به گزارش ایرنا، طهمورث الیاسی بختیاری در این باره عنوان کرده است:' این طرح جزء مصوبات هیات وزیران در سفر مقام معظم رهبری (مد ظله العالی) در سال 1390 می باشد و در سال 1391 مطالعات اجرای زیرساخت های سد پالنگان و سامانه انتقال آب در استان کردستان آغاز شده است.
با توجه به بررسی های اولیه سد پالنگان و سامانه انتقال آب شامل سد خاکی سنگریزه ای با هسته رسی با ارتفاع 97 متر و حجم مخزن 66 میلیون متر مکعب که شامل دو سامانه انتقال آب (سامانه انتقال از سد داریان به سد پالنگان با ظرفیت سامانه 15 مترمکعب بر ثانیه و حجم آب انتقالی 373 میلیون متر مکعب و سامانه انتقال از سد پالنگان به حوضه علیای کرخه (روانسر) با ظرفیت سامانه 20 متر مکعب بر ثانیه و حجم آب انتقالی 501 میلیون متر مکعب برای بهره برداری بهینه از منابع آب رودخانه سیروان برای کشاورزی می باشد.
همچنین مهار کنترل و بهره برداری از آب میان حوضه سد ژاوه تا جولانده با هدف بهره برداری در درون حوضه و حوضه های مجاور در ترکیب با دیگر سدهای حوضه می باشد.
با احیای سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه براساس بررسی های به عمل آمده کارشناسی و پیگیری های انجام شده از سوی این سازمان مبادله موافقتنامه طرح مذکور که از سال 1391 تا سال 1394 توسط استان کردستان مبادله می شد در سال 1395 توسط سازمان برنامه و بودجه استان کرمانشاه انجام شد.
با توجه به سابقه مبادله موافقتنامه طرح در سالهای گذشته جناب آقای دکتر نوبخت معاون محترم رئیس جمهوری و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور طرح را به استان کرمانشاه ابلاغ نموده است که مکاتبات لازم برای این موضوع انجام شده و درخواست گردید.
با توجه به انکه آب موضوعی فرا استانی می باشد و ملی است، اولویت مبادله موافقتنامه در صورتی که طرح به صورت استانی ویژه مصوب قانون باشد توسط استان کرمانشاه صورت پذیرد و در غیر اینصورت به صورت ملی مبادله گردد.
کل اعتبار طرح از سال 1391 تاکنون 69 میلیارد و 535 میلیون ریال که برای انجام مطالعات در نظر گرفته شده است. پیش بینی می شود حدود چهار هزار میلیارد تومان برای اجرای این طرح در چهار سال مورد نیاز است و ضمن احیای کرخه می تواند آب شرب بلند مدت شهر کرمانشاه را تامین کند.
لازم به ذکر است که این طرح در دست مطالعه بوده و دستگاه اجرایی آن شرکت سهامی توسعه منابع آب و نیروی ایران که دستگاه ملی است می باشد.
عملیات اجرایی این طرح پس از تکمیل مطالعات و در صورت توجیه فنی و اقتصادی صورت خواهد گرفت'.
8066 انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.