جهانبخش شکری روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: در اکثر کشورهای دنیا نرخ بهره بانکی تسهیلات اعطایی به واحدهای تولیدی در حدود سه تا چهار درصد است و در این یک ماه اخیر نیز که اکثر کشورهای دنیا درگیر کرونا شده اند ببیشتر آنها این نرخ را به صفر درصد رسانده اند.

وی ادامه داد: متاسفانه این رویه نه تنها در کشورمان اجرایی و عملیاتی نشده بلکه شاهد هستیم نرخ بهره بانکی تسهیلات پرداختی به ۱۸ درصد و حتی بیشتر می رسد که در چنین شرایطی واقعا نمی توان امیدی داشت که رونق خاصی ایجاد کرد یا جهش قابل ملاحظه ای داشت.

شکری تصریح کرد: اگر می خواهیم رونق و جهش اقتصادی به معنای واقعی کلمه اتفاق بیفتد لازم است بهره بانکی حداقل برای بخش تولید تک رقمی و بخش دولتی بیشتر از گذشته پای کار بیاید.

رییس خانه صنعت و معدن کرمانشاه با اشاره به اهمیت بخش تولیدی گفت: این بخش از آنجایی مهم است که اشتغال صدها هزار نفر از افراد جامعه را تامین می کند بنابراین تا جایی که امکان پذیر است باید کمک کنیم تا واحدها و کارخانجات تولیدی با همه توان و ظرفیت کار کنند.

وی گفت: امروز در حالی صدها هزار نفر از افراد در واحدهای تولیدی و صنعتی مشغول به کار هستند که کارفرمایان ۲۳ درصد حق بیمه آنها را واریز و همین موضوع فشار سنگینی را به آنها وارد می کند در حالی که دولت می تواند بخشی از آن را تقبل کند.

شکری تصریح کرد: یکی دیگر از روش هایی که می تواند ما را هرچه بیشتر به جهش تولید نزدیک کند افزایش مهلت از سوی سازمان های مالیاتی به واحدهای تولیدی برای پرداخت مالیات و همچنین مدت دار کردن زمان بازپرداخت تسهیلات دریافتی از سوی بانک هاست.

این فعال اقتصادی در ادامه به وابستگی بخش خصوصی به بخش دولتی اشاره و اظهار داشت: مدیران ما باید جسارت کار و حضور در میدان را داشته باشند و به بهانه های مختلف از جمله وجود نهادهای نظارتی مانند سازمان بازرسی از زیر کار شانه خالی نکنند.

وی ادامه داد: سازمان بازرسی و همه نهادهای نظارتی دیگر هیچ وقت با مدیران خلاق و دلسوز و آنهایی که متعهدانه پای کار بوده اند کاری نداشته و حتی حامی آنها بوده است، اما متاسفانه برخی مدیران تعریف اشتباهی از نهادهای نظارتی دارند و همین باعث کندی در اجرای کارها شده است.

شکری در پایان گفت: سال گذشته که به عنوان رونق تولید نامگذاری شده بود اقدامات خوبی و بهتر از سال های پیشین در حوزه اقتصاد و تولید انجام گرفت که امیدوارم این روند رو به رشد امسال و با شجاعت بیشتر مدیران تداوم یابد.
حضرت آیت الله خامنه ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پیام نوروزی سال ۹۹، امسال را سال «جهش تولید» نامگذاری کردند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.