سید علیرضا مروجی روز یکشنبه به مناسبت روز جهانی هپاتیت در نشستی با خبرنگاران کاشان بیان کرد: یکهزار نفر کودک، هشت هزار نفر بزرگسال، یکهزار نفر اهداکنندگان خون، ۲۵۰ نفر بیمار دیالیزی واکسن دریافت کرده و در کنار این افراد، ۲ هزار و ۱۸۳ دوز واکسن هپاتیت نیز به زندانیان تلقیح شده است.

وی با اشاره به انواع ویروس هپاتیت یادآور شد: ۴۷ نفر بیمار مبتلا به هپاتیت بی و سی تاکنون در شهرستان‌های کاشان و آران‌وبیدگل شناسایی و تحت مراقبت قرار گرفتند که از میان افراد شناسایی شده، ۴۰ نفر به هپاتیت بی و هفت نفر نیز به هپاتیت سی مبتلا هستند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان آگاهی نداشتن بیشتر مردم در مورد این قاتل عفونی پیشرو را مورد اشاره قرار داد و افزود: هپاتیت با نشانه‌هایی مانندخستگی، احساس ناراحتی در ناحیه شکم، تهوع و استفراغ، کاهش اشتها، زردی و تب بروز می‌کند و قابل پیشگیری و حتی درمان در صورت تشخیص به هنگام است.

وی اظهار داشت: در این راستا آموزش ۲ هزار  و ۵۰۰ نفر از مراقبان سلامت مرد، رابطان بهداشتی، برخی دانشجویان (جز رده پزشکی)، زنان خانه‌دار، کارمندان آموزش و پرورش و دانش آموزان در مورد بیماری هپاتیت سال گذشته انجام شد و امسال نیز افزون‌بر ۸۰۰ نفر آموزش‌های راه‌های پیشگیری، تشخیص به هنگام و مراجعه برای درمان را فرا گرفتند.

مروجی به تعهد جهانی ایران برای حذف هپاتیت تا سال ۲۰۳۰ اشاره کرد و گفت: آزمایش افراد مبتلا و درمان آنها در این راستا به جد پیگیری می‌شود و مدل جامع سیستماتیک آموزش و ارتقای سلامت نیز به اجرا گذاشته شده است.

وی اضافه کرد: برای درمان این بیماری همچنین درمانگاه ویژه هپاتیت در بیمارستان شهید بهشتی کاشان با همکاری گروه عفونی دانشگاه علوم پزشکی و استادان متخصص گروه عفونی فعالیت دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان در ادامه رعایت مسائل بهداشتی مانند شستن دست‌ها با آب و صابون، استفاده از آب و غذای سالم و سرویس‌های بهداشتی، روابط جنسی محافظت شده، استفاده از سرنگ استریل و استفاده نکردن از وسائل شخصی دیگران مانند مسواک را از جمله راه‌های پیشگیری از ابتلا به هپاتیت برشمرد.

ششم مردادماه (۲۸ ماه میلادی جولای) روز جهانی هپاتیت نام‌گذاری شده است.

جمعیت افزون بر ۴۶۸ هزار نفری شهرستان‌های کاشان و آران و بیدگل زیر پوشش خدمات بهداشتی و درمانی دانشگاه علوم پزشکی کاشان قرار دارند.

۶۱۳۶/۸۱۲۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.