شهرام کرمی روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: دادستان با ۴۶۸ وظیفه مصرح در قانون یکی از گسترده‌ترین وظایف را دارد و تقریبا در تمام شئونات زندگی مردم از یک طفل چند روزه که سرپرست ندارد تا امور حسبی و ارث و... مسوولیت دارد.

او عنوان کرد: امروزه با توجه به پیشرفت فناوری های مختلف هرچقدر دستگاه قضایی بتواند نقش خود را در زندگی مردم کمرنگ‌تر کند، موفق‌تر خواهد بود؛ یعنی اگر مردم بتوانند از طریق نهادهای سازشی مانند نهادهای داوری یا ساختارهای سنتی و بزرگ‌منشی، مشکلات و دعواهای خود را حل کنند هم به نفع مردم است و هم به نفع دستگاه قضا زیرا این دستگاه می تواند با فراغ بال بیشتری به وظایف اصلی و پرونده های مهم برسد.

به گفته کرمی «مردم استان کرمانشاه از گذشته دور به عیاری، پهلوانی و جوانمردی شهرت داشته اند و گذشت و بخشش، خصلت آنها بوده است بنابراین در این زمینه فضای کار بیشتری در استان فراهم است و ما نیز تمام توان و نیروی خود را برای بهبود شرایط بکار می بندیم.»

شورای حل اختلاف به کلانتری‌ها می‌آید

دادستان کرمانشاه از یک توافق ابتکاری با فرمانده نیروی انتظامی استان کرمانشاه خبر داد و گفت: تصمیم گرفته ایم که شوراهای حل اختلاف را گسترش دهیم تا علاوه بر حضور در شعبه های خود و دادسرا، زمینه استقرار و فعالیت آنها در کلانتری ها هم فراهم شود تا از ظرفیت و توان این شورا در آنجا هم استفاده شود.

او اظهار داشت: با این روش بسیاری از اختلافات و دعواهای غیرمهم در همان کلانتری ها قابل گذشت و سازش خواهد بود و پرونده جدیدی وارد دستگاه قضایی نمی شود؛ البته هرگونه سازش در کلانتری هم صورت جلسه خواهد شد و اثر حقوقی خود را خواهد داشت.

کرمی با بیان اینکه این اقدام در راستای سیاست کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی است، گفت: برنامه ما استقرار شوراهای حل اختلاف در همه کلانترهای استان است اما در گام نخست از چند کلانتری شهر کرمانشاه با تعداد پرونده های بالا مانند کلانترهای ۲۲ بهمن، سعدی، فردوسی و مسکن آغاز می شود.

آگاهی مردم به رسیدگی سریع و دقیق پرونده‌ها منتهی می‌شود

دادستان کرمانشاه آموزش و آگاه سازی مردم را هم در کاهش تشکیل پرونده های قضایی بسیار مهم توصیف و عنوان کرد: اگر شهروندان از حقوق و تکالیف قانونی خود مطلع باشند بی شک بسیاری از مشکلات کنونی دیگر وجود نخواهند داشت؛ به عنوان نمونه اکنون یکی از این موارد مشکل‌زا پیش خرید آپارتمان است که باعث تشکیل پرونده های متعددی شده اما اگر مردم بدانند که هرگونه معامله مسکن باید با سند رسمی و در دفترخانه باشد و شرط داوری هم درباره آن رعایت شده، بسیاری از کلاهبرداری ها هرگز رخ نمی دهد. درباره خودرو و بسیاری دیگر از کالاهای اساسی هم همین طور است.

کرمی نقش رسانه ها بویژه در فضای مجازی را در این زمینه مهم دانست و از همه خبرنگاران و فعالان فضای مجازی خواست که برای بالا بردن معلومات حقوقی و قضایی مردم تلاش کنند زیرا افزایش آگاهی مردم یعنی کاهش ورودی پرونده به دستگاه قضایی و از برکات این موضوع نیز رسیدگی سریعتر، متقن، محکم و بدون اطاله دادرسی به پرونده های مهم است.

به گفته او «طبیعی است نحوه رسیدگی یک قاضی با روزی ۱۵ تا ۱۷ پرونده با قاضی دیگری با سه یا چهار پرونده یکی نیست و قاضی که پرونده های کمتری دارد با دقت، حوصله و سرعت بیشتری به آن پرونده ها رسیدگی کند.»

ماهانه حدود سه هزار و ۵۰۰ پرونده جدید وارد دادسرای کرمانشاه می شود و بیش از ۱۰۰ هزار نفر هم به این مرکز مراجعه می‌کنند.

شهرام کرمی از ۲۸ اسفند ۹۸ به عنوان دادستان جدید عمومی و انقلاب کرمانشاه معرفی و جایگزین محمدحسین صادقی شده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.