دکتر رحمت فتحعلی باغنی در گفتگو با خبرنگار مهر درباره راهکارهای طب سنتی به منظور پیشگیری و مقابله با ویروس کرونا اظهار داشت: حکمای قدیم با لفظ ویروس آشنا نبوده اما تحت عنوان عوامل غریبه به مقابله با آن می‌پرداختند آنها سیستم ایمنی بدن را علیه عوامل خارجی تقویت می‌کردند و در کنار تقویت سیستم ایمنی به عامل خارجی حمله می‌کردند.

وی افزود: این درمان‌ها بسیار موفق تر از داروهای رایج شیمیایی است و تا هنگامی که بیمار شرایط ضروری بستری را پیدا نکند از نظر اکسیژن رسانی و دستگاه تنفسی نیازی به بیمارستان ندارد.

این پزشک طب سنتی تصریح کرد: در همین راستا علاوه بر ذکر استغفار و ۱۰۰ مرتبه صلوات و سایر اذکار توصیه شده، رعایت نکات پیشگیری و اصول بهداشتی توصیه می‌شود.

دکتر فتحعلی باغنی گفت: جوشانده پایه ضد ویروس شامل آویشن، مرزنجوش، نیلوفر، چای کوهی، اسطوخودوس، گل ختمی، تخم گشنیز، پنیرک، قدومه و سپستان از هر کدام به مقدار مساوی مخلوط و با آسیاب نیم کوب شود روزی سه مرتبه هر بار یک قاشق غذاخوری با دو لیوان آبجوش ولرم جوشانده تا مقدار یک لیوان از آن باقی بماند پس از این مرحله صاف کرده و میل شود که در صورت تمایل می‌توانید آن را با نبات یا عسل شیرین کرد.

وی با بیان اینکه بر حسب نیاز به این نسخه می‌توان داروها را کم یا زیاد کرد، افزود: خوردن عرقیات یا دمنوش نعناع، آویشن و مرزنجوش به تنهایی یا با هم روزی شش بار و هر بار یک استکان و عرقیات پونه، زوفا و کاکوتی نیز مفید هستند.

این پزشک طب سنتی با اعلام اینکه در مواقع تب بالا از مصرف گرمیجات قوی مثل سیر، سیاه دانه، دارچین، زنجبیل و … پرهیز شود زیرا گرمی مضاعف فرد را ناتوان می‌سازد، گفت: در صورت تب بالا آب لیمو شیرین و آب سیب با هم یا به تنهایی با عرق بید مشک مخلوط و حداقل روزی شش استکان میل شود.

وی عنوان کرد: رژیم غذایی سوپ سبزیجات که توصیه می‌شود در آن از گشنیز با گوشت مرغ یا خروس خانگی یا بره به علاوه کدو حلوایی، شلغم و زردک یا هویج، آش گندم و نخود و سبزیجات بیشتر استفاده شود که در مواقع تب بالا گوشت مصرف نشود و سوپ و آش بدون گوشت و ساده میل شود.

این پزشک طب سنتی بیان کرد: حداقل روزی سه لیوان آب جوش ولرم همراه با عسل و لیمو ترش تازه به همراه پالپ آن بلافاصله میل شود و در صورت تنگی نفس شربت آبلیمو عسل همراه با خاکشیر میل شود.

فتحعلی باغنی ادامه داد: یک واحد سیاه دانه همراه چهار واحد عسل به صورت ناشتا و دم کرده دارچین با عسل روزی یک لیوان به ویژه برای پیشگیری بسیار مهم است، در محل استراحت و بستری بیمار مرتب گیاهان نظیر نعناع، آویشن، تخم گشنیز، اکالیپتوس، مرزنجوش، اسطوخودوس و … جوشانده شود.

وی افزود: روغن سیاه دانه را مرتب به پیشانی محل، سینوس‌ها و داخل بینی بمالید که در افراد سالم نقش پیشگیری دارد همچنین قطره بنفشه را صبح و شب در بینی بچکانید، همچنین گلاب در هوای تنفسی بیمار مرتب اسپری شود و پس از آن بیمار نفس عمیق بکشد و در حد توان نگه دارد.

این پزشک طب سنتی گفت: به هیچ عنوان در محلی که بیمار حضور دارد یا در حضور سایر افراد از وایتکس، الکل و … استفاده نشود زیرا به شدت آسیب زا است، در صورت نیاز محل خالی شود و پس از ضدعفونی کردن محیط تا چند ساعت بعد از ضدعفونی شدن و مناسب شدن هوا فردی وارد نشود.

لزوم تهیه هوای مناسب در محیط آلوده

وی خاطر نشان کرد: تهویه هوا بسیار مهم است باید گردش هوای مناسب در محیط برقرار شود و هوای تنفسی خنک باشد، به هیچ عنوان مگر در موارد خاص محیط بیمار خیلی گرم نباشد و گرم کردن محیط به منظور از بین بردن ویروس مثل مواد ضدعفونی شیمیایی باید در زمان عدم حضور بیمار باشد همچنین پوشش لباس بیمار به ویژه در ناحیه کمر و پهلوها گرم باشد.

دکتر فتحعلی باغنی تصریح کرد: برای ضد عفونی کردن دست‌ها از ترکیب سرکه طبیعی، عرقیات آویشن، نعنا، زنیان و گلاب به نسبت مساوی مخلوط و اسپری کرده و حدود ۲۰ ثانیه تحمل کنید در صورت امکان از ژل آلوئه ورا برای افزایش اثر آنتی سپتیک و رطوبت بخشی بیشتر به پوست استفاده کنید.

وی افزود: برای ضدعفونی کردن سطوح از سرکه به میزان سه پیمانه و از عرقیات فوق به میزان یک پیمانه استفاده شود برای سطوح از سرکه سفید و برای دست‌ها از سرکه طبیعی استفاده شود.

پرهیز جدی از مصرف فست فودها و روغن‌های تراریخته

این پزشک طب سنتی گفت: از مصرف فست فودها و روغن‌های تراریخته و پالم دار به طور جدی پرهیز شود و در صورت مصرف از روغن‌های زیتون، کنجد، حیوانی و … استفاده کنید.

وی عنوان کرد: شستشوی دست‌ها با آب و صابون مؤثرترین و بهترین روش رفع آلودگی دست‌ها است همچنین از بخاری و شوفاژ برای رفع آلودگی لباس‌ها و وسایلی که می‌شود حرارت داد، استفاده کنید.

دکتر فتحعلی باغنی بیان کرد: برای دهان شویه و غرغره کردن از سرکه و گلاب و عرقیات آویشن، نعنا و زنیان هر کدام به مقدار یک قاشق غذاخوری همراه با نصف لیو ان آب جوشیده ولرم و نصف قاشق چای‌خوری نمک استفاده کنید.

این پزشک طب سنتی با بیان اینکه شستشوی بینی با آب و نمک روزی دو بار انجام شود، افزود: برای بخور محیط هر کدام از ترکیبات بالا را به میزان یک استکان با یک لیوان آب جوشانده و مدام در هوا پخش کنید.

وی گفت: از بادکش گرم قفسه سینه به ویژه مواقع تنگی نفس و سنگینی قفسه سینه استفاده کنید.

این پزشک طب سنتی افزود: حجامت به تناسب وضعیت جسمی بیمار و نیاز او انجام شود، چهار انگشت پایین‌تر از محل حجامت عام که در بیماران گرم مزاج و با نبض قوی حجامت توصیه می‌شود و در موارد حاد فصد خون به روش سنتی حتماً با نظر پزشک طب سنتی انجام شود.

دکتر فتحعلی باغنی با بیان اینکه ماساژ ساق و کف پاها هر چه بیشتر با روغن بنفشه انجام شود، بهتر است، عنوان کرد: از همه مهمتر داشتن اعتماد و توکل به خداوند و آرامش روحی بسیار مؤثر بوده و نقش کلیدی در درمان دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.