شهرستان مرزی قصرشیرین  که یک منطقه گرمسیری است و بهاری زودهنگام دارد برخلاف سال های گذشته که در چنین ایامی پذیرای مسافران زیادی از سراسر کشور بود این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا طبیعت مخملینش خالی از هر مسافر و گردشگر است.

ساکنان مرزنشین قصرشیرین  امسال روزهای آغازین فروردین ماه و سال نو، خانه های خود را بر طبیعت مخملین ترجیح داده و در منازل خود مانده اند تا زنجیره انتقال ویروس منحوس کرونا، این کابوس همه گیر جهانی را قطع کنند.

مردم قصرشیرین به دیگر اقوام و دوستان و آشنایان خود نیز اعلام کرده اند که پذیرای مهمان نیستند و می خواهند بزرگترین سهم خود را برای یاری تمامی تلاش گرانی که برای مهار کرونا تلاش می کنند یعنی همان در خانه ماندن را ادا کنند.

ایجاد سرگرمی در منزل، تماشای فیلم و سریال، خواندن کتاب، ارایه آموزش های مختلف به کودکان، درست کردن صنایع دستی و کار دستی، سیر در فضای مجازی و استفاده درست برای بالا بردن اطلاعات عمومی، پخت نان محلی و شیرینی های محلی همگی از کارهایی بود که شماری از مرزنشینان قصرشیرین از آن ها به عنوان برنامه های روزهای کرونایی نام بردند.

مریم یک خانم خانه دار قصرشیرینی که هدف خود را از حضور در خیابان خرید نان بیان کرد و  دستکش و ماسک را به عنوان محافظت شخصی خود در برابر کرونا استفاده کرده بود گفت:هفته ای یک بار از منزل بیرون می آیم و نان و مایحتاج را هفته ای خرید می کنم و الان یک ماه است که این برنامه را برای خود و خانواده ام تنظیم کرده ام.

وی افزود: ۲ فرزند کوچک دارم که برای آن ها یک تاب در خانه به چارچوب در آویزان کرده ام و در طول روز با خواندن کتاب و بازی و تشویق به نقاشی و شعر خوانی آن ها را سرگرم می کنم و خیلی هم به آن ها خوش می گذرد و این طوری سلامتشان را نیز تامین کرده ام.

محمدی دیگر شهروند قصرشیرینی که مقداری سبزی و میوه خرید کرده بود، ادامه داد: من و همسرم به خاطر شغلمان دورکار شده و برای همین کل روز را در خانه به سر می بریم و فرزندان مهد کودکیمان نیز از این فرصت پیش آمده تمام روز را در خانه هستند و ما تهدید کرونا را به فرصتی برای لذت بردن در کنار یکدیگر تبدیل کرده ایم.  

یک شهروند دیگر قصرشیرینی گفت: من یک بازنشسته هستم که تا قبل از کرونا تمام روز را به پارک محل مراجعه می کردم و با قدیمی ها ساعاتی را کنار یکدیگر می گذراندیم اما حالا بخاطر کرونا اصلا از منزل خارج نمی شوم و الان هم تنها برای خرید نان و داروی همسرم به بیرون از منزل آمده ام و به همه توصیه می کنم که تا مردم رعایت نکنند و چندین روز را در منازلشان بمانند قصه کرونا ادامه دارد.

وی که خود را کربلایی علی معرفی کرد، ادامه داد: هیچ کس از طبیعت گردی و لذت بردن از طبیعت بهاری خدادادی بدش نمی آید ولی شرایط الان طوری شده که همه باید در منزل بمانیم و برای همین من از همه خواهش می کنم در منازلشان بمانند و کمک کنند تلاش های کادر درمان که روزهای سختی را به دور از خانواده هایشان سپری می کنند بی نتیجه نماند و چند برابر نشود و قدری خودمان را جای آن ها بگذاریم که شاهد جدال مرگ و زندگی بیکاران کرونایی در برابر چشمانشان هستند.

یکی از مغازه داران قصرشیرینی نیز گفت: روزانه شاهدم که برخی بچه های کوچک را در آغوش گرفته و برای خرید تنقلات به مغازه می آینده و هر بار از آن ها خواهش می کنم که دیگر فرزندانشان را بیرون نیارند و واقعا نمی دانم چطور برخی حاضرند با جان عزیزانشان بازی کنند.

وی که خواست نامی از او برده نشود، افزود: از مردم عاجزانه می خواهم در منازلشان بمانند و با توجه به اینکه در این محله مغازه دیگری به  غیر از من نیست برای رفاه حال همشهریانم سوپری را باز کرده ام و گرنه در خانه می ماندم و این یک واقعیت است که ما با رعایت موازین بهداشتی و همینطور در خانه ماندن می توانیم شاهد شکست کرونا باشیم  وگرنه حالا حالاها باید میزبان این ویروس منحوس در بین خود و خانواده هایمان باشیم و هر روز شاهد مرگ یک عزیزی.

 بسیاری از فعالان فضای مجازی نیز این روزها در قصرشیرین با به راه انداختن پویش های اجتماعی مردم را به ماندن در خانه تشویق می کنند و اینگونه سهم خود را در استفاده از فضای مجازی برای ترغیب افراد به قطع زنجیره انتقال ویروس کرونا با حضور در منزل ادا می کنند.

سمن ها و پویش های مختلفی نیز با حضور جوانان به یاری امدادگران جمعیت هلال احمر و بهداشت و درمان و شهرداری رفته تا کار پایش ورودی ها  و گندزدایی خیابان ها و معابر و همچنین نظارت بر اغذیه فروشی ها با مشارکت بیشتری انجام شود.

مردم در خانه هایشان بمانند

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین در گفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:  تنها راه مقابله با ویروس کرونا ارتقای سطح آگاهی مردم و رعایت مراقبت های بهداشتی از سوی افراد  و ماندن در منزل است.

 دکتر رضا منصوری افزود: نیاز است مردم در صورت ابتلا به بیماری های سرماخوردگی و آنفلوآنزا در منزل مانده و تا بهبودی کامل استراحت کنند و درصورت تشدید بیماری به مراکز درمانی و پزشک مراجعه کنند.  

وی اظهار داشت: تقریبا بیشتر مردم این شهرستان از طریق سامانه ۴۰۳۰ در طرح غربالگری کرونا، پایش شده‌اند و از اول فروردین تاکنون تنها سه مورد مشکوک به کرونا با علایم تنفسی گزارش شده که بعد از استعلام و انجام آزمایش های مربوط جواب آزمایش کرونای آن ها منفی بوده و کماکان وضعیت این منطقه سفید است و از این رو با همراهی مردم و اقدام های انجام شده مورد ابتلا به کرونا در شهرستان نداشته ایم.

رییس شبکه بهداشت و درمان قصرشیرین گفت: سهم مردم در مقابله با بیماری کرونا رعایت بهداشت فردی و موازین بهداشتی و ماندن در خانه و پرهیز از ترددهای غیرضروری و سفر است و کار ضدعفونی و گند زدایی خیابان ها و معابر شهرستان به طور مستمر انجام می شود.

سفر به قصرشیرین ممنوع شد 

فرماندار قصرشیرین گفت: مصوبه‌های ستاد مدیریت و مقابله با کرونا، در این شهرستان به شدت اجرایی می‌شود، از این رو ورود مسافران به قصرشیرین ممنوع و از آمدن آن‌ها به داخل شهر جلوگیری می‌شود و  با توجه به نگرانی از شیوع پیک دوم کرونا، مسوولان کشور مصوبه های جدیدی اعمال کرده اند که در راستای همین امر در قصرشیرین نیز این مهم از ابتدای نوروز اعمال شده بوده و با این حال با شدت هرچه بیشتر از امروز عملیاتی شده است.

مرادعلی تاتار افزود: تمامی بوستان های سطح شهرتعطیل است و هیچ گونه خدماتی به مسافران داده نمی شود و مراکز و اماکن اقامتی نیز تا پایان بحران کرونا هیچ گونه خدماتی به مسافران ارایه نمی دهند و بازارچه شاه عباسی و واحدهای صنفی غیرضروری نیز تعطیل شده است تا از تجمع مردم جلوگیری شود.

وی اضافه کرد: بیش از ۹۶ درصد مردم شهرستان توسط پرسنل مرکز بهداشت و درمان برای کرونا غربالگری شده اند و خوشبختانه تاکنون مورد ابتلا به بیماری کرونا در قصرشیرین نداشته ایم و این مرهون همکاری مردم و همچنین رعایت موازین بهداشتی و انجام اقدام های پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا است.

او گفت: کار ضدعفونی و گندزدایی خیابان ها و معابر سطح شهر با همکاری شهرداری و ناحیه مقاومت سپاه پاسداران و نیروهایی نظامی روزانه  انجام می شود و به طور مستمر ادامه دارد و نظارت و بازرسی نیز بر واحدهای غذیه فروشی و مواد پروتئینی و اقلام ضروری و همچنین داروخانه ها نیز انجام می شود.

 قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار تن جمعیت و ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که در امتداد آن ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان فعال است.

به گزارش ایرنا تاکنون ۱۹۴ نفر در استان کرمانشاه به کرونا مبتلا شده اند که ۲۱ نفر از آنان جان خود را از دست دادند.
از ابتدای شناسایی ویروس کرونا تاکنون ۲۹ هزار و ۴۰۶ نفر در کشور به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند که در مجموع ۲ هزارو ۲۳۴ نفر به علت ابتلا به این ویروس فوت کرده‌ و ۱۰ هزار و ۴۵۷ مورد از ابتدا تاکنون بهبود یافته‌اند.
ویروس کرونا از اوایل دی ماه در «ووهان» واقع در استان «هوبی» چین پدیدار و با گسترش به اکثر کشورها به یک بحران جهانی تبدیل شده است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.