این کتاب 150 صفحه‌ای را صادق پاکزاد و کیانوش اکبرآبادی نوشته‌اند و سال 1398 توسط انتشارات «تلیاب» کرمانشاه منتشر شده است.

آنچنان که نویسندگان کتاب هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان عنوان کرده‌اند، هدف از نگارش این کتاب بررسی رابطه ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و با همسالان در مقطع راهنمایی است که بدین منظور اطلاعات لازم به روش پرسش‌نامه‌ای از ۴۰۰ دانش آموز (۱۸۵ پسر و ۲۱۵ دختر) دریافت شده است.

طبق تعریف کتاب، هوش هیجانی به عنوان شکلی از هوش اجتماعی، معرف توانایی شخص در مواجهه و انطباق با فشارهای روانی است و افرادی که دارای قابلیت تشخیص، استفاده و تنظیم هیجان می باشند، مزیت قابل ملاحظه ای در محیط آموزشی و ارتباطات اجتماعی دارند. در مقابل نوجوانانی که نقص هوش هیجانی دارند، بیشتر به کارهای مخاطره آمیز، قانون شکنی و پرخاشگری دست می زنند.

نتایج بررسی کتاب نشان داده است که بین ابعاد هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در سه موقعیت خانه، مدرسه و در ارتباط با همسالان همبستگی معنادار وجود دارد.

در واقع افراد باکفایت هیجانی بالا، مهارت اجتماعی بهتر، روابط دراز مدت پایدار و حل تعارض مناسب تری دارند.

در مقدمه کتاب «دوره نوجوانی از بحرانی ترین و حساس ترین دوره های رشد انسان» عنوان و نوشته شده است: «نوجوان با تنش های درونی و بیرونی بسیاری مواجه می گردد. وی به دنبال کشف هویت و جدایی از وابستگی های دوران کودکی است و متعاقب آن، مشکلات رفتاری در این دوره شیوع بیشتری دارد. یکی از ویژگی های بارز نوجوانی میل به استقلال است که اغلب در ارتباط با والدین به شکل تعارض جلوه گر می شود، نوجوان از والدین خود انتقاد می کند و از محبت کردن آنها ممکن است تعبیر نادرستی داشته باشد. او بیشتر تمایل دارد به والدینش از دید دوستان و همسالان بنگرد که امکان دارد برای وی مشکلاتی را به وجود آورد.»

«پژوهش ها نشان داده است، نوجوانانی که با والدین خود ارتباط مثبت دارند، کمتر دچار مشکلات رفتاری می‌شوند. در رابطه با مشکلات نوجوان با گروه همسالان می توان گفت که نیاز به پذیرش توسط همسالان در دوره نوجوانی افزایش می یابد. نتایج پژوهش ها نشان داده است، نوجوانانی که از گروه همسالان جدا شده اند و یا با آنها در تعارض هستند، مشکلات رفتاری بیشتری را تجربه می نمایند.»

نکته قابل تامل اینکه هوش هیجانی برخلاف هوش شناختی، ثابت نیست و می توان با آموزش آن را رشد داد.

چاپ اول کتاب هوش هیجانی و مشکلات رفتاری دانش آموزان در قطع وزیری و با قیمت 32 هزار تومان راهی بازار نشر شده و مطالعه آن برای پژوهشگران حوزه خانواده و اجتماع موثر به نظر می رسد.

به نظر می رسد این کتاب یک پایان نامه دانشگاهی است که در قالب کتاب منتشر شده اما کم‌دقتی بزرگی در صفحه‌بندی و ویرایش آن صورت گرفته که منجر به تکرار بخشی از متن در همه صفحات کتاب شده است؛ اشتباهی که لازم است در صورت رسیدن کتاب به چاپ دوم، برطرف شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.