رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا گفت: شایعات مطرح شده مبنی بر مشاهده بیماری در استان و کشور صحت ندارد و در صورت مشاهده و ورود ویروس، برای جلوگیری از شیوع بیماری حتما اطلاع رسانی انجام خواهد شد.

دکتر محمودرضا مرادی افزود: تمهیدات لازم برای مقابله با این بیماری اندیشیده شده و کارهای بهداشتی و مراقبت های لازم به نحو مطلوب و بیش از حد انتظار در حال انجام است.

او یادآوری کرد که مرزها و مراکز بهداشتی و درمانی استان برای مقابله با کرونا در آماده باش کامل هستند و بخش ویژه نگهداری این بیماران در بیمارستان امام رضا (ع) کرمانشاه نیز راه اندازی شده است.

وی اظهار داشت: خوشبختانه تاکنون موردی از ویروس کرونا در کشور گزارش نشده است و سیستم بهداشتی و درمانی استان به حالت آماده باش درآمده بود و هم اکنون تمام مراکز بهداشتی و درمانی استان به حالت آماده باش درآمده اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: باتوجه به تردد مسافران به کشور عراق و بویژه اقلیم کردستان هم اکنون در تمامی مرزهای استان مراقبت‌های بهداشتی تشدید شده و تمام مسافران تحت بررسی قرار می‌گیرند.

مرادی افزود: علاوه بر مرزهای زمینی، تمام مسافران پروازهای فرودگاه نیز از روزهای پیش تحت مراقبت و بررسی قرار داشتند تا مبادا موردی از این بیماری وارد کشور و استان شود.

راه اندازی بخش تخصصی در بیمارستان امام رضا

رییس دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه در ادامه گفت: در راستای آماده باش هرچه بیشتر و بهتر برای مقابله با ویروس کرونا، بخش تخصصی این بیماران در بیمارستان امام رضا (ع) راه اندازی شده است.

به گفته مرادی، در بیمارستان امام رضا(ع) بخشی به نام بخش بحران با ۱۲ تخت وجود دارد که همیشه در بحران‌های مختلف از جمله بروز آنفاوانزا مورد استفاده قرار می گیرد و این بخش دارای چهار تخت فشار منفی برای بیماران تنفسی است.

وی اظهار داشت: تمام ایزوله های تنفسی آماده شده و در صورت لزوم می توانیم در سایر بیمارستان ها  بخش ویژه نگهداری از این بیماران را آماده نماییم.
 او توصیه کرد افراد برای پیشگیری از این بیماری از دست دادن و روبوسی خودداری کنند و بعد از ورود به منزل حتما دست ها را با آب و صابون تمیز بشویند.

وی یادآوری کرد که کرونا برای سالمندان و افرادی که سابقه بیماری زمینه ای دارند خطرناک است و برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری این افراد باید از تردد در اماکن پرازدحام خودداری کنند.

وی افزود: علایم این بیماری شبیه آنفلوآنزا و سرماخوردگی است و هرکس علایم سرماخوردگی دارد لزوما به منزله ابتلا به کرونا نیست و تنها از کسانی که سابقه مسافرت خارجی در روزهای اخیر را داشته و یا با مسافران خارجی در ارتباط بودند و علائم سرماخوردگی دارند باید هرچه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنند.

او مراجعه به مراکز درمانی برای گروه های پرخطر شامل سالمندان و بیمارانی مانند بیماران قلبی و عروقی که علایم سرماخوردگی را دارند ضروری دانست.

اکنون ۲ هزار و ۶۸۰ تخت بیمارستانی در قالب ۱۸ بیمارستان دولتی دانشگاه علوم پزشکی، ۲ بیمارستان خصوصی، سه بیمارستان نظامی و ۲ بیمارستان تامین اجتماعی در استان کرمانشاه فعال است.

تاکنون ۶ نمونه از ویروس کرونا در جهان کشف شده و با این مورد تعداد آن به هفت مورد رسیده، این ویروس جزو خانواده بزرگی از ویروس‌ها است که از ویروس سرماخوردگی معمولی تا عامل بیماری سارس را شامل می‌شود.  
در معمولی‌ترین حالت، این ویروس باعث سرماخوردگی می‌شود اما در مواردی باعث سندروم حاد تنفسی یا همان «سارس» می‌شود که نشانه‌های ابتلا به آن تب، سرفه و تنگی نفس است.

این ویروس که شیوع آن از اواخر دسامبر سال گذشته میلادی (دی ماه) در چین شروع شد، علاوه بر ۳۰ استان و منطقه چین، به شماری دیگر از کشورها از جمله آمریکا، استرالیا، تایلند، مالزی، کره جنوبی، ژاپن، کانادا، سوئد، اسپانیا، فرانسه و امارات متحده عربی نیز سرایت کرده است.

دوره نهفتگی نسبتا طولانی این بیماری تنفسی مرگ‌ بار از چند روز تا دو هفته متغیر است و همین امر موجب می‌شود مبتلایان تا پیش از بروز علایمی چون تب و تنگی نفس به مراکز درمانی مراجعه نکنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.