«نوربخش حاتمی» روز سه‌شنبه در مراسم رونمایی از پنج محصول سالم گواهی شده زنان روستایی و تجلیل از مدیران عامل صندوق‌های اعتبارات خُرد زنان روستایی استان کرمانشاه در سرسرای اجتماعات سازمان جهاد کشاورزی استان، به کسب رتبه پنجم استان کرمانشاه در تولید گندم با وجود همه مشکلات اشاره کرد وافزود: امسال ۳۸۰ هزار تن بذر اصلاح شده و با کیفیت در استان خریداری شده و تلاش می‌کنیم فرهنگ استفاده از بذور اصلاح شده و مادر را در استان نهادینه نماییم.

افزایش تولید عسل به ۱۰ هزار تن در برنامه است

او افزایش میزان تولیدات گوشت سفید و قرمز را از دیگر توفیقات استان در سال جاری دانست و گفت: تولید گوشت سفید در استان از ۶۳ هزار تن به ۷۰ هزار تن و گوشت قرمز نیز به ۴۰ هزار تن رسیده است.

او همچنین با اعلام اینکه تولید عسل در استان نیز اکنون به پنج هزار و ۵۵۴ تن رسدیه است، گفت: براساس برنامه ریزی انجام شده و باتوجه به پتانسیل و ظرفیت های این بخش تا سه سال اینده این رقم را به ۱۰ هزار تن می رسانیم.

او توسعه پرورش رنبور عسل را در ایجاد اشتغال و درآمدزایی برای جوامع محلی و توسعه اقتصادی منطقه بسیار موثر دانست.  

راه اندازی ۴۸ صندوق خُرد زنان در استان کرمانشاه

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنان خود یکی از رویکردهای این سازمان را توجه ویژه به جوامع محلی به خصوص زنان سرپرست خانوار دانست و گفت: در راستای حمایت از این اقشار امسال ۴۸ صندوق خُرد زنان در استان تشکیل شده است.

حاتمی، زنان روستایی و عشایری را یکی از ارکان مهم و اصلی تولید دانست و افزود: حمایت و توجه به این اقشار منجر به توسعه کشاورزی و اقتصاد استان کرمانشاه می شود.

او ارتقای بهره وری و تولید محصولات سالم و ارگانیک را یکی از اهداف حمایت از زنان روستایی عشایری دانست و گفت: خوشبختانه استان کرمانشاه در زمینه تولید محصولات ارگانیک و کاهش الاینده ها رتبه اول کشور را دارد و فاصله اش با استان دوم ۲ برابر است.

رونمایی از پنج محصول ارگانیک در استان

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه در ادامه سخنانش به رونمایی از پنج محصول ارگانیک اشاره کرد و گفت: به همت ادارات استاندارد، علوم پزشکی و جهاد کشاورزی از این محصولات رونمایی شده و روند معرفی این محصولات همچنان ادامه دارد.

حاتمی افزود: این محصولات دستاورد فعالیت ها و تلاش های زنان روستایی عشایری در قالب صندوق های خُرد روستایی است.

او با اشاره به توانمندی های زنان روستایی عشایری استان کرمانشاه، تاکید کرد که سازمان جهاد کشاورزی به دنبال معرفی و ارتقا جایگاه شایسته این قشر است و در راستای حمایت از آنان تلاش می کند.

وی به تدوین برنامه سه ساله توسعه بخش کشاورزی استان نیز اشاره کرد و گفت: در این برنامه نقش زنان پررنگ دیده شده است.

وی به راه اندازی ۵۰ مزرعه زعفران در استان کرمانشاه نیز اشاره کرد و افزود: عمده این مزارع توسط زنان سرپرست خانوار ایجاد شده و سازمان جهاد کشاورزی نیز در راستای حمایت به آنان آموزش ، خدمات و پیاز رایگان ارایه کرده است.

او همچنین با اشاره به اینکه در استان کرمانشاه دهستان هایی وجود دارد که اهالی آن با فقر شدید و بیکاری روبرو هستند، گفت: در این دهستان ها امکان توسعه بیشتر محصولات کشاورزی وجود ندارد و از این رو باید برای اهالی این مناطق برنامه ریزی کنیم.

 در این مراسم از پنج تن از زنان روستایی دارای محصول سالم گواهی شده و مدیران عامل صندوق های اعتبارات خرد زنان روستایی استان کرمانشاه با اهدای لوح تقدیر قدردانی شد.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب‌های کشاورزی کشور است به طوریکه اکنون پنج درصد محصولات کشاورزی کشور در این استان تولید می‌شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه اکنون حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره اکنون در استان فعال است.

همچنین در این استان ۲۵ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

سال گذشته بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید شد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.