نویسنده : اسدی - فروش کالاهای تولیدی با برند خارجی موضوعی است که بسیار در بازار استان دیده می شود، این امر علاوه بر برندسازی غیرمجاز که تخلف محسوب می شود تبعات نگران کننده ای برای تولید داخل دارد، هر چند گفته می شود این اقدام برای جلب مشتری بیشتر انجام می شود اما ضرر آن بیش از منفعت آن برای بازاریان خواهد بود.
با این که براساس قانون، فروش کالای ایرانی با شناسه و برند خارجی غیرقانونی است و با تولیدکنندگان متخلف برخورد می شود، اما در حال حاضر شاهد فروش آمار بالایی از تولیدات داخلی هستیم که دارای برند خارجی هستند.
اواخر سال گذشته در جریان تهیه گزارشی درباره قاچاق کالا در استان یکی از متولیان اظهارداشت که بخشی از کالای قاچاق استان تولید داخلی است که برند سازی شده است و نمونه ای را هم به عنوان مثال ذکر کرد؛ موضوعی که برخی از شهروندان و بازاریان را نگران کرده است.
یکی از شهروندان با بیان این که برخی از فروشندگان، پوشاک ایرانی را با برند خارجی به فروش می رسانند و کسی با آن ها برخورد نمی کند، می گوید: این اتفاق برای بسیاری از افرادی که می شناسم روی داده است.«اکبرزاده» اظهارمی دارد: مانتوهایی با کیفیت بسیار ضعیف در برخی فروشگاه ها وجود دارند که مارک‌های معتبر خارجی دارند و با نام کالای خارجی به فروش می رسند.
وی با بیان این که باید نظارت بیشتری بر این گونه سودجویی ها وجود داشته باشد، ادامه می دهد: در این فرآیند سودجویانه نه تنها شهروندان که تولید کنندگان هم متضررمی شوند.وی اضافه کرد: اگر چه در سال اقتصاد مقاومتی حمایت از تولیدات داخل باید سرلوحه برنامه ها قرار گیرد اما از آنجایی که برند های خارجی با کیفیت تر هستند استقبال در این بخش بیشتر است. وی اظهار می‌دارد: لازم است حمایت از تولیدات داخل فرهنگ سازی شود.
یکی دیگر از شهروندان هم با بیان این که شلواری را با برند کشور ترکیه و با قیمت پوشاک خارجی خریداری کردم، می گوید: پس از خرید و با یک بار شست و شو رنگ لباس به کلی از بین رفت در حالی که برند خارجی باید با کیفیت تر باشد.
«محبی» می افزاید: فروش کالاهای ایرانی با برند خارجی به نوعی تقلب در فروش است و باید با متخلفان برخورد شود زیرا مشتری ها به کالاهای با کیفیت اهمیت می دهند و نباید سر آن ها کلاه گذاشته شود.
وی با بیان این که برندسازی به برخی از کارگاه های خیاطی خانگی هم سرایت کرده است، می افزاید: بعضی از خیاطان خانگی هم روی تولیدات خود برند خارجی می چسبانند و پوشاک دوخته شده را تحویل مشتری می دهند.وی به این نکته هم اشاره می کند که برندهای خارجی به راحتی در برخی خرازی ها فروخته می شود و کسی ممانعتی برای آن ها ایجاد نمی کند.
یکی از فروشندگان با بیان این که این روزها همه به دنبال برند هستند و نام کالای خارجی اهمیت ویژه ای به کالا می دهد، می گوید: هنوز کالای ایرانی آن طور که باید در بازار اعتبار ندارد به همین دلیل کالاهای تولید داخل با برند خارجی به فروش می رسد.
وی که تمایلی به ذکر نام خود در این گزارش ندارد، ادامه می دهد: بیشتر پوشاک این فروشگاه تولید مشهد و استان هستند اما همانند دیگر تولیدات مشابه دارای برند خارجی هستند.
در یکی از بازارهای پوشاک،لباس هایی وجود دارند که برند ایرانی دارند و نام برند ایرانی بر آن ها خورده است اما به گفته فروشندگان با استقبال چندانی مواجه نمی شوند و معمولا در سبد حراج جای می گیرند.
یک کارشناس اقتصادی با اشاره به وظیفه همه در مقابل تحقق سیاست های اقتصاد مقاومتی در تولید، می گوید: در راستای سیاست اقتصاد مقاومتی باید به تولیدات داخلی اهمیت بیشتری داده شود تا در کنار افزایش تولیدات داخلی اشتغال هم در این بخش افزایش یابد.
«امیری» با بیان این که فروش کالای ایرانی با نام و برند ایرانی موجب تقویت تولید می شود، اظهارمی دارد: فروش تولیدات داخلی با برند خارجی کمکی به بهبود وضعیت تولید نمی کند و در اقتصاد بازار هم پذیرفتنی نیست.وی افزایش نظارت بر تولیدی ها را به عنوان راهکاری برای جلوگیری از این پدیده ذکر می کند.در همین رابطه رئیس اداره نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت خراسان شمالی با بیان این که تولید پوشاک داخلی با برند خارجی بخشی از تولیدات استان را شامل می شود، می گوید: آمار دقیقی درباره این تولیدات وجود ندارد با این حال این فرآیند برای فروش بیشتر انجام می شود.
«ابراهیمی» با اشاره به برنامه ریزی که در این باره برای سال جاری شده است، اظهارمی دارد: امسال بر اساس برنامه ریزی های انجام شده قرار است با نگاه دقیق تری به این امر رسیدگی شود.وی با بیان این که نظارت بر بازار نیازمند زمان و اعتبار کافی است، ادامه می دهد: نیروهای نظارتی کم و متناسب با وظایف نیستند و اعتبار و زمان کافی هم برای این موضوع وجود ندارد.
منبع: روزنامه خراسان شمالی
7184/1744
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.