به گزارش خبرنگار ایرنا، گرافیک، علم و هنری است که بوسیله آن می توان تبلیغات را به شکل بهتر و متفاوت تری معرفی کرد، این رشته شاخه ای از هنرهای تجسمی است که اصول آن در زیباسازی شهری کاربرد دارد.
این در حالیست که اکثر دانش آموختگان کرمانشاهی از عملی کردن تخصص خود باز می مانند و در نهایت به سمت حرفه دیگری روی آورده و یا منزوی و خانه نشین می شوند.
ایرنا کرمانشاه به منظور معرفی و مشکلات رشته گرافیک در کرمانشاه با سه تن از کارشناسان و اساتید دانشگاه مصاحبه کرده که بدین شرح است:

**بیگانگی شهروندان کرمانشاهی با نقش مهم گرافیک در تبلیغات
یک هنرمند و گرافیست کرمانشاهی اظهار کرد: در کرمانشاه از نظر روش های تبلیغاتی چند سال است که از پایتخت و شهرهای بزرگ جا مانده ایم.
طیبه حبیبی ادامه داد: در کرمانشاه استفاده از گرافیک برای تبلیغات به خوبی فرهنگ سازی نشده و هنوز شهروندان کرمانشاهی این حرفه را نشناخته و با آن آشنا نیستند.
این هنرمند کرمانشاهی ادامه داد: گرافیک یک علم و رشته تخصصی است که در صورت فرهنگ سازی و سرمایه گذاری می تواند برای جوانان کرمانشاهی درآمدزایی و اشتغال ایجاد کند.
حبیبی یادآور شد، استفاده از گرافیک در تبلیغات، می تواند معرف این شهر برای شهرهای دیگر ایران و حتی دیگر کشورها باشد.
وی افزود: گرافیک یک هنر و گرافیست یک هنرمند محسوب می شود که با این هنر، کالا یا محصول را به بهترین نحو معرفی می کنند و محصول خود را در کوتاهترین زمان فروخته و بهترین درآمد را کسب می کنند.

**ضرورت بازنگری در شیوه های آموزشی
یک استاد دانشگاه و کارشناس ارشد گرافیک نیز گفت: مدرک گرایی موجب انزوای این رشته در استان شده، برخی از دانشجویان از کاربرد واقعی گرافیک بی اطلاعند و برخی دیگر با وجود داشتن انگیزه، در بازار کار جایگاهی ندارند.
ام البنین عظیمی تصریح کرد: در بازار کار کرمانشاه، حقوق و مزایای اندک برای متقاضیان این رشته در نظر گرفته می شود و از همین رو، گرافیست کاران فاقد امنیت شغلی هستند.
وی ادامه داد: هنر در استان ما به خوبی نهادینه نشده در صورتی که هنر طراحی لباس در ترکیه به صنعت تبدیل شده و اکنون بهترین لباس ها از این کشور به دیگر نقاط جهان صادر می شود.
این استاد دانشگاه تصریح کرد: پیشنهاد می کنم قبل از انتخاب رشته های هنری در دانشگاه ها، دوره های مشاوره برگزار شود تا داوطلبان گرافیک بدانند که اصول گرافیکی باید پله به پله و به تدریج آموخته شود.
به گفته وی، همه مشکلات به دانشجویان بر نمی گردد بلکه باید همه اساتید و مربیان تجارب و اصول این رشته را به صورت کامل در اختیار هنرآموز قرار دهند.

**پیشرفت اندک مشاغل بزرگ در کرمانشاه
مشاور انجمن گرافیک کرمانشاه هم اظهار کرد: برخی از هنرمندان و گرافیست کاران کرمانشاهی از اجتماع فاصله گرفته و از عملی کردن تخصص خود خودداری می کنند.
رضا شهبازی در پاسخ به این سوال که گرافیک در کرمانشاه تا چه اندازه صنعتی شده گفت: پیشرفت اندک کرمانشاه در زمینه مشاغل بزرگ، عرصه را برای گرافیست تنگ کرده است.
وی معتقد است، گرافیک میدان وسیع و گسترده ای دارد، گرافیک مدرن و صنعتی برخلاف تصور عامه تنها به کتاب آرایی ختم نمی شود بلکه در بخش هایی همچون بازاریابی، نشان ها، تبلیغات تجاری و اعلانات مطبوعاتی کاربرد دارد.
شهبازی با تاکید براینکه با وجود آموزش گرافیک در مراکز علمی و دانشگاهی، کرمانشاه در این زمینه از پایه علمی کم تری برخوردار است، تصریح کرد: دلیل این امر به روز نشدن آموزش ها از نظر علمی و فنی است.
این هنرمند ادامه داد: فردی که تنها می خواهد با تحصیل در این رشته مدرک کسب کند بدیهی است که از سواد علمی و مهارت نرم افزاری محروم می شود.
شهبازی خاطرنشان کرد، برای صنعتی شدن گرافیک در کرمانشاه باید نقص های آموزشی رفع شود و دانش آموختگان با روش های نوین آموزش آشنا شوند.
وی افزود: از مسئولان آموزشی و تصمیم گیرندگان استانی می خواهم تا با رفع کمبودها نگذارند هنرمندان و گرافیست کاران کرمانشاهی منزوی شوند.
8066/7460 خبرنگار:زهره کریم زاده ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.