به گزارش خبرنگار ایرنا از محل حادثه، بیمارستان مسیح کرمانشاه که در دهم خرداد ۱۳۸۲ با شماره ثبت ۹۱۴۴ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده‌ است، ساعت ۱۹ و ۳۰ دقیقه شب گذشته دچار آتش سوزی شد.
بیمارستان مسیح کرمانشاه مربوط به اواخر دوره قاجار است و در سه راه شریعتی شهر کرمانشاه قرار دارد.
این بیمارستان با حمایت مسیونرهای مسیحی و توسط دکتر بلانش ویلسون «استد» در سال ۱۹۱۶ تأسیس شد و تا حدود ۲ دهه قبل فعال بود.
لحظه شروع آتش
به گفته شاهدان عینی انفجار از ضلع جنوبی این بیمارستان متروکه که در جوار کوچه درمانگاه شهید چوبکار قرار دارد، آغاز شد.
محمد یکی از همسایگان این بیمارستان به خبرنگار ایرنا، گفت: به یکباره صدای انفجار ۲ نارنجک دست ساز قدرتمند از داخل بیمارستان شنیده و پس از چند دقیقه آتش در آن شعله ور شد.
پیش از آتش سوزی کف حیاط بیمارستان پوشیده از گیاه، برگ‌های کاج و چوب‌های خشک بود که این موضوع به سرایت سریع آتش به دیگر نقاط بیمارستان کمک کرد.
بیمارستان مسیح کرمانشاه که معماری انگلیسی دارد، در سه طبقه و با استفاده از تیرک‌ها و درب و پنجره های چوبی ساخته شده است.
به گفته فاطمه یکی دیگر از همسایگان بیمارستان مسیح ابتدا طبقه های اول و دوم ساختمان در آتش سوخت و سپس آتش به طبقه سوم و سقف ساختمان نیز کشیده شد.
ورود ۹ پایگاه آتش نشانی
به فاصله حدود ۱۰ دقیقه از تماس همسایگان نیروهای آتش‌نشانی خود را به محل رساندند، اما شدت آتش سوزی به حدی بود که علاوه بر هشت پایگاه آتش نشانی شهرداری کرمانشاه، نیروها و تجهیزات آتش نشانی پالایشگاه نفت نیز وارد عمل شد.
براساس مشاهدات خبرنگار ایرنا، در ابتدا به دلیل بسته بودن درب های ساختمان، عملیات به کندی پیش می رفت که در نهایت با کمک چند لودر دیوار ساختمان در چند بخش تخریب شد تا خودروها و نیروهای آتش نشانی بتوانند خود را به هسته آتش نزدیک تر کنند.
عملیات خاموش کردن آتش بیمارستان مسیح که به صورت مستقیم توسط مهرداد سالاری معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار، فضل الله رنجبر فرماندار شهرستان کرمانشاه و جهانبخش رضایی رییس سازمان آتش نشانی فرماندهی می شد، همزمان در سه جبهه پیش رفت.
بخشی از نیروها با کمک خودرو نردبان دار خاموش کردن آتش در سقف را انجام می دادند، بخشی آتش ضلع شرقی ساختمان و پشت درمانگاه شهید چوبکار را اطفاء می کردند و بخش دیگری نیز از داخل کوچه مشغول مهار آتش در طبقات اول و دوم بودند که در نهایت پس از بیش از پنج ساعت تلاش مستمر آتش‌نشانان آتش در دومین بیمارستان تاریخی ایران آرام گرفت.
اهالی محل: آتش سوزی عمدی بود
به گفته اهالی محل، بیمارستان پیش از این نیز بارها به واسطه پرتاب کردن نارنجک های دست ساز توسط افراد ناشناس به آتش کشیده شده بود.
علی یکی از همسایه های این بیمارستان تاریخی به ایرنا گفت: آتش سوزی در اینجا چیز تازه ای نیست؛ چند هفته قبل هم یک موتورسوار نارنجک دست ساز به داخل بیمارستان انداخت و حیات آن را آتش زد.
رییس سازمان آتش نشانی شهرداری کرمانشاه با تاکید بر این که آتش سوزی سه شنبه شب عمدی بود، گفت: براساس بررسی های انجام شده توسط آتش نشانان در تمام مواردی که بیمارستان مسیح آتش گرفته، علت آن عمدی بوده است.
وی عملیات اطفاء حریق بیمارستان را دشوار توصیف کرد و گفت: دسترسی آتش نشانان به ساختمان اصلی بسیار دشوار بود که در نهایت مجبور شدیم که دیوارهای ساختمان را تخریب و خودروها را به هسته آتش نزدیک کنیم.
رییس سازمان آتش نشانی کرمانشاه توضیح داد: در این عملیات به دلیل تضعیف سقف ها نمی توانستیم نیروها را وارد ساختمان کنیم به همین دلیل کار اطفا حریق به طول انجامید.
حفاظت از ساختمان های اطراف
ساختمان بیمارستان مسیح در قلب شهر کرمانشاه واقع شده است و اطراف آن را چند ساختمان قدیمی احاطه کرده‌اند، از این رو احتمال سرایت آتش به این ساختمان ها نیز وجود داشت.
همچنین حیاط بیمارستان را درخت های کاج بلند احاطه کرده‌اند به همین دلیل نیروهای آتش نشانی به منظور جلوگیری از آتش گرفتن این درختان به سرعت درخت های خشک را با کمک لودرها به زمین انداختند و با پاشیدن آب بر روی دیگر درختان مانع سرایت آتش شدند.
فرماندار کرمانشاه نیز در حاشیه این عملیات به خبرنگار ایرنا، یکی از مهمترین دغدغه های عملیات را سرایت آتش به ساختمان‌های اطراف دانست و گفت: با توجه به اینکه احتمال سرایت آتش به ساختمان‌های اطراف وجود داشت، بخشی از نیروهای آتش نشانی را مامور پاشیدن آب به ساختمان های اطراف و درختان کردیم.
فضل الله رنجبر افزود: از پالایشگاه کرمانشاه نیز درخواست شد که تیم اطفاء حریق خود را به محل اعزام کند تا کار با سرعت بیشتری پیش رود و آتش به دیگر از ساختمان ها سرایت نکند.
با متخلفان برخورد می‌شود
فرماندار کرمانشاه در بخش دیگری از صحبت‌های خود با تاکید بر عمدی بودن این حادثه، گفت: موضوع آتش سوزی این بنای تاریخی به صورت جدی با کمک میراث فرهنگی و دستگاه قضایی پیگیری می‌کنیم تا متخلفان شناسایی شوند؛ بدون شک با متخلفان تخریب این بنای تاریخی به شدت برخورد خواهد شد.
آتش سوزی به بهانه چهارشنبه سوزی
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان کرمانشاه نیز با تاکید بر این که آتش سوزی بیمارستان مسیح عمدی بوده‌ است، گفت: افرادی با استفاده از فرصت چهارشنبه سوری اقدام به آتش زدن این بنای تاریخی کردند.
امید قادری در گفت وگویی با تاکید بر اینکه عده ای به دنبال تغییر کاربری این بنای تاریخی هستند، افزود: این بنا سالیان گذشته با پیگیری مالک آن و به منظور تغییر کاربری بنا با رای دیوان عدالت اداری از فهرست آثار ملی خارج شد.
وی تاکید کرد: هرچند این بنا از فهرست آثار ملی خارج شده، اما با رایزنی های بسیاری که با وزارت بهداشت و میراث فرهنگی داشتیم، مانع از تغییر کاربری آن توسط مالک شدیم.
مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری کرمانشاه متذکر شد: حتی اگر این بنا در آتش سوزی به طور کامل تخریب شود، اجازه تغییر کاربری آن را نمی‌دهیم و طبق نقشه معماری که از بنا داریم باید بازسازی شود.
به گفته همسایگان، مالک بیمارستان مسیح در ایران زندگی نمی کند و عده ای از بستگان وی پیگیر امور آن هستند.
بیمارستان مسیح که دومین بیمارستان تاریخی ایران است مدت ها به واسطه کشمکش بین میراث فرهنگی به حال خود رها شده بود و به گفته همسایگان معتادان متجاهر در آن سکونت داشتند.
بیمارستان مسیح بخشی از تاریخ استان کرمانشاه و سیستم بهداشت و درمان ایران است که بدون شک باید از آن حراست کرد.
گزارش از سامان رحمتیان

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.