کیانوش همدانی روز سه شنبه در گفتگو با ایرنا، اظهار داشت: در اغلب بیماریهایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند روزه داری مفید است.
وی با بیان اینکه روزه داری چربی های مفید خون را افزایش می دهد، افزود: مطالعات نشان داده است روزه گرفتن برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید است و میزان چربیهای نامطلوب موجود در خون را تنظیم می کند.
این کارشناس تغذیه در باره تغذیه در ماه رمضان گفت: بسیاری از افراد بر این باورند که هنگام سحر باید غذاهای پرچرب و پرکالری بخورند که در طول روز احساس گرسنگی نکنند در حالی که مصرف موادغذایی پرچرب بخصوص در هوای گرم موجب تشنگی شدید و کم آبی بدن می شود.
همدانی به روزه داران توصیه کرد که در وعده سحری از مواد غذایی پرفیبر همچون میوه ها و سبزی ها استفاده کنند.
وی میوه و سبزی را از منابع سرشار فیبر عنوان کرد و اظهارداشت: موادغذایی پرفبیر آب زیادی درخود جذب می کنند که بدن می تواند آن را به آهستگی جذب کند و تشنگی دیرتر احساس شود.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه نباید در وعده سحری و بخصوص بین غذا آب زیاد نوشید، ادامه: نوشین زیاد آب در وعده سحری موجب رقیق شدن شیره معده و آنریم های گوارشی می شود و روند هضم غذا را مختل می کند.
همدانی با تاکید بر اینکه در وعده سحری باید از نوشیدن بیش از اندازه چای اجتناب کرد، گفت: چای باعث افزایش دفع ادرار و از دست رفتن نمک های معدنی مورد نیاز بدن می شود.
وی افزود: برخلاف تصور برخی افراد، روزه بدون سحری نه تنها موجب کاهش وزن نمی شود بلکه بدلیل افت شدید قند خون در طی روز موجب می شود تا شخص روزه دار در زمان افطار تمایل بیشتری برای خوردن غذاهای شیرین و چرب پیدا کند که این موضوع در نهایت منجر به اضافه وزن و چاقی خواهد شد.
این کارشناس تغذیه با بیان اینکه نباید در وعده سحری غذاهای شیرین را به مقدار زیاد مصرف کرد، گفت: مصرف مواد غذایی شیرین با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلول ها و در نتیجه کاهش قند خون می شوند.
به گفته همدانی، مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده در وعده سحری موجب می شود شخص زودتر گرسنه شود.
وی اضافه کرد: از آنجا که میوه ها نیز حاوی قندهای ساده هستند توصیه می شود در وعده سحری کمتر مصرف شوند و بهتر است مصرف آن ها را به وعده افطار موکول کرد.
7445/8066 خبرنگار: سامان رحمتیان** انتشار دهنده: علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.