عباس کشاورز روز دوشنبه در هفتمین نشست فصلی معاونان بهبود تولیدات گیاهی و مدیران زراعت سراسر کشور در همدان خاطرنشان کرد: آینده کشاورزی ایران که دولت پیگیر آن است بر سه محور حفظ منابع، افزایش درآمد کشاورزان و تقویت امنیت غذایی برنامه ریزی شده است.

وی عنوان کرد: تحقیقات نشان می‌دهد که هرگاه بخش کشاورزی یک کشور فضای رقابتی نداشته باشد، اتکای آن کشور به محصولات غذایی وارداتی افزایش خواهد یافت و برنامه‌های کاهش فقر در روستاها با محوریت اقتصاد کشاورزی، کمتر به نتیجه مطلوب خواهد رسید.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی که خود را از جنس کشاورزان می داند معتقد است، در همه کشورها و حکومت ها به دلیل امنیت غذایی حمایت از محصولات مورد توجه است اما ایران  جزو کشورهایی است که حمایت از محصولات کشاورزی در اولویت نیست.

کشاورز می گوید: کشور ترکیه بدون اتکا به منابع نفتی سالانه  ۱۵ میلیارد دلار از کشاورزان حمایت می کند و این جزو وظایف ما است که به فکر درآمد کشاورزان باشیم و سطح مالی آنها را ارتقا دهیم.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی معتقد است، توسعه به دست دولت قابل انجام نیست بلکه توسط ظرفیت بخش خصوصی دست یافتنی است.

وی خواستار حمایت از کشاورزان و توسعه کشت های جایگزین شد و اظهار داشت: اگر کاری کنید که درآمد کشاورزان بیشتر از پس انداز باشد به طور قطع کشاورزی توسعه می یابد.

 حفظ منابع محور مهم برای آینده کشاورزی

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه حفظ منابع و پایداری بخش کشاورزی نباید فدای منافع کوتاه مدت شود، گفت: بخش خصوصی برای پیشرفت و توسعه کشاورزی کشور باید بیش از این فعال شده تا دانش کشاورزان عملیاتی و فرصت های شغلی بیشتری ایجاد شود.

کشاورز گفت: برای این که شغل کشاورزی تخصصی، شناسنامه دار و دارای اعتبار حقوقی و فنی و اقتصادی شود، چاره ای نداریم مگر اینکه از این وضعیت خارج شده و به سمت کشاورزی صنعتی برویم. 

وی با بیان اینکه هشت محصول کشاورزی در کشور وارد می شود خاطرنشان کرد: ما برای این هشت محصول اساسی طرح خوداتکایی تهیه کرده‌ایم که ضریب خوداتکایی آنها در این طرح‌ها مشخص شده است.

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی  ادامه داد: این هشت محصول شامل برنج، جو، گندم، حبوبات، پنبه، چغندر قند، ذرت و دانه‌های روغنی هستند که در پنج سال گذشته در تولید گندم به خودکفایی دست یافتیم و در تولید شکر نیز در آستانه خودکفایی بودیم که مشکلاتی به وجود آمد.

بدون توجه به حفظ منابع آبی نظریه پردازی نشود

وی افزایش بهره وری با کاهش مصرف آب را از مهمترین رویکردهای وزارت جهاد کشاورزی دانست و تاکید کرد: کسی بدون توجه به حفظ منابع آبی در هیچ یک از بخش های کشاورزی نظریه پردازی نکند. 

کشاورز با بیان اینکه در سیل نوروز امسال ۷۰۰ هزار تن گندم خوزستان را از دست دادیم و در تولید برنج نیز دچار تناقض هستیم. 

معاون زراعت وزیر جهاد کشاورزی با اشاره به از دست رفتن منابع  از جمله آب و خاک در دشت خرامه مرودشت اظهار داشت: کشاورزان این مناطق زمانی سالانه از هر هکتار سه نوع محصول برداشت می کردند و امروز به جایی رسیده اند که سالانه فقط یک تن گلرنگ از هر هکتار برداشت می شود.

وی با ابراز نگرانی برای حفظ اراضی و شالیزارهای شمال اظهار داشت: برای تولید برنج جز گیلان و مازندران جایی نداریم و نگران آینده این مناطق هستم.

۷۵۲۳/۲۰۸۷

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.