به گزارش روز دوشنبه روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد دکتر محمدرضا دهقان افزود: طبق مطالعات انجام شده یک سوم جمعیت کشور به فشار خون بالا مبتلا هستند.
وی خاطر نشان کرد: از مجموع 16 میلیون فرد مبتلا به فشار خون در کشور، 40 درصد آنان از فشار خون خود آگاه نیستند و زمانی مطلع می شوند که عوارض مرتبط با آن نظیر بیماریهای قلبی-عروقی و سکته های مغزی بروز کرده لذا ضرورت پیشگیری از این قاتل خاموش بیش از پیش باید مورد توجه قرار گیرد.
وی به طرح بسیج ملی فشارخون در کشور و استان اشاره کرد و ادامه داد: در اجرای این طرح تمام افراد اعم از ایرانی و غیر ایرانی بین 30 تا 70 سال مورد غربالگری فشارخون قرار می گیرند.
وی افزود:گروه هدف می توانند جهت اندازه گیری فشار خون خود به مراکز ثابت و سیار، پایگاهها و خانه های بهداشت مراجعه کنند.
دکتر دهقانی یادآور شد: طرح یاد شده در 2 مرحله اجرا می شود که مرحله نخست از 27 اردیبهشت تا 17 خرداد ماه است که اطلاع رسانی عمومی و تجهیز امکانات در این مرحله انجام می شود.
وی اضافه کرد:مرحله دوم از 17 خرداد تا 15 تیرماه است که اجرای طرح به صورت رسمی در تمامی مراکز، ادارات، کلینیک ها،بیمارستانها، اماکن و مکانهای پر تردد انجام می شود.
فشارخون‌ به طور طبیعی‌ بر اثر استرس و فعالیت بدنی بالا می‌رود، اما فردی‌ که‌ دچار بیماری‌ فشارخون هستند، در‌ هنگام‌ استراحت‌ نیز فشار خونشان‌ بالاتر از حد طبیعی‌ است.
بیمارستان‌هایی دولتی در یزد زیر نظر دانشگاه علوم پزشکی یزد و درمجموع 132 مرکز بهداشتی و درمانی شهری در استان فعالیت دارد.
مجموع واحدهای بهداشتی و درمانی استان 349 باب هست که شامل 36 مرکز خدمات جامع سلامت روستایی، 49 مرکز خدمات جامع سلامت شهری ، 93 پایگاه سلامت و 171 خانه بهداشت است.
استان یزد بر پایه سرشماری آبان ماه سال 1395، یک‌میلیون و 138 هزار نفر جمعیت دارد که 85 درصد در 21 شهر و بقیه در روستاها و آبادی‌ها زندگی می‌کنند.
2088/ 6197
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.