در دنیای امروزی و بخصوص در کلانشهرها و شهرهای بزرگ افراد بسیاری را می توان مشاهده کرد که در حال حمل سگ هستند، این افراد عموما حیوان همراه خود را به چشم یک همدم نگریسته و با او انس و الفت خاصی هم برقرار کرده اند.

شاید بتوان گفت سگ گردانی به تفریح جدید برخی جوانان تبدیل شده و بسیاری از آنها نگهداری سگ های فانتزی را نشانه ای برای مرفه و باکلاس بودن خود می دانند.

اگر تا چند وقت پیش سگ گردانی فقط میان اقشار مرفه دیده می شد ولی اکنون این معضل به پدیده ای فراگیر تبدیل شده و اقشار پایین جامعه نیز رو به این کار آورده اند، سگ های قیمتی که تا چند سال قبل فقط در خودروهای شاسی بلند دیده می شد را امروزه می توان در هر خودرویی مشاهده کرد.

حال، جدا از همه معایبی که معضل سگ گردانی دارد، گاهی اوقات این رفتار نابهنجار موجب ایجاد آزاد و اذیت برای بقیه شهروندان نیز فراهم آورده و حتی در برخی موارد شاهد حمله این حیوانات به افراد دیگر بخصوص کودکان نیز بوده ایم که آخرین نمونه آن حمله ۲ قلاده سگ به دختر بچه ای در منطقه لواسانات تهران و مجروح شدن شدید وی بود.

در سال ۱۳۸۹ مجلس شورای اسلامی به فکر قانونگذاری برای همراه داشتن سگ ها افتاد که به خاطر اولویت های متعدد، ایده این قانونگذاری به جایی نرسید. در سال ۱۳۹۳ هم ۳۲ تن از نمایندگان مجلس با تقدیم طرحی خواستند قانونی را به تصویب برسانند که همراه داشتن سگ در معابر عمومی مشمول جریمه های نقدی سنگین و حتی مجازات حبس شود که آن هم به جایی نرسید.

در همین راستا، معاون اجتماعی و رییس پلیس امنیت اخلاقی انتظامی استان کرمانشاه، کارشناسانی از شهرداری و دانشگاه علوم پزشکی و یکی از قضات دادگستری کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، به بررسی این پدیده پرداختند.

برخورد با معضل سگ گردانی از مطالبات جدی مردم است

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، برخورد با معضل سگ گردانی را از مطالبات جدی مردم در مواجهه آنها با فرمانده و مسوولان انتظامی کرمانشاه برشمرد و گفت: پلیس خود را مکلف می داند که به این خواسته مردم توجه کند.

سرهنگ «محمدرضا آمویی» اظهار داشت: با توجه به اینکه برخورد با پدیده سگ گردانی جزو مطالبات مردمی است، گفت: در همین راستا پلیس ابتدا اقدام به تذکر، سپس اخذ تعهد و در نهایت معرفی فرد خاطی به مراجع قضایی می کند.

وی همچنین به برخی علل شیوع سگ گردانی میان جوانان در جامعه نیز اشاره کرد و گفت: ضعف در فراهم کردن سرگرمی، کمبود برنامه برای پرکردن اوقات فراغت، احساس تنهایی و فاصله بین والدین و فرزندان و همچنین کاهش ارتباط با خویشاوندان و همسایگان از جمله آنهاست.

سرهنگ آمویی در ادامه، سگ گردانی را نوعی الگوبرداری سطحی از زندگی غربی همراه با احساس تفاخر به دیگران عنوان کرد و گفت: اگر سگ قیمت بالایی هم داشته باشد این احساس تفاخر فزونی هم پیدا می کند.

معاون اجتماعی پلیس کرمانشاه با بیان اینکه در این شهر سگ گردانی عموما در مناطق مرفه نشین دیده می شود، گفت: عموما افراد سگ گردان از تمکن مالی مناسبی برخوردار هستند به گونه ای که برخی از آنها بیش از چهار میلیون تومان در ماه برای آن هزینه می کنند.

وی همچنین خواستار فرهنگ سازی برای جلوگیری از سگ گردانی در سطح جامعه شد و گفت: این پدیده تهدیدی علیه سلامت روانی و بهداشتی جامعه به حساب می آید و باید افراد را از خطرات آن آگاه کرد.

سرهنگ آمویی با بیان اینکه تاکنون بیش از هزار و ۷۰۰ بیماری مشترک بین انسان و حیوانات شناسایی شده است، افزود: حدود ۸۰۰ مورد آن از طریق سگ قابل انتقال است که می تواند موضوع قابل تاملی برای افرادی که از نزدیک با آن مواجه هستند، باشد.

این مقام انتظامی ادامه داد: از سوی دیگر حضور سگ گردانان در خیابان ها، بوستان ها و اماکن عمومی موجب سلب آسایش و امنیت روانی سایرین می گردد و خالی از خطر هم برای آنها نیست، کما اینکه چند ماه پیش شاهد حمله ۲ سگ به دختر بچه ای در منطقه لواسانات تهران نیز بودیم.

وی گفت: نکته قابل تامل دیگر، بازشدن پای سگ ها به آپارتمان ها با گسترش آپارتمان نشینی بخصوص در شهرهای بزرگ است که این موضوع باعث آزار و اذیت برای ساکنان آن مجتمع شده و ترس را بین زنان و کودکان افزایش می دهد.

سرهنگ آمویی ادامه داد: از سوی دیگر انتشار تصاویر سلبریتی ها همراه با سگ در فضای مجازی نیز خود باعث گسترش این ناهنجاری اجتماعی می شود و بسیاری از جوانان و نوجوانان به تقلید از آنها به این کار روی می آورند.

معاون اجتماعی فرماندهی انتظامی استان کرمانشاه با اشاره به پدیده سگ گردانی در کشورهای غربی، گفت: در عین حال آنها ورود سگ و یا سایر حیوانات با خوی درندگی را به برخی تفرجگاه ها و پارک ها ممنوع کرده اند که ما نیز می توانیم اقدامی مشابه انجام دهیم.

وی همچنین خواستار ایجاد محلی برای حضور افراد سگ گردان در شهر کرمانشاه شد و گفت: اگر قرار بر ممنوعیت حضور این افراد به برخی از پارک ها و تفرجگاه ها هست از سوی دیگر باید محلی نیز برای حضورشان فراهم شود تا راحت تر با این موضوع کنار آمده و از تعارض و برخی تبعات منفی جلوگیری شود.

سرهنگ آمویی، ارایه آموزش در خصوص مخاطرات نگهداری سگ را بر برخورد قهری مقدم دانست و گفت: پلیس می تواند با همکاری سایر دستگاه ها مانند شهرداری، دانشگاه علوم پزشکی، اداره کل دامپزشکی، صداوسیما و دیگر رسانه ها آموزش های لازم را به عموم شهروندان و بخصوص افراد سگ گردان ارایه کند.

معاون اجتماعی انتظامی استان کرمانشاه یادآور شد: از آنجایی که سگ گردانی تهدیدی علیه بهداشت عمومی تلقی شده و احتمال صدمه و ایراد جراحت از سوی سگ ها به مردم و بخصوص کودکان و سالخوردگان وجود دارد لازم است در جهت دفاع از حقوق عامه و پیشگیری از وقوع جرم هرچه سریعتر راه چاره ای برای این قضیه اندیشید.

آمادگی شهرداری برای برگزاری کلاس های آموزشی جهت افراد سگ گردان

شهرام کبیرکوهی نماینده شهرداری کرمانشاه نیز از آمادگی این نهاد برای برگزاری کلاس ها و دوره های آموزشی ویژه افراد سگ گردان در فرهنگ سراهای شهرداری و در نقاط مختلف شهر کرمانشاه خبر داد.

وی خاطرنشان کرد: در این کلاس ها می توان گزارش کاملی از مخاطرات سگ گردانی و آسیب هایی که می تواند برای سایر افراد که پیرامون آنها حضور دارند، داشته باشد ارایه و توصیه ها و راهکارهای لازم برای در امان ماندن را به این افراد انتقال داد.

کبیرکوهی همچنین نصب بنر در سطح شهر و بخصوص مناطقی که پدیده سگ گردانی در آنها مثل ۲۲ بهمن، فردوسی و ... رواج بیشتری دارد را راهکاری دیگر برشمرد و گفت: ارایه گام به گام آموزش می تواند اثرات به مراتب بهتری داشته باشد. 

نماینده شهرداری کرمانشاه با بیان اینکه نمی توان انتظار داشت با برخورد قهری به نتیجه رسید، افزود: اینکه توقع داشته باشیم با جمع آوری تعدادی از سگ ها و برخورد با صاحبان آنها دیگر افراد به سمت این کار نروند اشتباه است و نتیجه ای به دست نمی آید.

وی گفت: بهترین راه شناسایی افراد سگ گردان، دعوت آنها برای حضور در کلاس های آموزشی و استمرار ارتباط با این افراد از طریق شبکه های اجتماعی به منظور ارایه آموزش ها و راهکارهای مناسب به آنهاست.

کبیرکوهی با بیان اینکه مردم ما بسیار فهمیده و عاقل هستند، گفت: شاید در خلال ارایه آموزش به آنها و معایب نگهداری سگ، بسیاری از آنها با دریافت خطرات ان اتز این کار دست کشیده و دیگر دست به چنین رفتاری حداقل در محیط عمومی جامعه نزنند.

تماس بلندمدت با سگ باعث ضعیف شدن بینایی می شود

لیلا تابنده کارشناس بهداشت محیط دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز، با اشاره به برخی مضرات سگ گردانی، گفت: تماس با این حیوان شاید در کوتاه مدت عارضه ای از خود نشان ندهد اما در بلندمدت باعث ضعیف شدن بینایی افراد می شود.

وی با بیان اینکه متاسفانه در چندسال اخیر سگ ها به عضوی از خانواده برخی افراد تبدیل شده اند، افزود: معضل سگ گردانی کم کم به شهرهای کوچک نیز کشیده شده است.

تابنده یادآوری کرد: صاحبان سگ ها خوب است بدانند هرقدر هم که کار واکسیناسیون آنها به موقع انجام شود اما امراض انتقالی آنها به انسان کم نیست و حتما در دراز مدت اثرات سوء خود را به جا خواهد گذاشت.

این کارشناس بهداشت محیط یادآور شد: عموم افراد سگ گردان دچار خلاء های روحی و عاطفی هستند که با پناه بردن به سگ در پی پر کردن این خلاء هستند، از سوی دیگر آنها این کار را نوعی تفاخر می دانند.

وی در پایان بر انجام کارهای فرهنگی در قبال این معضل سگ گردانی که عموما دیگران را نیز به وحشت می اندازد تاکید کرد و گفت: شاید اگر محل هایی برای این افراد تعبیه شود بتوان از بسیاری آسیب ها پیشگیری کرد.

سگ ها دارند جای برخی اعضای خانواده را می گیرند

رییس پلیس امنیت اخلاقی استان کرمانشاه نیز با ابراز تاسف از گسترش سگ گردی در سطح جامعه بخصوص شهر کرمانشاه، گفت: سگ ها کم کم دارند جای برخی از اعضای خانواده را برای نوجوانان می گیرند.

سرهنگ نیکزاد عطایی افزود: چندی پیش یک دستگاه خودرو به دلیل برخی تخلفات توقیف شد که اتفاقا در این خودرو یک قلاده سگ تزئینی هم وجود داشت.

وی افزود: زمانی که صاحب خودرو برای انجام کارهای مربوط به ترخیص خودرو حضور پیدا کرده بود وقتی که در خصوص سگ داخل خودرو سوال شد وی پاسخ قابل تاملی داشت که باید آسیب شناسی شود.

سرهنگ عطایی با بیان اینکه صاحب خودرو عنوان کرده که پس از جدا شدن از همسرش، این سگ را برای پرکردن تنهایی و اوقات فراغت دختر نوجوان ۱۳ ساله اش خریداری کرده است، یادآور شد: متاسفانه پدر خانواده با انتخابی غلط به جای مراجعه به مراکز مشاوره و حل اختلافات با همسرش، از او جدا شده و یک سگ را همراه دخترش قرار داده است.

رییس پلیس امنیت اخلاقی کرمانشاه ادامه داد: اصل سگ گردانی در قانون جرم تلقی نشده است مگر اینکه سگ آسیبی به دیگر افراد وارد کند که در آن صورت صاحبش باید پاسخگو باشد.

وی بر لزوم آگاهی بخشی به افراد جامعه در خصوص پدیده سگ گردانی تاکید کرد و گفت: می توان معایب این کار را در قالب بنر و دفترک هایی در سطح شهر و میان افراد جامعه نصب و توزیع کرد تا از بروز برخی مشکلات جلوگیری شود.
سرهنگ عطایی همچنین خواستار استفاده از ظرفیت شبکه های اجتماعی برای ارایه هشدارهای لازم به افراد مختلف جامعه شد.

همراه داشتن سگ در قانون مجازات اسلامی
یکی از قضات دادگستری استان کرمانشاه نیز به ایرنا گفت: در برخی از مواد قانون مجازات اسلامی اشاره شده است که اگر حیوان یک فرد، آسیبی به شخص دیگری وارد کرد، چگونه درباره آن تصمیم گیری می شود. در برخی مواد این قانون، به عنوان مثال از سگ نام برده شده و شرایط مجازات صاحب سگ را مشخص کرده است.

یوسف جلیلیان ادامه داد: در ماده ۵۰۱ قانون آماده است که هرگاه کسی به روی شخصی سلاح بکشد یا حیوانی مانند سگ را به سوی او برانگیزد یا هر کار دیگری که موجب هراس او می‌گردد مانند فریاد کشیدن یا انفجار صوتی انجام دهد و بر اثر این ارعاب، شخص بمیرد یا مصدوم گردد حسب مورد بر اساس تعاریف انواع جنایات به قصاص یا دیه محکوم می شود.

وی خاطرنشان کرد: در این ماده به روشنی مشخص است داشتن سگ، جرم نیست ولی در صورتی که فردی، سگ را برای هراس دیگران یا حمله به انسان‌ها برانگیزد، در صورت ورود صدمه به قربانی، فرد برانگیزاننده به قصاص یا دیه محکوم می شود، یعنی ممکن است فردی عامدانه و عالمانه به سگ خود دستور دهد به کسی حمله کند و با حمله سگ به قربانی، شخص تحریک کننده حیوان، ممکن است به قصاص محکوم شود.

این قاضی دادگستری یادآور شد: همچنین می توان از ماده ۵۱۲ استباط کرد اگر کسی، سگی را در قسمتی (مانند پیاده رو) از خیابان قرار دهد که مردم (مثلا از روی ترس) مجبور شوند از مکان ناامن دیگری (مانند سواره رو خیابان) عبور کنند و در حین عبور صدمه ببینند، صاحب سگ، مسوول جبران خسارات بزه دیده است.

جلیلیان در پایان گفت: ماده ۵۲۲ و تبصره آن به روشنی درباره کسی که سگ خود را به خیابان می آورد و سگ به دیگران حمله می کند، مصداق می یابد، در تبصره این ماده به روشنی عنوان شده اگر کسی سگ خود را به خیابان بیاورد و توان کنترل آن را نداشته باشد، مقصر شناخته می شود، یعنی مانند آن است که عمدا سگ را برای صدمه به دیگران، از خانه خارج کرده است.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.