به گزارش ایرنا، فاطمه ستایش مهر در کارگاه تحقیقاتی زراعت چغندرقند در مجتمع آموزش عالی شیروان اظهار داشت: هم اکنون ۶۷ درصد از شکر تولیدی در مزارع این استان تامین می‌شود.

شکر مصرفی این استان حدود ۲۳ هزار و ۴۲۸ تن در سال برآورد شده است.

وی با بیان اینکه در مقایسه با میانگین تولید شکر کشور که یک میلیون و ۶۰۰ هزار تن است این استان، یک درصد تولید شکر کشور را به خود اختصاص داده است گفت: این استان با تولید ۱۰۸ هزار تن و میانگین عملکرد ۵۰ تن در هکتار و عیار ۱۷.۷ درصد  در بین ۲۰ استان تولید کننده چغندرقند، جایگاه نهم را در کشور دارد.

ستایش مهر با بیان اینکه از این میزان تناژ ۱۵ هزار و ۵۰۰ تن شکر استحصال شده است افزود: در سال زراعی گذشته (۹۷-۹۶) بالغ بر ۲ هزار و ۱۶۸ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه را به خود اختصاص داده بود.
کارشناس مسئول چغندرقند خراسان شمالی گفت: در سال زراعی جاری سطح زیر کشت این محصول ۲ هزار و ۳۰۰ هکتار بوده که ۲ هزار و ۲۶۰ هکتار به صورت مستقیم و ۴۰ هکتار بصورت نشائی کشت شده که ۵۰ درصد  به روش نشتی و غرقابی، ۴۰ درصد به روش بارانی و ۱۰ درصد به روش موضعی(تیپ) آبیاری می شود.
ستایش مهر با اشاره به اینکه شهرستان شیروان به عنوان قطب تولید چغندرقند در استان با سطح زیر کشت ۷۷۰ هکتار افزود: شهرستان های شیروان، جاجرم، گرمه و اسفراین به ترتیب بیشترین سطوح زیر کشت چغندر را به خود اختصاص داده اند.
کارخانه قند شیروان به عنوان قدیمی ترین کارخانه قند شمال شرق کشور محسوب می شود.
۷۱۸۶/ ۶۰۴۲

انتهای پیام
این مطلب برایم مفید است
0 نفر این پست را پسندیده اند
نظرات و دیدگاه ها

مسئولیت نوشته ها بر عهده نویسندگان آنهاست و انتشار آن به معنی تایید این نظرات نیست.