رییس اداره آموزش‌های فنی‌حرفه ای و کاردانش آموزش و پرورش استان کرمانشاه در این مراسم که در سرسرای آموزش و پرورش اداره کل برگزار شد، گفت: هفدهمین دوره مسابقات علمی و کاربردی در ۳۴ رشته کاردانش و در چهار گرایش صنعت، هنر، خدمات و کشاورزی در استان هرمزگان برگزار شد که «سهیل امیری» ساکن بیستون رتبه دوم زارعت، «فاطمه عمرملی» رتبه دوم امور اداری، «فاطمه پرما» رتبه سوم خیاطی و «دلنیا میرزاییان» رتبه چهارم فرش و گلیم  این مسابقات را کسب کردند.

حامد شاهینی یادآور شد؛ مسابقات علمی کاربردی طی چند مرحله کلاسی، هنرستانی، استانی، منطقه ای و کشوری در سال های ۹۷ و ۹۸ برگزار شد و در مجموع ۱۲۰ هزار دانش آموز کاردانشی کشور و ۴۰۰ دانش آموز استان کرمانشاه در آن حضور داشتند که این نشان از اهمیت و ارزش بالای رتبه کسب شده دارد.

او همچنین رتبه استان در گرایش دانش آموزان به سمت رشته های مهارتی و فنی حرفه ای را ۳۰ و ۲۹ کشور اعلام کرد و افزود: این رتبه اصلا شایسته استان با استعداد کرمانشاه در زمینه های مختلف؛ کشاورزی، اداری و گردشگری نیست و در راستای اشتغالزایی و توسعه استان باید این رتبه به ۹ و ۱۰ کشور ارتقا یابد.

وی اولویت آموزشی وزارت آموزش و پرورش در سال های اخیر را توجه بیشتر به رشته های مهارتی و فنی حرفه ای عنوان کرد و افزود: توسعه و آینده جامعه و کشور در گرو توجه به مهارت آموزی است و نسل نوین در آموزش در کشورهای توسعه یافته و در حال توسعه توجه به مهارت و رشته فنی است دیگر کلاس های آموزشی سنتی جوابگوی نیازهای جامعه و کشور نیست.

نیاز اول جامعه اشتغال است

معاون پرورشی و فرهنگی سازمان آموزش و پرورش کرمانشاه نیز در این جلسه با قدردانی از دانش آموزان برتر استان در مسابقات کشوری گفت: آموزش و پرورش مسیر خود را در توجه و اهمیت به رشته های مهارتی و فنی شناخته و براساس آن اولویت های آموزشی را برنامه ریزی کرده است.

سید مجتبی موسوی، توجه به رشته های مهارتی را یکی از نیازهای مهم جامعه و کشور برای توسعه پیشرفت دانست و افزود: همیشه توازن رشته ای در آموزش و پرورش مورد بحث جدی بوده و در سالهای اخیر با بحث هدایت تحصیلی در دوره متوسط اول سعی شده به طور مناسبی دانش آموزان توزیع شود که والدین و دانش آموزان براساس استعدادشان رشته انتخاب کنند نه برحسب جو جامعه.

وی توسعه کشور را در توجه به رشته های مهارتی براساس نیاز جامعه دانست و گفت: نیاز اول جامعه اشتغال است و این اشتغال با مهارت آموزی بدست می آید بنابراین یکی از مهم ترین اولویت های آموزش و پرورش تشویق، ایجاد انگیزه در رشته فنی و مهارتی است و برگزاری مسابقات نیز در این جهت و در راستای کیفی سازی مهارت ها برگزار می شود.

از ۶۵ هزار و ۵۵۴ دانش‌آموز دوره متوسطه دوم استان کرمانشاه، ۱۷ هزار و ۶۵۲ نفر در ۱۵۴ هنرستان در شاخه فنی‌ حرفه ای و کاردانش مشغول به تحصیل هستند.

۳۵۰ هزار دانش‌آموز هم اکنون در پنج هزار و ۷۰۰ کلاس درس استان کرمانشاه مشغول به تحصیل هستند.

استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت دارد که ۳۰ درصد از این جمعیت زیر ۱۸ سال دارند. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.