مهسا پروری منش روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: خواب همچون یک ویتامین ضروری برای بدن عمل می‌کند که بدن ما هر روز به میزان معلومی از آن نیاز دارد.
وی با بیان اینکه کم خوابی به شدت سیستم ایمنی بدن را تضعیف می کند، یادآور شد: افرادی که دچار کم خوابی هستند بیشتر از دیگر افراد جامعه در معرض ابتلا به بیماری‌های ویروسی همچون آنفلوآنزا و کرونا قرار دارند.
این پزشک متخصص بیماری های عفونی استرس را نیز یکی از عوامل کاهش سیستم ایمنی بدن دانست و اظهار داشت: افراد مضطرب و اشخاصی که دچار بیماری های عصبی هستند سیستم ایمنی ضعیف تری در مقایسه با دیگر افراد جامعه دارند.
پروری منش توضیح داد: افرادی که به سختی به خواب می‌روند و یا استرس دارند باید مصرف قهوه و انواع خوراکی های کافئین دار را کاهش دهند.
وی افزود: ویروس‌ها در حقیقت با باکتری و قارچ تفاوت‌شان در این است که آنها بیشتر شرایط یکسانی دارند اما به طور معمول ویروس ها ریزتر هستند و به دلیل تغییر شکلی که می‌دهند، طیف دارویی ضدویروس کمتری داریم.
 این پزشک توصیه کرد: سالانه تنوعی از ویروس‌ها را تجربه می‌کنیم و در مورد سرماخوردگی به حدود یک‌هزار مورد می‌رسد؛ به ویژه کودکانی که تازه وارد اجتماع می شوند به طور معمول با سرماخوردگی روبه‌رو می‌شوند اما بیشتر تلاش می‌شود تا با استراحت و مصرف مواد مقوی بیمار بهبود یابد زیرا خود بدن پس از مدتی ضد ویروس را تولید می‌کند؛ از این رو بیشتر پزشکان بر این باور هستند چندان دارو تجویز نشود چرا که با گذشت مدتی از زمان ابتلا به ویروس، سیستم ایمنی بدن ترشحاتی برای مقابله با آن خواهد داشت و در نتیجه موجب بهبودی خواهد شد.
پروری منش ادامه داد: علایم اولیه کرونای جدید مانند سرماخوردگی‌های ویروسی است اما تب و بدن درد و سرفه مهم‌تر و سایر علایمی مانند آبریزش بینی هم ممکن است در بیمار وجود داشته باشد اما درصدش کمتر است.
به گفته وی برخی افراد حتی با وجود ابتلا به ویروس کرونا ممکن است دچار تب خفیفی شوند و در مقابل برخی دیگر با وجود سرفه‌های شدید و خلطی، آلوده نباشند؛ اختلاف نظر بین پزشکان در مورد بیماری هم از این امر سرچشمه می‌گیرد.
این پزشک متخصص گفت: مصرف سوپ و مایعات گرم، استراحت و بالابردن سیستم ایمنی بدن تا زمان بهبودی در همه موارد از سرماخوردگی تا آنفلوآنزا و کرونا مورد تاکید پزشکان است اما افراد دچار اضطراب، افراد دارای بیماری‌های زمینه‌ای از جمله نارسایی قلبی و زنان باردار تاکنون به عنوان گروه‌های آسیب‌پذیرتر شناسایی شدند. 
پروری منش افزود: برخلاف تصور شایع، کودکان هم ممکن است این بیماری را بگیرند اما چون بدنشان به هر علتی مقاومت دارد به موارد منجر به فوت چندانی ختم نمی‌شود.
وی افزود: بسیاری بیماران با رعایت مسایل بهداشتی، مراقبت‌های ابتدایی، استراحت و سپری شدن دوره درمان بهبود می‌یابند و ممکن است ۱۰ درصد مبتلایان نیاز به بستری پیدا کنند.
این‌ پزشک متخصص به ناشناخته بودن ویروس کرونای جدید اشاره کرد و یادآور شد: برخی پزشکان بر این باور هستند، از زمانی که ویروس از راه دهان، بینی یا چشم وارد بدن انسان می‌شود، می‌تواند بین ۲ تا ۱۴ روز بدون علایمی واگیر داشته باشد و در مقابل برخی باور دارند که از زمان آغاز سرفه یا عطسه امکان سرایت دارد که البته هنوز اثبات نشده است.
پروری منش با تاکید بر اینکه کرونا قابل پیشگیری است، گفت: با راهکارهای ساده مانند رعایت فاصله منطقی با دیگران، ضدعفونی کردن سطوح، خودداری از ازدحام جمعیت، روبوسی و دست دادن و شستن مداوم دست‌ها با آب و صابون می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.
نفر در این استان به بیماری کرونا مبتلا شده اند که یک نفر از آنان فوت کرده است.
ویروس کرونا که رسما کووید – ۱۹ نام دارد، نخستین بار در شهر ووهان چین شناسایی شد تا کنون به بیش از ۵۰ کشور سرایت کرده و سازمان بهداشت جهانی را برآن داشته است تا وضعیت فوق العاده اعلام کند.
در استان کرمانشاه تاکنون ۶ نفر به بیماری کرونا مبتلا که یک نفر آنها جان باخته است، در کشور نیز یک هزار و ۵۰۱ نفر به آن مبتلا و ۶۶ نفر جان خود را از دست داده اند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.