امید قادری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهارداشت: تیم مرمتی وزارت میراث فرهنگی با همکاری اداره کل میراث فرهنگی استان اقدام به مرمت بخش های تخریب شده توسط افراد سوداگر کردند.
او افزود: تکه‌های کتیبه تخریب ‌شده ثلاث‌ باباجانی در اختیار اداره‌ کل میراث فرهنگی استان بود که در اختیار این تیم مرمتی قرار گرفت.
قادری گفت: نقش برجسته تازه ثلاث باباجانی یکی از مهمترین یافته های باستان شناختی است که می تواند در ارتباط با شناخت اقوام ساکن در زاگرس در هزاره سوم پیش از میلاد بسیار حائز اهمیت باشد.
مدیرکل میراث فرهنگی کرمانشاه تاکید کرد: بدون شک همه نیک می دانیم که میراث فرهنگی متعلق به عموم مردم است و همه افراد و گروه های جامعه در قبال حفاظت و صیانت از آثار تاریخی، فرهنگی در این پهنه گسترده مسوُولند و می بایستی در جهت فرهنگ سازی و آشناسازی جوامع محلی برای پی بردن به اهمیت و نقش میراث فرهنگی در زندگی اجتماعی، سیاسی و اقتصادی آن ها؛ آگاهی های لازم را به آن ها بدهیم.
مسوُول گروه حفاظت تزئینات پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز در گفت و گو با روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان کرمانشاه اظهارداشت: بخشی از قسمت های بالایی سر نقش برجسته ثلاث باباجانی به همراه بخشی از گردن، قسمت هایی از پایه نقش برجسته مورد حمله وندال ها قرار گرفته بود و تخریب شده بود و همچنین بخشی از صخره این نقش برجسته نیز بر اثر زلزله سال ۹۶ دچار آسیب شده بود که قسمت های آسیب دیده مورد مرمت قرار گرفت.
فتح الله نیازی در ادامه گفت: با توجه به وضعیت بیابانی منطقه و صعب العبور بودن نقش برجسته، مجبور شدیم از رزین های «اپوکسی» که خاصیت زود خشک شدن دارند، استفاده کنیم.
مسوُول گروه حفاظت تزیینات پژوهشگاه میراث فرهنگی کشور افزود: با ترکیب رزین های اپوکسی با مواد معدنی به رنگ نقش برجسته نزدیک شدیم و تلاش شد که از نظر رنگ اختلاف جزئی با رنگ اصلی نقش برجسته داشته باشد که آیندگان برای اقدامات پژوهشی دچار مشکل نشوند.
این کارشناس ارشد مرمت آثار تاریخی در ادامه بیان داشت: برای مقاومت نقاطی که دارای شکستگی عمیق بود از مفتول های استیلی استفاده شد و ضمن بولدگذاری با محلول اپوکسی پُر و سطح مقطع اثر پوشانده شد.
او خاطرنشان کرد: پس از خشک شدن این فرایند شروع به پرداخت سطح اثر کردیم و به سطح فرسایشی رسیدیم که یک پرده نسبت به خود اثر روشن تر است، چرا که خود اثر در طول عمر خود از یک لایه رسوب های گلی و انحلال های جوی پوشیده شده است.
این کارشناس ارشد میراث فرهنگی همچنین با اشاره به اینکه این مرمت سه روز به طول انجامید، تصریح کرد: پس از چندین روز باید مجدد از نقش برجسته بازدید شود به همین دلیل از پوشش دهنده نانو سیلیکات استفاده نکردیم که بتوانیم در پایان عملیات مرمت از یک پوشش دهنده مناسب برای سطح کل اثر استفاده کنیم.
او همچنین از همکاری پژوهشگاه میراث فرهنگی وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور با اداره کل میراث فرهنگی استان کرمانشاه در طراحی مسیر بازدید از این نقش برجسته در آینده خبر داد.
نیازی در خاتمه خواستار حفاظت میراث فرهنگی از سوی مردم و دوستداران میراث ماندگار شد و تاکید کرد: این میراث گرانبها که از نیاکانمان به ما رسیده اصالت و هویت هر ایرانی است که باید تلاش کنیم این امانت گذشتگان را به درستی به آیندگان تحویل دهیم.
نقش برجسته ثلاث‌باباجانی اسفندماه ۹۷ با همکاری افراد محلی و یکی از باستانشناسان اداره کل میراث فرهنگی کرمانشاه کشف و مراحل تحقیق، پژوهش، مستندنگاری و نقشه‌برداری بر روی اثر به صورت کامل انجام گرفت اما متاسفانه سودجویان و تخریب‌گران آثار تاریخی با شناسایی محل اثر با توجه به پرت‌بودن و امکان سخت دسترسی نیروهای حفاظتی به آن، اقدام به تخریب قسمتی از این نقش برجسته کردند.
این اثر که صحنه پیروزی «ایدین سین» حاکم دولت «سیموروم» را نشان می‌دهد، یکی از قدیمی‌ترین نقش برجسته‌های دنیای باستان با قدمت حدود چهار هزار سال است.
شهرستان ثلاث باباجانی با ۳۸ هزار نفر جمعیت در ۱۳۸ کیلومتری غرب کرمانشاه واقع شده است.
وجود بیش از ۲ هزار و ۲۵۰ اثر ثبت شده ملی، مجموعه جهانی بیستون و ده‌ها اثر گردشگری که هنوز به ثبت نرسیده اند، حاکی از استعداد بالای کرمانشاه در بخش گردشگری است
بیستون و طاق بستان، معبد آناهیتا، طاق گرا، گور دخمه اسحاق وند، تکایای بیگلربیگی و معاون الملک، بوستان کوهستان، بازار سنتی، سراب های نیلوفر، هرسین، صحنه، روانسر، غار قوری قلعه، غار پراو، کاروانسراهای شاه عباسی و ماهیدشت، آبشار پیران و ... از مهمترین آثار تاریخی و طبیعی گردشگری در استان کرمانشاه است.
استان کرمانشاه ۲ میلیون نفر جمعیت ساکن در ۲ هزار و ۵۹۵ روستا و ۳۴ شهر دارد. 

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.