ملت ایران در حالی در ۲۴ اسفند سال ۵۸ انتخابات نخستین دوره مجلس شورای اسلامی را برگزار کرد که برخی مناطق کشور از جمله استان کرمانشاه هنوز به امنیت کامل نرسیده بود و گروهک های ضدانقلاب و فرصت طلب، امنیت این استان را به چالش کشیده بودند.

به همین دلیل بود که مشارکت مردم در این انتخابات در مرز ۳۸ درصد متوقف شد و ۱۴ درصد از میانگین کشوری پایین تر بود.
در این دوره از انتخابات ۱۳۳ داوطلب در ۶ حوزه انتخابیه استان کرمانشاه با هم رقابت کردند که از حوزه انتخابیه کرمانشاه، سیدجلیل سیدزاده، حسین جعفری و ارسلان صفایی پور، حوزه انتخابیه اسلامآبادغرب لطیف صفری، حوزه انتخابیه سنقروکلیایی محمدحسین سلیمانی، حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین سید عباس میریونسی، حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود ملااحمد بهرامی و حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب هم مرتضی محمودی روانه مجلس اول شدند.

رزمندگان ایران و استان کرمانشاه در نهایت با اقتدار و ایثار گروه‌های ضدانقلاب و تجزیه طلب را در هم کوبیدند اما چند ماه بعد ایران اسلامی از دروازه کرمانشاه درگیر یک جنگ تمام عیار هشت ساله شد؛ جنگی که در آن کرمانشاه بیش از هزار و صد بار بمباران شد اما مردمش هرگز میدان جبهه و سیاست را خالی نکردند. در ۲ انتخابات فروردین ۶۳ و فروردین ۶۷ بیش از ۵۲ درصد کرمانشاهی ها رای خود را به صندوق انداختند.
در دوره دوم از انتخابات، سیدجلیل سیدزاده، محمداشرفی اصفهانی و ارسلان صفایی پور از حوزه شهرستان کرمانشاه، لطیف صفری از حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب، عبدالرحمان رحیمی در حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود، مرتضی شیرزادی از حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب، مرادعلی احمدی از حوزه سنقروکلیایی و محمد حصاری از حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین راهی مجلس دوم شدند.
در دوره سوم انتخابات مجلس هم از حوزه انتخابیه کرمانشاه سید جلیل سیدزاده، محمد اشرفی اصفهانی و ارسلان صفایی پور، در حوزه انتخابیه سنقروکلیایی علیرضا رستمی، در حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود علی محمد باباخاص، در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب محمدحسن جهانگیری، در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین حجت الاسلام وحید احمدی و در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب نعمت الله اسدی به عنوان نمایندگان مردم راهی مجلس سوم شدند.

آخرین برگ کتاب جنگ تحمیلی همانند نخستین برگ آن نیز در استان کرمانشاه ورق خورد؛ همین که این دیار روی آرامش و امنیت را دید، حضور مردم در صحنه های سیاسی چشمگیر شد.

برای مجلس چهارم، ۱۲۵ نفر از استان کرمانشاه برای ورود به مجلس با یکدیگر رقابت کردند که در نهایت و از حوزه انتخابیه کرمانشاه اسماعیل ططری، سید آیت الله موسوی وزمله و اختر درخشنده (اولین زن نماینده استان کرمانشاه) راهی مجلس شدند.

از حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب نیز امان نریمانی، حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود سید فتح الله حسینی، حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب علی میرکرمی، حوزه انتخابیه سنقروکلیایی براتعلی محمدی فر و در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین نیز حسن سلیمانی با بیشترین رای به مجلس راه یافتند.

در مجلس پنجم اما یک رکورد بی سابقه و شگفت انگیز در استان کرمانشاه ثبت شد. این بار نزدیک به ۷۶ درصد کرمانشاهی ها با حضور در پای صندوق‌های رای، کاندیداهای مورد علاقه خود را راهی خانه ملت کردند. میانگین مشارکت کشوری در این انتخابات حدود پنج درصد کمتر از کرمانشاه بود.
در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه، منوچهر بهنیا، ابراهیم عزیزی و سیدمجتبی موسوی اجاق، حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود محمدرئوف قادری، حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب ایرج جمشید نژاد، حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین قدرت الله نظری نیا، حوزه انتخابیه سنقروکلیایی قدرتعلی حشمتیان و حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب نیز همت بیگمرادی راهی مجلس پنجم شدند.

گرچه اندکی از نرخ مشارکت کرمانشاهی ها در مجلس ششم کاسته شد با این حال مشارکت این استان بیش از ۷۱ درصد و حدود چهار درصد بیشتر از میانگین کشور بود.
در پایان این انتخابات اسماعیل ططری، عباسعلی الهیاری و سید مجتبی موسوی اجاق از حوزه انتخابیه کرمانشاه، اعظم ناصری پور از حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب، حسن سلیمانی در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین، مصطفی محمدی در حوزه انتخابیه پاوه و جوانرود، مرتضی شیرزادی در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب و براتعلی محمدی فر در حوزه انتخابیه سنقروکلیایی راهی خانه ملت در دور ششم شدند.
در مجلس هفتم البته نرخ مشارکت کشوری و استانی کاهش یافت به طوری که اول اسفند ۱۳۸۲ حدود نیمی از واجدان شرایط رای در انتخابات شرکت کردند.
عبدالرضا مصری، جهانبخش امینی و عباسعلی الهیاری در حوزه انتخابیه کرمانشاه، حشمت الله فلاحت پیشه در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب، بهمن الیاسی در حوزه انتخابیه سنقروکلیایی، حشمت الله جاسمی اجاق در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب، مصطفی محمدی در حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، روانسر و حسن سلیمانی در حوزه کنگاور، صحنه و هرسین افرادی بودند که به عنوان هشت نماینده استان روانه مجلس هفتم شدند.

هشتمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی روز جمعه ۲۴ اسفند ۱۳۸۶ برگزار شد و بیش از ۶۶۴ هزار و ۲۸۶ نفر از مردم استان پای صندوق های اخذ رای حاضر شدند تا در نهایت مشارکت ۵۲٫۸ درصدی حضور مردم در انتخابات رقم بخورد.

برای این دوره، ۱۰۲ نامزد با یکدیگر به رقابت پرداختند که با پایان یافتن کار رای گیری، تکلیف چهار حوزه انتخابیه استان کرمانشاه در همان دور اول مشخص اما سرنوشت ۲ حوزه دیگر یعنی حوزه انتخابیه کرمانشاه و حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب به دور دوم کشیده شد.

در دور اول انتخابات حوزه انتخابیه کرمانشاه، جهانبخش امینی، محمد کرمی راد، محمدرضا شعبانی، حاجیه فکوریان، جلال صفری و بهزاد حاتم زاده ۶ نامزدی بودند که بیشترین آرا را کسب و به دور دوم راه یافتند.

در دور دوم انتخابات که ششم اردیبهشت ۱۳۸۷ برگزار شد از میان نفرات راه یافته به دور دوم، در نهایت جهانبخش امینی، محمدرضا شعبانی و محمد کرمی راد حائز بیشترین آرا شده و به مجلس هشتم راه پیدا کردند.

در حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب نیز فرهاد تجری و فتح الله حسینی توانستند به دور دوم راه یابند که در دور دوم این فرهاد تجری بود که توانست با کسب آرا بیشتری راهی مجلس شود.

در حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو نیز حشمت الله فلاحت پیشه، در حوزه پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی سید فتح الله حسینی، در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین سید جواد زمانی به مجلس راه یافتند.

در حوزه انتخابیه سنقروکلیایی هم ابتدا در حالی که محمدحسین حیدریان به مجلس راه یافته بود پس از چند ماه نمایندگی به علت بیماری درگذشت و در انتخابات میان دوره ای مجلس هشتم که ۲۲ خرداد ۱۳۸۸ برگزار شد، صمد فدایی توانست بعنوان نماینده این شهرستان انتخاب شود.
نهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نیز روز ۱۲ اسفند ۹۰ برگزار شد و برای این دوره ۶۴ نامزد در استان کرمانشاه با یکدیگر رقابت کردند، ضمن اینکه ۸۷۱ هزار و ۶۴۴ نفر از واجدین شرایط رای که مشارکت بیش از ۶۷ درصدی را رقم زدند در انتخابات پای صندوق های رای رفتند.

در پایان این دوره از انتخابات از حوزه انتخابیه کرمانشاه عبدالرضا مصری، سیدسعید حیدری طیب و در دور دوم محمد رزم از حوزه اسلام آبادغرب و دالاهو علی جلیلیان، از حوزه انتخابیه سنقروکلیایی محمدابراهیم محبی، از حوزه انتخابیه کنگاور، هرسین و صحنه حجت الاسلام وحید احمدی، از حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب سیدفتح الله حسینی از حوزه انتخابیه پاوه، جوانرود، روانسر و ثلاث باباجانی نیز نعمت الله منوچهری با کسب بیشترین آرا به مجلس نهم راه پیدا کردند.

در این دوره از انتخابات و در حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه ۲۷ نامزد برای کسب سه کرسی، حوزه انتخابیه سنقروکلیایی ۲۳ نامزد برای کسب یک کرسی، حوزه انتخابیه اسلام آبادغرب و دالاهو ۱۵ نامزد برای کسب یک کرسی، حوزه انتخابیه پاوه، ثلاث باباجانی، جوانرود و روانسر ۱۲ نامزد برای کسب یک کرسی، حوزه انتخابیه قصرشیرین، گیلانغرب و سرپل ذهاب ۱۳ نامزد و حوزه کنگاور، هرسین و صحنه ۱۰ نفر برای کسب یک کرسی با یکدیگر رقابت کردند.
در آخرین انتخابات مجلس شورای اسلامی هم که هفتم اسفند سال ۹۴ برگزار شد، باز هم حضور مردم کرمانشاه پرشور بود؛ این بار ۶۰ درصد واجدان حق رای دست به انتخاب زدند.

در این دوره دهم از انتخابات از حوزه انتخابیه شهرستان کرمانشاه، عبدالرضا مصری، سید قاسم جاسمی و احمدصفری (دور دوم)، در حوزه انتخابیه کنگاور، صحنه و هرسین حسن سلیمانی، در حوزه اسلام آبادغرب و دالاهو حشمت الله فلاحت پیشه در حوزه انتخابیه پاوه و اورامانات شهاب نادری، در حوزه انتخابیه قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب فرهاد تجری و در حوزه سنقروکلیایی نیز سید جواد حسینی کیا (دور دوم) با کسب اکثریت آرا راهی مجلس دهم شدند.
حضور مردم استان کرمانشاه در ۱۰ دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی نشان می دهد که میانگین مشارکت آنان بیش از ۵۸ درصد بوده است.

جمعه دوم اسفند ۹۸ نیز انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی برگزار می شود و کرمانشاهی ها خود را برای انتخاب نمایندگان خود از بین ۱۴۳ نامزد آماده کرده‌اند. برخلاف برخی پیش‌بینی‌های بدبینانه، به نظر می‌رسد فردا نیز باید منتظر یک حماسه جدید بود.

بنابر اعلام ستاد انتخابات استان کرمانشاه، آمار نهایی نامزدهای انتخابات یازدهمین دوره مجلس شورای اسلامی مورد تایید شورای نگهبان در استان ۱۶۰ نفر بود که تا روز ۳۰ بهمن ۱۷ نفر آنها انصراف داده اند.

استان کرمانشاه ۶ حوزه انتخابیه و هشت نماینده دارد که ۲ نماینده فعلی آن یعنی حسن سلیمانی و حشمت الله فلاحت پیشه ترجیح دادند برای دوره بعدی کاندیدا نشوند. شهاب نادری، نماینده پاوه و اورامانات و فرهاد تجری، نماینده قصرشیرین، سرپل ذهاب و گیلانغرب نیز تایید صلاحیت نشدند. 
سه نفر از چهار نماینده فعلی استان در مجلس در حوزه انتخابیه مرکز استان و یک نفر هم در حوزه سنقر رقابت می کنند.

در انتخابات دوم اسفند، یک میلیون و ۵۴۶ هزار و ۴۱۳ نفر از مردم استان کرمانشاه واجد شرایط رای دادن هستند که ۵۸ هزار و ۲۸۰ نفر از آنها را رای اولی ها تشکیل می دهند.

برای این دوره از انتخابات، هزار و ۵۸۵ شعبه در نظر گرفته شده که یک شعبه آن در شهر کرمانشاه به اقلیت های مذهبی اختصاص یافته است.
استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت دارای ۳۳ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا است و هشت کرسی نمایندگی در مجلس شورای اسلامی دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.