بر اساس طرح یارانه دستمزد، اگر کارگاه‌ها و واحدهای تولیدی برای بیکاران شغل اول یا با سابقه بیمه کمتر از سه ماه، شغل ایجاد کنند، تا یک سال می ‌توانند ۳۰ درصد از حقوق و مزایای نیروی کار فرد جذب شده را از دولت دریافت کنند؛ در واقع اگر کارفرما سه نیروی بیکار را شاغل کند حقوق یکی از آنها رایگان و پرداخت آن بر عهده دولت خواهد بود.

در این طرح اعتبار مورد نیاز برای استخدام ۲ هزار و ۲۷ دانش آموخته بیکار کرمانشاهی پیش‌بینی شده است اما اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه به عنوان متولی اجرای این طرح، در ماه‌های گذشته موفق به استخدام فقط ۴۷ نفر شده است.

در طرح کارورزی و مشوق بیمه‌ای هم، دانش آموختگان دانشگاهی می‌توانند با حضور در کارگاه‌های آموزشی عملی بدون پرداخت شهریه و حتی با دریافت کمک هزینه، تبدیل به نیروهایی ماهر شوند که در صورت امکان توسط همان دستگاه آموزش دهنده جذب کار شوند.

با اجرای این طرح دولت تا ۲ سال سهم بیمه کارفرمایی که این کارورزان را جذب کار کند، پرداخت می‌کند و در واقع اشتغال این دسته از بیکاران هدفمند و پایدار است.

وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی در سال ۹۸ اعتبار لازم برای آموزش کارورزی حدود پنج هزار دانش آموخته دانشگاهی بیکار در کرمانشاه را تخصیص داده است اما بعد از گذشت چند ماه از ابلاغ این طرح فقط ۳۵ دانش‌آموخته از این مزایا استفاده کرده است.

استاندار کرمانشاه روز چهارشنبه در شورای اشتغال استان با انتقاد از اداره تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه برای از دست رفتن این فرصت‌های اشتغال‌زایی، گفت:به دلیل آمار بالای بی‌کاری استان، از وزرا تقاضای کمک‌های ویژه‌ای می‌کنیم و وقتی هم این فرصت‌ها در اختیار ما قرار می‌گیرد به درستی استفاده نمی‌کنیم.

هوشنگ بازوند، اداره تعاون ،کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه را مکلف کرد سهمیه اشتغال هر بخش مانند صنعت، گردشگری، کشاورزی و سایر بخش‌ها را از طرح‌های یارانه دستمزد و کارورزی مشخص کند و تا هفته آینده باید شاهد رشد قابل توجه استان در استفاده از این طرح‌ها باشیم.

بازوند با اشاره به عدم اعتماد بنگاه‌ها و واحدهای تولیدی به این طرح‌ها گفت: اعتمادسازی وظیفه ماست و ما حاضریم برای جلب اعتماد آنها مجوز پرداخت زودهنگام یارانه دستمزد را از وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی بگیریم.

استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۳۵ هزار بیکار دارد.

نرخ بیکاری دانشجویان استان کرمانشاه ۲۸.۵ درصد است، این در حالی است که میانگین نرخ بیکاری دانش آموختگان کشور ۱۸.۳ درصد است.

از ۱۷۷ هزار و ۹۰۰ نفر جمعیت فعال دانش آموخته استان هم ۱۲۷ هزار نفر دارای شغل و ۵۰ هزار و ۷۷۵ نفر بیکار و یا جویای کار هستند.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.