هوشنگ بازوند عصر دوشنبه در سومین روز از ایام دهه فجر در جلسه ستاد بازسازی مناطق زلزله زده در فرمانداری سرپل ذهاب با تبریک ایام دهه مبارک فجر افزود: کار بازسازی واحدهای احداثی مناطق روستایی در سرپل ذهاب پایان یافته و برای تکمیل واحدهای احداثی داخل شهر ۱۲ هزار تسهیلات تکمیلی ۱۲۰ میلیون ریالی ابلاغ شد که ۶ هزار فقره آن به بانک های عامل معرفی شده و ۶ هزار فقره دیگر دارای مشکلات اداری و بانکی است که درصدد رفع آن از طریق بانک مرکزی هستیم.

وی اظهار داشت: ۳۰ هزار واحد دامداری و واحدهای مسکونی مددجویان کمیته امداد و بهزیستی نیز با تامین اعتبارات لازم بازسازی شده و به بهره برداری رسیده است.

نماینده عالی دولت در استان کرمانشاه گفت: باتلاش های صورت گرفته اکنون شاهد متولد شدن یک سرپل ذهاب جدید از دل ویرانه های زلزله سهمگین آبان سال ۹۶ هستیم و تجربه زلزله بم به ما آموخت باید هرچه زودتر از این بحران گذر کنیم.

بازوند ادامه داد: صبح روز زلزله آبان ۹۶، ساختمان آسیب دیده فرمانداری را ستاد بحران قرار دادیم و با اصرار جلسه مهم دکتر جهانگیری معاون اول رییس جمهوری را در همین سالن فرمانداری برگزار کردیم و  به شکل آگاهانه تلاش کردیم زندگی را خیلی سریع به سرپل‌ذهاب برگردانیم.

 او اضافه کرد: داروخانه‌ها، رستوران‌ها و نانوایی‌ها را همان روزهای اول در سرپل ذهاب و دیگر مناطق زلزله زده راه اندازی کردیم و به شخصه در این مکان ها حضور می یافتم تا مردم ببینند که زندگی به شهر برگشته است.

 استاندار کرمانشاه گفت: باتلاش‌های شبانه روزی دستگاه‌های مختلف، مردم خیلی زود به روال عادی و معمول خویش بازگشتند و از ریل زندگی خارج نشدند، در حالی که یک زلزله بسیار بزرگ اتفاق افتاده بود.

وی ادامه داد: در این زلزله از یک شرایط کاملا بحرانی به عرصه‌ای سرشار از فرصت‌ها رسیدیم، شهر دوباره ساخته شد.

بازوند با قدردانی از عملکرد سیستم بانکی اظهار داشت: بانک ها در پرداخت وام های زلزله و تسهیلات اشتغال زایی نهایت همکاری را داشتند، همچنین حضور در برنامه‌های زنده تلویزیونی، حساسیت ها و دشواری های خاص خود را داشت ولی با اشرافی که به شرایط مناطق زلزله زده داشتیم این برنامه ها بستری برای طرح فراگیر مشکلات مردم زلزله زده در سطح ملی و گرفتن اعتبارات لازم برای پیشبرد برنامه‌ها شد.

او همچنین با اشاره به ایام دهه فجر و بهره برداری از طرح های عمرانی گفت: امروز آغاز عملیات گازرسانی به ۲۸۰ روستا و افتتاح ۳۰۶ کیلومتر آسفالت در شهرستان قصرشیرین نیز انجام گرفت.

وی افزود: یک مرکز دیالیز که بعداز زلزله ساختمان آن در محوطه بیمارستان سرپل ذهاب ساخته شده است به بهره برداری رسید و همچنین‌ بهره برداری از یک واحد اقتصادی و برگزاری جلسه ستاد بازسازی از دیگر برنامه های امروز در سرپل ذهاب بود.

فرماندار سرپل ذهاب نیز گفت: ۱۸ هزار و ۱۲۲ واحد تعمیری در شهر و روستاهای سرپل ذهاب بر اثر زلزله آبان سال ۹۶ دچار آسیب شد که مرمت و بهسازی تمامی آن ها به پایان رسیده است.

محبت جمالی نیا افزود: تعداد ۲۳ واحد خانه بهداشت در جریان زلزله آسیب دید و نیازمند بازسازی بودند که ۲۰ واحدآن به بهره برداری رسیده و سه واحد هم به زودی تکمیل می شود و علاوه بر این چهار مرکز بهداشتی روستایی به بهره برداری رسیده و یک واحد نیز دارای ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی است.

وی اظهار داشت: سه پایگاه سلامت شهری با ۱۲ میلیارد ریال از محل اعتبارات طرح تحول سلامت به بهره برداری رسیده و پایگاه خدمات بهداشت درمانی داخل شهر با بیش از هشت میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال و با کمک دولت از محل اعتبارات طرح تحول سلامت نیز با اعتبار ۱۱ میلیارد ریال با مشارکت داروخانه دکتر عبیدی ساخته شده و در روزهای آینده به بهره برداری می رسد.

فرماندار سرپل ذهاب گفت: از مجموع ۱۷ هزار واحد مسکونی تخریبی در شهر و روستاهای این شهرستان نیز شامل هشت هزار واحد در روستاها کار ساخت هفت هزار و ۸۴۴ واحد مسکونی به طور کامل پایان یافته و از ۹ هزار واحد شهری نیز هم اکنون پنج هزار و ۸۹۱ واحد مسکونی ساخته شده است.

 او همچنین از افزایش تخت های بیمارستان ۵۶ تختخوابی شهدای سرپل ذهاب در قبل از زلزله باتوجه به آسیب در زلزله به ۷۹ تختخوابی خبر داد و ادامه داد: برای این واحد بیمارستانی ۲۰۰ میلیارد ریال هزینه شده و هم اکنون خدمات لازم را به مردم ارایه می دهد.

وی از انجام مرحله دوم ساخت بیمارستان توسط خیرین کاشان خبر داد و اظهار داشت: این طرح پیشرفت ۴۰ درصدی دارد و یک بیمارستان ۸۱ تختخوابی به شهرستان اضافه خواهد شد.

او گفت: آزادسازی و پاکسازی پارک ها و معابر عمومی با همکاری مردم و جابه جایی و برداشتن کانکس ها انجام شده است و ۶۲ خانوار مسکن مهر شهید شیرودی به دلیل اینکه سه بلوک از مسکن مهر هنوز مشکلات گاز و برق و آب دارند و تحویل داده نشده در داخل کانکس هستند.

وی در پایان افزود: مشکلاتی در خصوص تکمیل واحدهای نیمه تمام وجود دارد که امید است با نگاه ویژه استاندار مرتفع شود.

زمین لرزه ۷.۳ ریشتری ۲۱ آبان سال گذشته در ۱۱ کیلومتری بخش ازگله و ۳۲ کیلومتری شهر سرپل ذهاب رخ داد که ۶۲۰ کشته و ۱۲ هزار و ۳۸۶ مصدوم داشت.
این زلزله به ۱۰ شهرستان و یک هزار و ۹۳۲ روستای استان کرمانشاه خسارت وارد کرد و براساس ارزیابی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی ۱۰۳ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی آسیب کلی و جزیی دید.
البته در زلزله ۶.۴ ریشتری یکشنبه چهارم آذر ۹۷ هم ۷۷۱ مصدوم و بیش از چهار هزار واحد مسکونی خسارت دیده، به این آمارها اضافه شد.
مسوولان ارشد استان گفته اند که همه واحدهای خسارت دیده را تا پایان امسال تکمیل می کنند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.