به گزارش خبرنگار ایرنا، سال زراعی جاری بخصوص در فصل پاییز آن گونه که انتظار می رفت نبود و مردمی که سال گذشته در چنین فصلی به صورت مرتب شاهد بارش باران بودند امسال چشم به پهنای بیکران آسمان دوخته بودند تا شاید قطرات بارانی زمین تشنه را سیراب کند.
در سال زراعی 95-94 در حالی که از اول مهر تا سوم اسفند، شاهد 450 میلیمتر بارش بودیم که این بارش در سال زراعی جاری با افتی چشمگیر به 198 میلیمتر رسیده تا شاهد کاهش 56 درصدی بارش ها نسبت به سال گذشته و همچنین 27 درصدی نسبت به دوره بلندمدت باشیم.
با وجود اینکه در 2 ماه ابتدایی فصل زمستان (دی و بهمن) بارش ها به حد نرمال خود رسید اما خشکسالی پائیز به گونه ای بود که این بارش ها نیز نتوانست کمبود بارش در فصل گذشته را جبران کند.
با نگاهی به بارش های نقاط مختلف استان کرمانشاه مشخص می شود که عموم شهرستان ها میزان بارندگیشان در سال زراعی جاری (اول مهر تا سوم اسفند) حتی به نصف بارش های سال قبل نیز نرسیده است.
در این میان بارش در شهرستان هایی مانند سرپل ذهاب، قصرشیرین، ثلاث و باباجانی و گیلانغرب طی سال زراعی جاری نسبت به سال گذشته از 67 تا 60 درصد کاهش نشان می دهد تا شاهد بیشترین کاهش ها باشند.
شهر کرمانشاه نیز وضعیت چندان مطلوبی ندارد به گونه ای که بارش های امسال آن دقیقا نصف سال گذشته بوده است.
این وضعیت عملا زنگ خطر کم آبی برای سال آینده و بخصوص فصل تابستان را از هم اکنون به صدا در آورده و مسوولان حوزه آب استان را وادار کرده تا از حالا در خصوص صرفه جویی و مصرف درست آن هشدار دهند.
در همین راستا علی محمد زورآوند سرپرست اداره کل هواشناسی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا به تشریح وضعیت بارش ها در نقاط مختلف استان و مقایسه آن با سال گذشته و همچنین ارایه پیش بینی از نحوه بارش ها در ماه های آینده، پرداخت.

** بارش 198 میلیمتری باران در استان کرمانشاه طی سال زراعی جاری
سرپرست اداره کل هواشناسی استان کرمانشاه، میانگین بارش های سال زراعی جاری در استان (اول مهر تا سوم اسفند) را 198 میلیمتر عنوان کرد و گفت: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در همین مدت که 450 میلی متر بود، 56 درصد و در مقایسه با میانگین بلندمدت نیز 27 درصد کاهش نشان می دهد.
علی محمد زورآوند در خصوص بارندگی های شهر کرمانشاه مرکز استان نیز اظهار داشت: در سال زراعی جاری شاهد بارشی به مقدار 171.6 میلی متر بودیم که در مقایسه با سال گذشته که 340.5 میلی متر بود 50 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت نیز 28 درصد کاهش نشان می دهد.

** پاوه در صدر بارش ها
وی همچنین با اشاره به مقدار بارش ها در منطقه اورامانات گفت: پاوه در سال زراعی جاری تاکنون با میانگین 383.2 میلی متر بارش در صدر شهرستان های استان قرار گرفته است.
زورآوند خاطرنشان کرد: با این حال بارش ها در شهرستان پاوه نسبت به سال گذشته در این همین زمان (اول مهر تا سوم اسفند) 53 درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز 12 درصد کاهش نشان می دهد.
سرپرست اداره کل هواشناسی کرمانشاه ادامه داد: در شهرستان جوانرود نیز طی سال زراعی جاری شاهد بارشی به مقدار 236.4 ملی متر بوده ایم که در مقایسه با سال زراعی گذشته 54 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت 32 درصد کاهش نشان می دهد.
وی با بیان اینکه در روانسر نیز بارش های امسال به حدود 225 میلی متر رسیده، افزود: این میزان بارش در مقایسه با سال زراعی گذشته 58 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت نیز 24 درصد کاهش نشان می دهد.
زورآوند همچنین، بارش های امسال در ثلاث و باباجانی را 219 میلی متر عنوان کرد که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته 61 درصد و نسبت به دوره بلندمدت 28 درصد کاهش داشته است.

** بیشترین بارش های شرق استان کرمانشاه متعلق به صحنه بوده است
سرپرست اداره کل هواشناسی کرمانشاه در ادامه بیشترین میزان بارش شرق استان را متعلق به صحنه به مقدار 222.2 میلیمتر عنوان کرد و گفت: این میزان بارش در مقایسه با میانگین بارش های سال گذشته 45 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت نیز 16 درصد کاهش نشان می دهد.
وی ادامه داد: ساکنان شهرستان کنگاور نیز شاهد بارشی به مقدار 211.6 میلیمتر بوده اند که 51 درصد نسبت به میانگین مشابه سال گذشته و 21 درصد نسبت به میانگین بلندمدت کاهش داشته است.
زورآوند خاطرنشان کرد: همچنین در شهرستان هرسین بارشی به مقدار 197.5 میلی متر رخ داده که در مقایسه با سال گذشته 54 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت سه درصد کاهش نشان می دهد.
وی در خصوص وضعیت بارش در سنقر و کلیایی نیز گفت: از ابتدای مهر تا سوم اسفند امسال، 128 میلی متر باران در این شهرستان باریده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 57 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت نیز 44 درصد کاهش داشته است.

** دالاهو دومین شهر پربارش استان در سال زراعی جاری
سرپرست اداره کل هواشناسی کرمانشاه در بخش دیگری از سخنانش، دالاهو را دومین شهر پربارش استان طی سال جاری معرفی کرد و گفت: مقدار بارش در این منطقه به 318.6 میلیمتر رسیده که در مقایسه با سال گذشته 43 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت نیز سه درصد کاهش نشان می دهد.
زورآوند، همچنین وضعیت بارش در اسلام آبادغرب را نسبت به شهرستان های دیگر استان مناسب ارزیابی و اظهار کرد: در سال زراعی جاری شاهد بارشی به مقدار241 میلی متر در آن بودیم اما در مقایسه با مدت مشابه سال قبل این مقدار بارش 48 درصد و در مقایسه با دوره بلند مدت نیز 15 درصد کاهش داشته ایم.

** سرپل ذهاب رکوردار بیشترین کاهش بارندگی در استان
وی با بیان اینکه بیشترین کاهش بارندگی استان طی سال زراعی جاری نسبت به سال قبل در سرپل ذهاب اتفاق افتاده، گفت: میانگین بارش های این شهرستان به 145 میلی متر رسید که در مقایسه با سال گذشته 67 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت 48 درصد با کاهش مواجه شده است.
سرپرست اداره کل هواشناسی کرمانشاه افزود: در گیلانغرب نیز شاهد بارشی به مقدار 208.4 میلی متر بوده ایم که نسبت به سال گذشته 60 درصد و نسبت به دوره بلندمدت نیز 27 درصد کاهش بارندگی نشان می دهد.
زورآوند خاطرنشان کرد: در شهرستان قصرشیرین نیز از ابتدای مهر تا ششم اسفند شاهد بارشی به مقدار 116میلی متر بوده ایم که کمترین بارش در بین شهرستان های استان محسوب می شود.
وی تصریح کرد: این مقدار بارش در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 65 درصد و در مقایسه با دوره بلندمدت نیز 54 درصد کاهش نشان می دهد.

** پیش بینی بارش های نرمال برای سه ماه بارشی باقیمانده
سرپرست اداره کل هواشناسی کرمانشاه در خصوص پیش بینی های صورت گرفته در خصوص نحوه بارش ها برای ماه های اسفند، فروردین و اردیبهشت نیز اظهار داشت: انتظار می رود در اسفند بارش ها نزدیک به وضعیت نرمال باشد، ضمن اینکه در اسفند ماه سال گذشته نیز 71 میلیمتر در سطح استان بارش داشتیم.
زورآوند همچنین با اشاره به اینکه در فصل بهار (فروردین و اردیبهشت) 95 مقدار بارش ها در استان به 218 میلی متر و بیش از حد نرمال رسید، ابراز امیدواری کرد برای بهار 96 و ماه های فروردین و اردیبهشت شاهد بارشی نرمال در حد 100 تا 140 میلی متر باشیم.
وی در پایان گفت: در فروردین ماه سال گذشته 177 میلی متر و در اردیبهشت نیز 41 میلی متر باران در استان کرمانشاه بارید.
کیاست امیریان مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه نیز در خصوص آخرین وضعیت آب های ذخیره شده پشت سدها و تمهیدات اندیشیده شده برای کم آبی احتمالی در فصل تابستان 96 توضیحاتی به خبرنگار ایرنا ارایه کرد.

** ذخیره آب پشت سدهای استان به 615 میلیون متر مکعب می رسد
مدیرعامل آب منطقه ای استان کرمانشاه با بیان اینکه ظرفیت سدهای استان 830 میلیون متر مکعب است، مقدار آب ذخیره شده پشت این سدها را 615 میلیون متر مکعب عنوان کرد که 74 درصد کل ظرفیت سدها را شامل می شود.
کیاست امیریان با بیان اینکه بارش های بسیار مناسب سال زراعی گذشته باعث افزایش ظرفیت سدهای استان شد، گفت: این بارش ها باعث شد تا زیاد از ذخیره آبی خود استفاده نکنیم.
وی با اشاره به کم بارشی امسال بخصوص در فصل پائیز، گفت: این بارش ها آنقدر کم بود که بارش های دی و بهمن نیز که در حد نرمال بود بازهم پاسخگوی کم بارشی سه ماه اول سال زراعی جاری نبود.
مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه در ادامه از اندیشیده شدن تمهیدات لازم برای مقابله با بحران کم آبی در فصل تابستان سال آینده خبر داد و گفت: در بخش تنش آبی اعتباراتی برای آب رسانی به مناطقی در استان که با مشکل کم آبی مواجه هستند، در نظر گرفته شده که امیدوارم هرچه سریعتر تخصیص یابد.
وی گفت: شهرستان های سنقر و کلیایی، کنگاور و اسلام آبادغرب معمولا با تنش آبی مواجه هستند که امیدوارم با تخصیص به موقع اعتبارات در نظر گرفته شده بتوانیم آب مورد نیاز این مناطق در فصل گرمای سال آینده را تامین کنیم.
امیریان یادآوری کرد: خوشبختانه برای کرمانشاه و بقیه شهرستان های استان نگرانی از بابت کمبود آب نخواهیم داشت.
مدیرعامل آب منطقه ای کرمانشاه خاطرنشان کرد: به دلیل کم بارشی که در فصل پائیز با آن روبرو بودیم رسیدن بارش های زمستانی و همچنین فصل بهار 96 به حد نرمال نیز نمی تواند جبران خشکسالی ایجاد شده را بنماید.
وی در پایان اظهار کرد: بنابراین انتظار می رود شهروندان در مصرف آب از هم اکنون و بخصوص در ایام تعطیلات نوروز صرفه جویی کنند تا برای تابستان سال آینده با مشکل کم آبی مواجه نشویم.
گزارش رویدادهای خبری به همراه گزارش تصویری آن ها و اخبار متنوع دیگر، هر روز بر روی سایت ایرنا استان کرمانشاه http://www.irna.ir/kermanshah و کانال تلگرام به آدرس irnakermanshah@ منتشر خواهد شد.
8066/7458 خبرنگار:مسعود اسماعیلی ** انتشاردهنده:علی مولوی
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.