مرتضی گراوند روز دوشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اظهار داشت: پس از برگزاری مناقصه پروژه زیرساخت برق موزه مردم شناسی و باستان شناسی کنگاور، پیمانکار مشخص و موزه شهرستان برای اجرای این پروژه به وی تحویل داده شد.
او در ادامه افزود: موزه کنگاور براساس طرح مصوب اداره کل موزه های وزارت میراث میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی اجرا می شود که برای تکمیل آن به توجه ویژه مسوولان استانی و شهرستانی برای تخصیص بیشتر اعتبارات نیاز داریم.
وی گفت: برای احیا این موزه باستان شناسی و ساماندهی معبد رایزنی‌هایی را با وزیر میراث فرهنگی انجام دادیم که ایشان تاکید کرد اگر استان ۵۰۰ میلیون تومان را تامین کند، نصف دیگر اعتبار را وزارتخانه تامین خواهد کرد.
گراوند ادامه داد: برای دوران پساکرونا تلاش کرده‌ایم تا بتوانیم حداقل یک موزه کوچک باستان شناسی را در ساختمان نمایشگاه عکس معبد راه اندازی کنیم و بخشی از کارهای آن را نیز انجام داده‌ایم.
وی تاکید کرد: امروزه در بسیاری از کشورهای اروپایی و حتی کشورهای آفریقایی در فضاهای کمی که در محوطه‌های تاریخی در اختیار دارند، موزه‌های باستان شناسی کوچکی راه اندازی می‌کنند.
مدیر پایگاه تاریخی معبد آناهیتا با بیان اینکه این موزه می‌تواند سطح آگاهی جوامع محلی را در خصوص باستان شناسی بالا ببرد، اعلام کرد: در نظر داریم در این موزه تعدادی از مواد فرهنگی و اشیاء سنگی و سفالی کشف شده در داخل شهرستان را در معرض نمایش بازدیدکنندگان قرار دهیم.
معبد آناهیتای کنگاور بزرگترین تک بنای سنگی کشور است که در سال ۱۳۱۰ به ثبت ملی رسیده است و در مرکز این شهر و ۹۴ کیلومتری شرق کرمانشاه قرار دارد.
به گفته مورخان و باستان شناسان، این بنای عظیم مربوط به دوره های هخامنشی، ساسانی و اشکانی است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.