هرمز نوروزی روز سه شنبه به مناسبت سالروز تاسیس نهضت سواد آموزی و چهل ساله شدن این نهاد در یک کنفرانس خبری افزود: براساس سرشماری سال ۹۵ اختلاف سطح سواد زنان و مردان در استان کرمانشاه سه درصد بیشتر از میانگین کشوری بوده است که با برنامه ریزی انجام شده این درصد به میانگین کشوری نزدیک شده است.

وی، تعریف سوادآموزی را خواندن و نوشتن، روخوانی قرآن و نیز توانایی نشر و اشاعه فرهنگ اسلامی عنوان کرد و گفت: طبق تحقیقات ما با وجود برنامه های سوادآموزی باز هم ۴۰ درصد افراد به دلایل فرهنگی به امتحان         نمی‌رسیدند اما اگر سوادآموزی همراه با آموزش نماز باشد روند آن تسریع می شود.

نوروزی بیان داشت: در مناطقی از استان مانند سرفیروزآباد و کوزران که فقر اقتصادی بیشتر است افراد بیشتری نیز بی سواد هستند.

معاون نهضت سواد آموزی کرمانشاه، این نهاد را یکی از موفق ترین نهادهای کشور بیان کرد و گفت: سال گذشته در ۶ شاخص و امسال نیز در هشت شاخص برتر کشور بوده ایم.

نوروزی تاکید کرد: در اجرای برنامه های سواد آموزی برای حدود ۱۳ هزار نفر سهمیه استان در سه مرحله دوره سوادآموزی، انتقال و تحکیم بیش از صد درصد برنامه ها اجرایی شده است.

وی ادامه داد که در ۱۱ مرکز استان علاوه بر برنامه های سوادآموزی، مهارت های زندگی برای حدود هزار نفر آموزش داده شده است.

به گفته او، استان کرمانشاه در آموزش مهارت های کامپیوتری نیز رتبه اول کشور را در بین سوادآموزان دارد؛ ضمن اینکه نهضت سوادآموزی استان رتبه اول جشنواره ملی شهید رجایی را نیز به دست آورده است.

نوروزی در پایان گفت: از جمعیت ۱۰ تا ۴۹ سال کل کشور ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار نفر بی سواد هستند و سهم  استان کرمانشاه از این آمار ۴۰ هزار نفر است.

وی افزود: جمعیت ۶ سال به بالای بی سواد کل کشور نیز هشت میلیون نفر است که سهم استان کرمانشاه از این آمار به درستی مشخص نیست.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۳۴ شهر و ۲ هزار و ۵۹۵ روستا دارد.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
1 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.