مسعود خراشادیزاده روز چهارشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: از منشور حقوق شهروندی که از طرف ریاست جمهوری اعلام شد باید به عنوان یک سند بزرگ برای بازخوانی و انعکاس اصول قانون اساسی یاد کرد.
وی ادامه داد: بسیاری از موضوعات در زمان تدوین قانون اساسی موضوعیت نداشتند و به همین دلیل منشور حقوق شهروندی به برخی از موضوعات جدید همچون حق دسترسی به فضای مجازی، حقوق مردم نسبت به محیط زیست و توسعه پایدار توجه ویژه داشته است.
رئیس کانون وکلای خراسان گفت: بازخوانی اصول مختلف قانون اساسی می تواند تاثیرات بسیار ارزشمندی را در توسعه و ترویج حقوق شهروندی از خود بر جای بگذارد. این منشور به دلیل اینکه توسط رئیس قوه مجریه تنظیم و تدوین گشته برای نهادهای دولتی، وزارتخانه ها جنبه الزام آوری دارد.
وی افزود: قطعا اگر کارکنان دولت در وزارتخانه های مختلف و سازمانهای دولتی در مسیر احقاق مواد این منشور گام بردارند قطعا می توان دستاوردهای بسیار ارزشمندی را برای آن تصور کرد.
خراشادیزاده ادامه داد: قوه مقننه می تواند زمینه اجرایی شدن این منشور را در جامعه فراهم کند همچنین باید آحاد جامعه برای اجرایی شدن این منشور که بخش عمده ای از آن به اصول قانون اساسی و بازخوانی آن اختصاص دارد تلاش کنند.
وی گفت: یک جنبه از این منشور جنبه فردی است در این خصوص مردم باید ابتدا با حقوق خود آشنا شوند و سپس نقش مطالبه گری را در این زمینه ایفا کنند.
رئیس کانون وکلای استانهای سه گانه خراسان جنبه دیگر این منشور را اقتصادی و فرهنگی مربوط به توسعه برنامه ریزی کلان ذکر و بیان کرد: جنبه دیگر آن مربوط به اجتماع می شود و در این زمینه باید فرهنگ سازی گسترده ای در سطح کشور انجام شود.
وی افزود: قطعا باید همگان نسبت به حق نگاهداری از محیط زیست آگاهی پیدا کنند و در این زمینه باید فرهنگ سازی مناسبی انجام شود.
خراشادیزاده ادامه داد: این منشور یک دستاورد بسیار بزرگ برای دولت یازدهم و رئیس جمهوری به حساب می آید که قطعا می تواند زمینه آشنایی مردم را با حقوق خود بیش از گذشته فراهم کند.
وی با اشاره به اینکه منشور حقوق شهروندی بستر افزایش آگاهی را نسبت به آزادیها و حقوق عمومی در جامعه افزایش می دهد گفت: این منشور باعث می شود اقشار مختلف مردم خود را بیش از پیش ملزم به رعایت قانون و حفظ حقوق دیگران شهروندان بدانند.
رئیس جمهوری اسلامی ایران 29 آذر 1395 منشور حقوق شهروندی را شامل 23 سرفصل و 120 ماده به همراه ساز و کارهای اجرا و نظارت بر حسن اجرای آن و همچنین ارجاعات قانونی مواد آن را امضا و رونمایی کرد.
خبرنگار: توحید آرش نیا **انتشاردهنده: حسین کریم زاده
7498/1858
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.