حجت الاسلام و المسلمین هادی صادقی در آیین بزرگداشت عالم فرزانه آیت الله سید مرتضی نجومی که امروز (26 دی) با حضور جمعی از مسئولان و هنرمندان و ادیبان استان کرمانشاه برگزار شد، با اشاره به ابعاد مختلف شخصیت هنری، علمی و ادبی آیت الله نجومی، گفت: این شخصیت والامقام را همه به هنر خوشنویسی و تهذیب و علم والا می شناسند، اما ایشان هنرهایی فراتر از این داشتند که ناشناخته مانده است.

وی از تواضع ایشان به عنوان هنر برجسته این عالم کرمانشاهی یاد کرد وافزود: آیت الله نجومی مجتهدی مسلم بود و آیات عظامی همچون آیت الله محمد باقر زنجانی مرجعیت ایشان را تایید کردند و ایشان اگر در نجف می ماند، جایگاهی همانند آیت الله سیستانی می یافت و یا اگر به قم مهاجرت می کرد قطعا به جایگاه یکی از مراجع عظام می رسید، اما ایشان با توجه به نیاز منطقه و زادگاه خود و لزوم هدایت مردم این خطه تواضع کرده و ترجیح دادند درکرمانشاه بمانند و در این همین جا به تدریس علوم دینی همت گمارند.

صادقی به هنر انسان سازی این عالم وارسته هم اشاره کرد وافزود: ایشان افراد بسیاری را در راه اسلام و انقلاب تربیت کرد و اولین شهید مکتب ایشان هم داماد این عالم فرزانه بود که به فیض شهادت نایل آمد.

این مسئول خاطرنشان کرد: آیت الله نجومی هنر برجسته دیگری هم داشت و آن هنر انقلابی بی ادعا بودن است، ایشان هیچ گانه نان انقلابی گری خود را نخورد و برای به ثمر نشاندن این انقلاب مجاهدت های بسیاری داشتند و در زمانی که کمتر کسی جرات نام بردن از امام (ره) و اعلامیه های ایشان را داشت، این عالم فرزانه با دستخط خود اعلامیه های امام را نوشته و منتشر می کرد.

وی افزود: بعدها و با آمدن دستگاه تکثیر، منزل ایشان به محل چاپ اعلامیه های امام (ره) تبدیل شد و کمتر کسی از مبارزان انقلابی از این جریان خبر داشتند.

صادقی با اشاره به توانایی جذب بالای این عالم ربانی در ارتباط با مردم کوچه و بازار، گفت: هنر جذب دلها، کار بسیار دشواری است که آیت الله نجومی به خوبی از عهده آن بر می آمد و کوچک و بزرگ و عوام و خواص همه ارتباط خوبی با ایشان داشتند.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در ادامه به نظریه پردازی های آیت الله نجومی در زمینه هنر اشاره کرد وافزود: ایشان کتابی تحت عنوان "عرفان هنری" در این زمینه به نگارش درآورده که در این کتاب به صراحت از دو نوع هنر رحمانی و شیطانی و راه های شناخت آن صحبت می‌شود.

وی افزود: ایشان در این کتاب عنوان می‌کند که هنر رحمانی هنری است که از عالم هوا و هوس فاصله گرفته و به عالم عقل نزدیک میشود و هنری است که در خدمت عقل است، در این کتاب آمده هنری متعالی است که در خدمت عقل و تقوا گرفته شده و از هوا و هوس دور بماند و همین تفاوت است که امروزه موجب متفاوت شدن هنرمندان جامعه شده است.

وی افزود: امروزه کسانی که به اسم هنرمند می بینیم و می شناسیم بسیار با یکدیگر متفاوت هستند و برخی فقط اصل هنر را بر خط و خال و صورت ظاهر می بینند و فقط نگاه حسی به هنر دارند، اما در مقابل هنرمندانی هستند که حقایق را جای دیگر یافته و هنر را در اختیار عقل و تقوا می‌گیرند.

صادقی تصریح کرد: اگر می خواهیم از هنرمندان، هنری متعالی ببینیم باید خیال هنرمندن را درست کنیم و باید معنویت را وارد دنیای آنها کنیم و باید هنر آنها را به سمت عقل معطوف کرده و از هوا و هوس و شهوات دنیایی دور کنیم که این امر جز با تربیت معنوی هنرمندان امکان پذیر نیست، کاری که آیت الله نجومی به خوبی به آن واقف بوده و چهار دهه به این امر همت گمارد.

وی افزود: ما امروز به شدت به این امر نیاز داریم که فضای هنر با تربیت معنوی آمیخته شود و تا زمانی که هنرمندان ما با معنویت مانوس نشوند نمی‌توان از آنها انتظار هنر رحمانی داشت.

معاون فرهنگی قوه قضاییه در بخش دیگر سخنانش به حوادث اخیر کشور اشاره و با تسلیت شهادت شهید سپهبد قاسم سلیمانی و همرزمان شهیدش، گفت: به برکت خون این شهیدان بود که مجلس عراق جرات کرد خروج آمریکا از عراق را به تصویب رساند و دولت این کشور برای خروج آمریکا برنامه زمانبندی تعیین کرده است.

وی افزود: در ایران هم مسئولان اقدامات خوبی انجام دادند و نیروهای مسلح توانستند سیلی بزرگی به آمریکا بزنند و با انهدام پایگاه نظامی "عین الاسد" کاری کردند که تا امروز هیچ ملتی جرات انجام آن را نداشت و این به برکت خون این شهیدان بزرگوار است.

صادقی به حادثه سقوط هواپیمانی اکراینی هم اشاره کرد وگفت: متاسفانه حادثه دردناکی برای جمعی از هموطنان عزیزمان رخ داد و باعث به شهادت رسیدن آنها شد که امیدواریم به حق خون این شهدا ریشه ظلم آمریکا و صهیونیست و اروپا از سر تمام مظلومان عالم کم شده و سایه منحوسشان برای همیشه برچیده شود.

این مراسم به همت سازمان فرهنگی اجتماعی شهرداری کرمانشاه برگزار شد.

انتهای پیام

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.