در گذشته زنان روستایی با فعالیت های شبانه روزی که پیش از طلوع خورشید با شیر دوشیدن از گاو و گوسفندان، مهیا کردن صبحانه و بدرقه مردان خانواده به صحرا آغاز می شد و با  نظافت خانه و حیاط بزرگ آن، زراعت در کنار مردان، نگه داری فرزندان، پخت نان، درست کردن پنیر و ماست و سایر فعالیت ها تا پاسی از شب ادامه داشت  الگوی شاخصی از زایندگی و تولید و تحرک در عین سلامت و نشاط بودند اما امروزه این نقش تغییر کرده و آنها نیز به تدریج  با رفت و آمد به شهرها و وارد کردن انواع ابزارهای ماشینی به روستاها تحت تاثیر فناوری قرار گرفته اند که یکی از نتایج آن همین تغییر سبک زندگی  و کاهش تحرک بدنی در بین این قشر است.

امروزه دیگر خبری از آن همه جنب و جوش در روستاها نیست چون بخشی از آن سکنه قدیمی در اثر کمبود امکانات روستایی به شهرها مهاجرت کرده اند و بخش دیگر نیز به ویژه در روستاهای نزدیک  شهرها در اثر پیشرفت فناوری و توسعه امکانات سبک زندگی مشابه اهالی شهرها پیدا کرده اند و بسیاری از امورشان دیگر به شکل سنتی نیست.

در جوامع امروزی بواسطه ظهور تکنولوژی، تغییر در سبک زندگی افراد، بی تحرکی و قرار گرفتن در موقعیت های بدنی نامناسب در محیط کار و منزل و استفاده زیاد از وسایلی چون موبایل به تضعیف ساختار قامتی و بروز ناهنجاری های اسکلتی عضلانی از قبیل گودی کمر، قوز یا پشت گرد، سر به جلو  و سایر ناهنجاری ها منجر شده است.

به خاطر اهمیت این موضوع بود که سال گذشته وزارت ورزش و جوانان اقدام به اجرای طرح ملی سنجش و بررسی ساختار قامتی دختران و زنان روستایی بالای ۱۵ سال کرد و در قزوین نیز این طرح با همکاری دانشگاه علوم پزشکی،  اداره کل امور بانوان و خانواده استانداری و اداره کل امور روستایی استانداری توسط اداره کل ورزش و جوانان در بخشی از روستاها آغاز شد.

بررسی ساختار قامتی ۳۸۷۰ بانوی بالای ۱۵ سال روستاهای قزوین 

مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و بانوان قزوین با تاکید بر لزوم توجه به ورزش بانوان در روستاها گفت: طرح سنجش ساختار قامتی دختران بالای ۱۵ سال روستاها سال گذشته در ۲۴ روستای استان اجرا شد و سه هزار و ۸۷۰ زن تحت پوشش آن قرار گرفتند.

ندا پاکدامن افزود: در این طرح وضعیت دختران و زنان روستایی در ۱۹ شاخص توسط متخصصان طب ورزشی مورد غربالگری، بررسی و در نهایت آموزش قرار گرفت.

وی از ادامه اجرای این طرح در سال جاری خبر داد و افزود: امسال این طرح با ۴۰ درصد افزایش روستاهای تحت پوشش ادامه می یابد.

پاکدامن ادامه داد: علاوه بر پیگیری ناهنجاری های بانوانی که سال گذشته مورد غربالگری قرار گرفتند، برنامه تربیت و اعزام مربی به خانه های ورزش روستایی جهت آموزش زنان  در دستور کار این طرح قرار دارد.

مسئول ورزش بانوان اداره کل ورزش و جوانان قزوین افزود: با توجه به اهمیت موضوع سلامت جسمی در بین زنان روستایی باید تا سال ۲۰۲۵ تمام جامعه بانوان روستایی از این نظر مورد شناسایی قرار گیرند.

خانه های ورزش روستایی ظرفیتی موثر در توسعه ورزش بانوان/ ایجاد ۱۰۴ خانه روستایی در قزوین

مدیرکل ورزش و جوانان قزوین گفت: در سال گذشته ۱۰۴ خانه ورزش روستایی به همراه تجهیزات در روستاهای استان تاسیس شد و امسال نیز تاسیس ۲۵ خانه ورزش دیگر در دستور کار این اداره کل است.

عباس علایی مقدم، نقش این خانه ها را در ترویج فرهنگ ورزش و تحرک بدنی در  بین زنان و مردان روستایی موثر دانست و افزود: در سال جاری ۴۳ میلیارد ریال جهت ایجاد و تجهیز خانه های ورزش روستایی به استان اختصاص یافته تا این فعالیت ها با کیفیت بیشتر دنبال شوند.

وی اضافه کرد: در کنار تاسیس این خانه ها،  برنامه تربیت مربی جهت فعالیت در این خانه‌ها نیز پیگیری می شود تا این گونه فعالیت ها به شکل جدی تری به اجرا در آیند.

علایی مقدم افزود: همچنین در سال جاری برگزاری مسابقات خانه‌های ورزش روستایی و لیگ داخلی بانوان ورزشکار روستایی نیز از دیگر برنامه هایی است که برای توسعه فرهنگ ورزش در روستاها توسط ورزش بانوان استان اجرا خواهد شد.

تغییر سبک زندگی و فقر حرکتی مهم ترین عامل ناهنجاری قامتی زنان روستایی 

یک متخصص حرکات اصلاحی و طب ورزشی و مجری طرح سنجش ساختار قامتی زنان روستایی نیز در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: مهم ترین عامل موثر در وضعیت نامناسب ساختار قامتی بانوان روستایی شناسایی شده " تغییر سبک زندگی و فقر حرکتی"  است،  به طوری که بر خلاف پیش بینی های ما سبک زندگی نادرست به روستاها نیز رسوخ کرده و ناهنجاری های زیادی در وضعیت بدنی آنها به وجود آورده است.

دکتر ابوالفضل رحمانی افزود: در نتیجه این کم تحرکی،  اضافه وزن در  اکثر زنان روستایی بررسی شده بسیار مشهود بود.

وی با بیان اینکه ضعف عضلانی هم موجب ساختار قامتی نادرست می شود، گفت: موقعیت و نوع کار و ژنتیک هم باعت شده تا بسته به نوع منطقه یک ناهنجاری خاصی در هر کدام از آنها بیشتر مشهود باشد.

رحمانی ادامه داد: با بررسی های انجام شده در بین حدود ۳۸۰۰ بانوی روستایی قزوین به طور کلی گودی کمر، قوز کمر و مشکلات ستون فقرات در زنان نسبت به اندام تحتانی بیشتر مشاهده شد.

وی اظهار داشت: در خود انگشتان پا هم به خاطر کفش های نامناسب انگشت کج بیشترین مشکل در بین این زنان بود.

رحمانی افزود: همچنین زانوی ضربدری یکی دیگر از مشکلات اندام تحتانی  بود که ناشی از صافی کف پا، تغییر سبک زندگی و مشکلات لگنی است.

وی گفت: در همان مرحله اول این طرح آموزش های تئوری در کلاس های درس به منظور یادگیری حرکات ساده ورزشی و سبک درست عملکرد در هنگام استراحت و کار به بانوان شرکت کننده ارایه شد.

رحمانی افزود: در گام دوم نیز پوسترهایی بین بانوان جهت آشنایی با وضعیت بدنی، مشکلات  و نحوه ورزش در منزل و  تمرینات ویژه برای انجام دادن توزیع شد و همچنین افراد  دارای ناهنجاری های حاد نیز علاوه بر دوره آموزشی جهت پیگیری بیشتر به مراکز تخصصی تر ارجاع داده شدند.

ضعف امکانات زیرساختی ورزش بانوان در مناطق محروم و روستایی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین نیز گفت: زیرساخت ها و امکانات و تجهیزات ورزشی در سطح استان برای بانوان چندان مناسب نیست و این موضوع خود را در شهرهای کوچک، مناطق محروم و روستاها بیشتر خود را نشان می دهد.

صدیقه ربیعی افزود: باید با هم افزایی و همکاری بیشتر بین مسئولان شهرستان ها نسبت به افزایش و تقویت این زیرساخت ها اقدام کرد.

این مسئول حوزه بانوان اضافه کرد: امروزه باید با آموزش صحیح و فرهنگ سازی در بین خانواده ها به این سمت حرکت کنیم که ورزش در سبد خانوارها قرار گیرد.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین اجرای طرح سنجش ساختار قامتی زنان روستایی را در جهت ارتقای سلامت بدنی آنان موثر ارزیابی کرد و گفت: شناسایی به موقع مشکلات ساختار قامتی این بانوان علاوه بر اهمیت اقدامات پیشگیرانه موجب ارتقای کیفیت زندگی و اصلاح عادت های حرکتی روزانه و شغلی می شود.

ربیعی ادامه داد: زنان و دختران روستایی با سختی ها و مشکلات کار روزمره مواجه هستند و با افزایش سن دچار انواع ناهنجاری های اسکلتی و ستون فقرات می شوند بنابراین اقدام اساسی و برنامه ریزی جهت پیشگیری و کنترل این موضوع ضروری است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری قزوین افزود:نیروها و امکانات مناسبی در آموزش و پرورش، دانشگاه ها و ورزش و جوانان استان وجود دارد که می توان با هم افزایی آنها این گونه طرح ها را در شهرها و روستاها پیگیری کرد.

ربیعی افزود: در جامعه ای که طی سال های آینده به سمت سالمندی حرکت می کند هرگونه غفلت و بی توجهی  به ورزش و تحرک بدنی منجر به بروز بسیاری از مشکلات در دوران سالمندی جمعیت خواهد شد و آسیب های بزرگی به دولت ها و خانواده ها وارد خواهد کرد بنابراین بهتر است از همین امروز برای این مساله و فرهنگ سازی ورزش برنامه ریزی کرد.

۷۳۸۸*۳۰۱۳

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.