این شهرستان وجود نداشت و با توجه به حضور هوشیارانه و اقتدار نیروهای سلحشور مسلح ، امنیتی و اطلاعاتی، از این به بعد نیز مشکلی پیش نخواهد آمد.
وی از دغدغه های رهبر معظم انقلاب اسلامی در دستگاه قضایی را کاهش آمار زندانیان ذکر کرد و گفت: با ابتکار صورت گرفته در راستای اجرای احکام مدنی، ترغیب طرف ها به سازش قبل از بازداشت و اعزام به زندان در بیشتر موارد مثمرثمر بوده است.
این مقام قضایی بیان کرد: در بحث کیفری نیز با اجرایی شدن قانون آیین دادرسی جدید که در واقع در راستای حفظ حقوق شهروندی تدوین شد، اجرای این طرح در اعمال مجازات های جایگزین و کاهش جمعیت کیفری موثر بود که آرای قابل توجهی بر این اساس صادر شده است.
خسروی فر ادامه داد: استفاده از ظرفیت شوراهای حل اختلاف در سوق دادن پرونده های خانوادگی و در حدود صلاحیت، یکی دیگر از راهکارهای تشویق به صلح و سازش و کاهش حجم ورودی پرونده هاست که در این راستا اجرای برنامه های آموزشی حضوری و برگزاری کارگاه های آموزشی ویژه اعضای شورای حل اختلاف در دستور کار دستگاه قضایی گیلانغرب است.
وی اظهارکرد: باید بگونه ای عمل شود که هر کسی با خیال آسوده، حقوق خویش را اعمال کند و اطمینان داشته باشد اگر تعرضی به این حقوق صورت گرفت مرجعی هست که بتواند حقوق تضییع شده وی را بازگرداند و این یعنی جلب اعتماد مردم به دادگستری که رضایتمندی مردم از وضعیت موجود موید این مطلب مهم و اساسی است.
گیلانغرب با بیش از 72 هزار تن جمعیت در غرب کرمانشاه واقع شده است.
7079/7398/8066 خبرنگار:سلطانمراد شهبازپور **انتشار دهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.