رئیس گروه صنایع تبدیلی باغی وزارت جهاد کشاورزی گفت:‏ بین 60 تا 65 میلیون تن از تولیدات محصولات کشاورزی، زراعی است.

به گزارش ایسنا منطقه لرستان، رقیه سکوتی‌فر در جلسه کاهش ضایعات و فرآوری محصولات ‏کشاورزی استان اظهار کرد: ‏ما به عنوان جهاد کشاورزی تلاش می‌کنیم امنیت غذایی محصولات را مدنظر قرار دهیم.

وی ادامه داد: امنیت غذایی مهم‌ترین امنیت کشور بوده و از این جهت تاکید ما بر بحث رعایت استانداردها و سلامت محصولات است.

سکوتی‌فر اضافه کرد: سالانه 122 میلیون تن تولید در حوزه کشاورزی، دامپروری و شیلات در کشور داریم که بین 60 تا 65 میلیون تن از آنها محصولات زراعی است.

رئیس گروه صنایع تبدیلی باغی وزارت جهاد کشاورزی افزود: علیرغم تولیدات متنوع و خوبی که داریم ضایعات محصولات و صنایع غذایی بسیار بالاست.

وی یادآور شد: ضایعات دو حالت دارد که یا ضایعات سر مزرعه است یا  ضایعات بعد از فرآوری که هر کدام سهم زیادی از تولیدات را به هود اختصاص داده است.

سکوتی‌فر خاطر نشان کرد: متاسفانه در کشور ایران از این دو ضایعات در حد تجاری و ارزش افزوده استفاده نمی‌شود چون فرآوری محصولات را در برنامه نداریم.

این مسئول تصریح کرد: دلیل عدم بهره‌وری از این ضایعات این است که آمایش و نیازسنجی منسجم نداریم و از طرفی فناوری و تکنولوژی فرآوری ما قدیمی است.

وی گفت: همچنین عدم وجود ساختارهای مناسب آموزش ناکافی، حمل و نقل، انبارداری، سردخانه و.. نیز علل دیگر ضایعات است.

سکوتی‌فر گفت: نظر ما این است که برای رفع این مشکلات با توجه به اینکه هر استان قطب تولید یک محصول است باید برنامه‌ریزی کنیم و این برنامه‌ها باید در استان انجام شود. نیاز به استقرار سیستم‌های کنترل کیفی و حمایت مالی، علمی و آموزشی داریم.

رئیس گروه صنایع تبدیلی باغی وزارت جهاد کشاورزی با بیان اینکه افغانستان با 5 تن زعفران برند جهانی ثبت کرد در حالیکه مادر تولید زعفران ایران است، خاطرنشان کرد: پرسودترین محصولات هر استان باید مشخص شود و بعد از آن باید حمایت‌ها انجام شود. برندسازی در استان‌ها باید تقویت شود.

انتهای پیام
انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.