نوربخش حاتمی روز دوشنبه در گفت وگو با ایرنا، با اشاره به اتمام فصل کشت زعفران در استان، گفت: کشت زعفران از اواخر شهریور ماه در استان شروع شد و تا اوایل مهرماه ادامه پیدا کرد.

وی با بیان اینکه میزان کشت زعفران در استان کرمانشاه افزایش پیدا کرده است، گفت: سال گذشته ۱۸۵ هکتار زعفران در مزارع استان کرمانشاه کشت شد که این آمار امسال به ۳۳۵ هکتار رسید.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی با بیان اینکه امسال نیمی از هزینه تهیه پیاز برای کشت زعفران به صورت رایگان در اختیار متقاضیان قرار گرفت، ادامه داد: هر کشاورزی که زمین کافی و امکان ۲ بار آبیاری در مهرماه را داشته باشد، می‌تواند زعفران بکارد.

حاتمی میانگین برداشت زعفران در مزارع استان کرمانشاه را ۶ کیلوگرم در هر هکتار عنوان کرد و اظهارداشت: پیاز زعفران برای هفت سال توانایی محصول‌دهی دارد؛ در سال اول یک و نیم کیلوگرم در هکتار، در سال دوم سه و نیم کیلوگرم در هکتار و بعد از آن بین پنج تا ۹ کیلوگرم زعفران تولید می‌کند.

وی با اشاره به برنامه توسعه کشت زعفران در استان، گفت: قرار است در یک برنامه سه ساله سطح زیرکشت زعفران کرمانشاه به حدود هزار هکتار برسد.

به گفته رئیس سازمان جهاد کشاورزی، در شهرستان های کرمانشاه، دالاهو، صحنه، اسلام آبادغرب، گیلانغرب و جوانرود زعفران کشت می شود.

در استان ۲ میلیون نفری کرمانشاه حدود ۱۲۵ هزار بهره بردار در بخش کشاورزی مشغول فعالیت هستند.

استان کرمانشاه با بیش از ۹۵۰ هزار هکتار زمین کشاورزی و تولید سالانه چهار میلیون و ۲۰۰ هزار تن انواع محصولات کشاورزی، دامی و باغی یکی از قطب های کشاورزی کشور است.

در استان کرمانشاه چهار میلیون و ۶۵۰ واحد دامی و بیش از یک هزار و ۳۳۳ واحد دامپروری صنعتی شامل ۷۰۰ واحد مرغداری گوشتی صنعتی، ۱۷۶ واحد گاوداری شیری، ۱۸۱ واحد پرواربندی گوساله و ۲۱۹ واحد پرواربندی بره فعال است.

در این استان همچنین ۲۴ واحد مرغداری تخمگذار، ۱۳ واحد پرورش بوقلمون صنعتی، ۹ واحد مرغ مادر گوشتی، چهار واحد جوجه کشی، ۲ واحد مرکز پرندگان زینتی، پنج واحد پرورش شترمرغ و بیش از ۳۰۹ هزار کلنی زنبور عسل و سایر واحدهای بخش روستایی و عشایری وجود دارد.

در کرمانشاه سالانه بیش از ۴۵۱ هزار تن انواع محصولات دامی شامل ۳۳۶ هزار تن شیرخام، ۳۶ هزار و ۳۰۰ تن گوشت قرمز، ۶۳ هزار و ۸۰۰ تن گوشت طیور، ۱۱ هزار و ۱۰۰ تن تخم مرغ و چهار هزار و ۸۳ تن عسل تولید می شود.

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.