استان کرمانشاه با ۲ میلیون نفر جمعیت هم اکنون دارای ۳۱ حزب مستقل و یا شاخه احزاب کشوری است.
احزاب در کشور و استان کرمانشاه متاسفانه از توانمندی لازم برخوردار نیستند و بیشتر آنها فعالیت موسمی دارند و تنها در برخی مقاطع خاص مانند زمان انتخابات ریاست جمهوری و مجلس شورای اسلامی فعال می‌شوند.

در آستانه یازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی، ایرنا کرمانشاه قصد دارد در گفت و گو با فعالان سیاسی، اساتید دانشگاه و صاحب نظران سلسله گزارش ها و مصاحبه هایی را در باره اهمیت این دوره از انتخابات و نقش احزاب در توسعه سیاسی و مشارکت بیشتر مردم در انتخابات پیش رو  انجام دهد.
در ادامه گفت و گوی ۲ تن از فعالان سیاسی اصلاح طلب و اصولگرای استان کرمانشاه را در این باره می خوانیم. 
توسعه اقتصادی از مسیر توسعه سیاسی می‌گذرد

«حسنعلی مهدوی چشمه‌گچی» فعال سیاسی اصلاح طلب در خصوص نقش احزاب در توسعه سیاسی و اقتصادی، به خبرنگار ایرنا گفت: هیچ جامعه توسعه یافته ای را در دنیا سراغ نداریم که بدون توسعه سیاسی به توسعه اقتصادی رسیده باشد، حتی در توسعه آمرانه (از بالا به پایین) نیز مانند ترکیه در زمان «آتاتورک» و مالزی در زمان «ماهاتیر محمد»، باز هم پابه پای توسعه اقتصادی به توسعه سیاسی نیز همت گمارده اند.

وی اضافه کرد: از مولفه های مهم و شاخص توسعه سیاسی وجود تشکل‌های مدنی مانند احزاب و نهادهای مردم نهاد می باشد که بانظارت بر عملکرد مدیران و نقد پذیرکردن آنها و کانالیزه کردن مطالبات مردم از حاکمیت ها (بعنوان نهادی واسط بین مردم و حاکمیت) نقش خوبی را ایفا می کنند.

احزاب نهادینه شده و مطبوعات آگاهی‌بخش شرط توسعه کرمانشاه است

دبیرکل حزب توسعه کرمانشاه افزود: احزاب نهادینه شده و واقعی، سمبل مشارکت قانونی و کم هزینه مردم در اداره کشور و به تبع آن استان‌ها می باشد. وقتی احزاب شکل می گیرد دیگر بساط تاریکخانه های پنهان قدرت، باندبازی های پشت پرده، رانت خواری های نهان، ویژه خواری ها، تبعیض ها و گردش ناعادلانه اطلاعات و اخبار و...که برای توسعه اقتصادی یک کشور و استان همچون سم مهلک هستند، برچیده می شود.

وی اضافه کرد: بیشترین نارضایتی معترضان حوادث آبان‌ماه گذشته از وجود تبعیض در جامعه، ثروت اندوزی‌های نامشروع و پنهان کاری هایی بود که همه این پدیده های نامیمون که بعنوان ضدتوسعه عمل می‌کنند، از فقدان احزاب و نهادهای مردمی واقعی شکل می گیرد و تا زمانی که در استان کرمانشاه احزاب نهادینه نشده و مطبوعات آگاهی بخش شکل نگیرد ما افق توسعه را در این دیار به چشم نخواهیم دید.

مهدوی چشمه‌گچی در خصوص انتخابات مجلس شورای اسلامی در کرمانشاه گفت: برخی از کاندیداها همان شیوه پوپولیستی و قومی و قبیله ای را برای کسب آرای مردم در پیش گرفته اند و باید همه تلاش کنیم انتخابات کرمانشاه حداقل در دوره های آینده به سمت انتخابات حزبی پیش برود یعنی مردم به جای رای دادن به افراد به لیست های احزاب و تشکل‌های سیاسی و برنامه های نامزدها رای بدهند.

فعالیت احزاب مقطعی است
این فعال سیاسی افزود: برای نهادینه شدن احزاب در سطح کشور و به تبع آن در استان اگر همین قانون احزاب که اوایل انقلاب تصویب شده و سال ۹۵ هم مجلس دوباره آن را اصلاح کرد در عمل اجرایی شود، یقینا احزاب ما رشد پیدا می‌کنند. اما متاسفانه برخی مسوولان ما در عمل اعتقادی به احزاب ندارند و اجازه کارکرد واقعی به آنها را نمی‌دهند و باید گفت حتی جمعی از مسوولان ما حزب ستیز هستند.

وی ادامه داد: ۱۱۰ حزب در کشور وجود دارد که همه قانونی هستند، شما طی این چند دهه اخیر کدامیک از آنها را دیده اید که اجازه داشته باشند یک راهپیمایی قانونی مثلا برای اعتراض به گرانی برگزار کنند؟ در حالی‌که طبق اصل ۲۷ قانون اساسی برگزاری راهپیمایی بدون حمل سلاح آزاد است و در قانون احزاب هم برای احزاب کشور موضوع برگزاری راهپیمایی و تجمع مسالمت آمیز به رسمیت شناخته شده است.

این فعال رسانه‌ای در پایان گفت: پرداخت یارانه به احزاب در قانون جدید تصویب شده است اما الان که پایان سال است حتی یک ریال از پنج میلیارد تومان اختصاص داده شده برای کمک به احزاب در قانون بودجه سال ۹۸ به آنان داده نشده حتی یارانه سال ۹۷ هم هنوز پرداخت نشده، در حالی که رقم چشمگیری هم نیست. البته برخی از مشکلات احزاب هم بر می‌گردد به خود آنها که متاسفانه کار تشکیلاتی نمی‌کنند و مانیفست حزبی ندارند و بیشتر بصورت حلقه ها و محافل دوستی عمل می‌کنند و به تعبیری مقطعی یعنی فقط در زمان انتخاب فعال می‌شوند و بعد از برگزاری انتخابات هم کرکره فعالیت خود را تا انتخابات بعدی پایین می‌کشند.

احزاب در شکل‌دهی به دموکراسی جوامع موثر هستند

«مسعود محنتی»، فعال سیاسی اصولگرا هم در این خصوص به خبرنگار ایرنا گفت: حزب سیاسی به عنوان یکی از نهادهای جامعه مدنی نقش بسیار مهمی در کشورهای توسعه یافته ایفا می کند و در شکل دهی به دموکراسی جوامع بسیار موثر می باشند. احزاب سیاسی محصول پیشرفت و تکامل جوامع بشری هستند، آن جا که احزاب سیاسی و نهادهای مدنی وجود ندارد، این خود بیانگر آن است که در آن جامعه دموکراسی وجود ندارد. هر دولتی که بدون احزاب سیاسی و نهادهای مدنی ادعای دموکرات بودن را داشته و خود را دموکراسی بخواند به یقین که دروغ می گوید.

وی در خصوص نقش احزاب در توسعه استان افزود: بیشتر احزاب سیاسی در استان کرمانشاه به نحوی زیرمجموعه احزاب کشوری هستند البته در استان احزاب استانی نیز وجود دارد. به طور قطع احزاب فعال و با برنامه می‌توانند در توسعه سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جامعه نقش ویژه ای ایفا کنند.لازمه فعال بودن احزاب داشتن پایگاه مردمی و کادرسازی و توجه دولت ها به آنها است.

احزاب سطح آگاهی‌ سیاسی مردم را افزایش می‌دهند

دبیر حزب آبادگران جوان در کرمانشاه مهم‌ترین کارکرد احزاب را کادرسازی دانست و ادامه داد: چون احزاب مبتنی بر یک ایدئولوژی و دیدگاه شکل گرفته و به واسطه آموزش های درون سازمانی افرادی را در راستای اساسنامه و مرام‌نامه خود تربیت می کنند و وقتی افراد در یک مجموعه مدون به شکل دائمی حضور داشته باشند و آموزش ها و فعالیت های سیاسی را انجام دهند سطح آگاهی سیاسی افراد ارتقا پیدا می‌کند. در کشور و استان کرمانشاه متاسفانه دولتمردان ما در دوره های مختلف اعتقادی به احزاب نداشتند و به احزاب صرفاً به چشم زینت المجالس نگاه می‌کردند و خود را ملزم به ارایه پاسخ به احزاب نمی‌دیدند و احزاب هم به دلیل فقدان پشتوانه اجتماعی نمایندگی افکار عمومی را در دست نداشتند که دولتمردان بخواهند خود را با آنها وفق دهند.

محنتی افزود: اگر بخواهیم سواد سیاسی مردم و جامعه ارتقا یابد باید به دنبال تقویت احزاب باشیم چون یکی از شرایط تحقق مردم سالاری در جامعه وجود احزاب فراگیر با بدنه اجتماعی قوی است و وقتی می توانیم در تحقق مردم سالاری دینی موفق باشیم که احزاب فراگیر و قوی ایجاد کنیم که بدنه اجتماعی قوی داشته و کادرسازی سیاسی داخل آنها ایجاد شود و مدیران سیاسی ما برآمده از تشکل های سیاسی باشند اما در وضعیت کنونی به دلیل فقدان این شرایط احزاب عملاً کارکرد خود را از دست داده و خیلی جدی گرفته نمی‌شوند.

حمایت‌های مالی از احزاب برای نظام سرمایه‌گذاری محسوب می‌ شود

این فعال سیاسی اصولگرا در خصوص انتخابات مجلس در کرمانشاه گفت: باتوجه به تنوع بافت قومی و قبیله ای استان کرمانشاه و اینکه احزاب به رسالتی که در قانون آمده به دلایل مختلف نمی توانند عمل کنند برای مردم و برخی کاندیداها ناشناخته است.به طور قطع اگر احزاب به کادرسازی و پرورش نیروهای مستعد سیاسی و اجتماعی می پرداختند امروز شاهد ثبت نام خیل عظیمی از کاندیداهای مجلس نبودیم.
وی اضافه کرد: تا زمانی که احزاب نهادینه نشده، مردم عضو احزاب نشوند و وزن کشی احزاب مشخص نباشد، تحزب در کشور و استان کرمانشاه محقق نمی‌شود اگر مردم بدانند قدرت احزاب بالاست عضو آن‌ها می شوند و کاندیداها نیز می‌دانند باید از کانال این احزاب ورود پیدا کنند وگرنه رای مردم را کسب نمی‌کنند.
محنتی در خصوص راهکارهای تقویت احزاب افزود: یکی از راهکارهای تقویت احزاب، حمایت های مادی و معنوی نظام سیاسی از آنان است. توزیع امکانات مادی و مالی به احزاب، هنگامی تقویت کننده است که عادلانه باشد. عدالت در توزیع امکانات مادی و مالی نیز بستگی تام به میزان، گستردگی و چگونگی فعالیت احزاب دارد.

وی در پایان گفت: احزاب واقعی باتوجه به کارکردهایی که دارند برای نظام سیاسی یک فرصت در جهت افزایش ظرفیت پاسخگویی به مطالبات اجتماعی که هدف توسعه یافتگی است، محسوب می شوند. فرصتی که باید از سوی نظام سیاسی مغتنم شمرده شود. به همین دلیل حمایت های مالی و مادی از احزاب برای نظام سیاسی هزینه محسوب نمی شود، بلکه نوعی سرمایه گذاری است. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.