به گزارش ایرنا؛ محسن علی‌حسینی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران افزود: دولت در سال جاری اقدام به واردات بیش از یک میلیون تن شکر برای تنظیم بازار کرده است در حالی‌که کل نیاز کشور به شکر، یک میلیون و ۸۰۰ هزار تن تا ۲ میلیون تن است اما در صورتی که نیمی از یارانه واردات شکر را به حمایت از تولید داخلی و کشاورزان اختصاص می‌داد از واردات بی‌نیاز بودیم.

وی با اشاره به کاهش ورود چغندرقند به کارخانه‌های قند و شکر، گفت: سیاست‌های وزارت جهادکشاورزی و شورای اقتصاد برای تعیین نرخ خرید تضمینی چغندرقند، باعث شد که کشاورزان در سال زراعی گذشته به جای کشت این محصول اقدام به کشت گوجه و سایر صیفی‌ها کنند تا در سال جاری با کمبود چغندرقند و تولید بیش‌ از اندازه گوجه‌ فرنگی روبه‌رو باشیم.

وی اظهار داشت: در سال جاری تولید چغندرقند در کرمانشاه نصف شد، به طوری که تولید این محصول از ۶۵۰ هزار تن به ۳۵۰ هزار تن کاهش‌ یافته است.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون ادامه داد: سیل اخیر نیز بخشی از تولید چغندرقند را از بین برد اما به حدی نبود که باعث از بین رفتن نیمی از محصول کشاورزان در سال زراعی گذشته شود.

وی گفت: گوجه‌ فرنگی که در سال گذشته به‌ جای چغندرقند تولید شده بود امسال روی دست کشاورزان باقی‌ مانده است و کارخانه های رب نیز نمی‌توانند تمام محصول تولید شده را خریداری کنند.

مدیرعامل کارخانه قند بیستون ادامه داد: اگر نصف یارانه‌ واردات شکر با ارز چهار هزار و ۲۰۰ تومان به تولید این محصول اختصاص می‌یافت برای کنترل قیمت نیازی به واردات بیش از یک میلیون تن شکر نداشته‌ایم.

خط تولید شکر در کارخانه قند بیستون

علی‌حسینی گفت: اکنون دولت به خاطر یارانه شکر به کارخانه بدهکار است به‌ طوری‌ که کارخانه قند بیستون ۱۲ میلیارد تومان از سال ۹۶ طلب کار است؛ دولت در حالی‌ می‌گوید امکان پرداخت مطالبات کارخانه‌ها را ندارد که به راحتی اقدام به واردات نقدی شکر از هند می‌کند.

وی اظهار داشت: دولت اعلام کرده است که کارخانه‌های قند و شکر برای دریافت طلب خود در سیستم بانکی، بدهی ایجاد کنند تا با بدهی دولت به آنها تهاتر شود.

پرداخت مطالبات کشاورزان چغندرکار استان‌های خوزستان و کرمانشاه 

مدیر عامل کارخانه قند بیستون با بیان اینکه این کارخانه ۴۰ درصد از مطالبات کشاورزان استان خوزستان را که محصولشان در ۶ ماه گذشته به این کارخانه تحویل داده اند، پرداخت کرده است، گفت: این شرکت همچنین ۵۰ درصد از مطالبات کشاورزانی که کل محصول چغندرقند خود را در فصل بهره‌برداری کنونی و از تاریخ شروع تحویل چغندر یعنی ۲۴ شهریور تا ۶ مهر ماه به کارخانه تحویل داده‌اند و برداشت از مزارع آن ها به اتمام رسیده را پرداخت کرده است. 

علی‌حسینی تصریح کرد: مطالبات کشاورزانی که محصولشان به طور کامل به کارخانه تحویل داده شود، طبق رویه فوق قابل پرداخت خواهد بود. 

وی در ادامه افزود: کارخانه قند بیستون هنوز موفق به وصول مطالبات خود از دولت نشده و بدیهی است که برای برطرف کردن بخشی از مشکلات کارخانه و به خصوص پرداخت طلب کشاورزان، همچنان پیگیر وصول مطالبات خود از دولت خواهد بود.

گفتنی است این کارخانه، دوره جدید بهره‌برداری خود را از اول مهرماه سال جاری آغاز کرده است.

به گزارش ایرنا؛ سالانه حدود ۴۴ هزار تن شکر در کارخانه قند بیستون تولید می‌شود که پنج درصد کل شکر تولیدی کشور می‌باشد.

کارخانه قند بیستون در شهر بیستون از توابع شهرستان هرسین استان کرمانشاه و در ۳۰ کیلومتری شهر کرمانشاه واقع شده است.

این کارخانه در سال ۱۳۴۰ توسط متخصصین آلمانی ساخته شده و اکثر وسایل مورد استفاده برای صنعت قند سازی و ماشین آلات و دستگاه‌های کارخانه از شرکت سالز گیتر آلمان می‌باشد.

تاریخ مونتاژ و اولین بهره برداری کارخانه قند بیستون سال ۱۳۴۲ می‌باشد که ظرفیت اسمی اولیه آن یک هزار تن چغندر در شبانه روز بوده و ظرفیت اسمی کنونی آن ۲ هزار تن چغندر در شبانه روز، که قابل توسعه به بیش از سه هزار تن در شبانه روز می‌باشد.

این کارخانه با استفاده و با بهره گیری از دانش و تخصص مهندسان و کارکنان با تجربه و ماشین آلات و وجود آزمایشگاه‌های مجهز ( آزمایشگاه خاک ، آزمایشگاه شیمی ، واحد R&D ) و با بهره گیری از توان تخصصی گروه کنترل کیفی قادر به تولید محصولاتی با عالی‌ترین کیفیت در سطح کشور می‌باشد.
این شرکت علاوه بر تأمین نیاز داخلی نسبت به صادرات شکر نیز به خارج از کشور اقدام می‌نماید. محصولات این کارخانه طبق استاندارد ملی ایران تولید و عرضه می‌شود.

استان کرمانشاه ۹۴۶ هزار و ۸۷۱ هکتار زمین کشاورزی آبی و دیم دارد که سالانه بیش از چهار میلیون و ۶۰۰ هزار تن محصولات کشاورزی از آن برداشت می‌شود.
از مجموع اراضی کشاورزی استان، سالانه حدود ۱۱ هزار هکتار به کشت چغندرقند اختصاص داده می‌شود که در این سطح، حدود ۹۰ هزار تن محصول برداشت می‌شود.

در استان کرمانشاه ۲ کارخانه قند بیستون و اسلام آباد غرب فعال است.

براساس اعلام مسئولان استان، مجوز ساخت ۲ کارخانه قند جدید در کنگاور و صحنه نیز صادر شده است.

۳۰۳۳/‏۸۰۶۶

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند

موضوعات داغ

نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.